روحانی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی:

کشور ما امروز گرفتار یک اقتصاد در حال مرگ و سیاست خارجی مرده است/عده‌ای وارد بازی بزرگان شدند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید در انتخابات کاری کنیم که همه مردم به صندوق آرا اطمینان داشته باشند، گفت: کشور ما امروز گرفتار یک اقتصاد در حال مرگ و سیاست خارجی مرده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که امروز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: بی‌تردید برای بقای نظام و پیشرفت کشور، هیچ رکنی بالاتر از رکن مشروعیت آن نظام نیست؛ مشروعیت نظام ممکن است در یک جامعه به مفهوم مشروعیت دینی یا حقوقی و یا سیاسی و اجتماعی باشد، اما نکته مهم آن است که مشروعیت، یک اصل ثابت نیست، چرا که در حال تقویت یا تضعیف در شرایط است.

وی تصریح کرد: ممکن است نظام حکومتی در آغاز مورد پذیرش آن جامعه باشد، اما در ادامه مسیر از مشروعیت آن کاسته شود و برعکس، همچنین این احتمال وجود دارد حکومتی با آرای مردم دارای مقبولیت مردمی و در چارچوب قوانین اسلامی باشد، لذا دارای مشروعیت دینی است، اما پس از گذشت چند سال هر دوی این مشروعیت مورد تردید قرار گیرد.

روحانی با اشاره به یک عامل مهم در جهت تضعیف و یا تقویت مشروعیت ادامه داد: بی شک یک عامل مهم در این مسئله کارآمدی نظام و به طور اخص کارآمدی دولت است، چرا که دولت کارآمد می‌تواند مشروعیت را تقویت کند و زمانی که نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه کارآمدی لازم را نداشته باشد می‌تواند با ادامه ناکارآمدی، مشروعیت خود را زیر سؤال برد.

روحانی با بیان اینکه انتخابات یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در تقویت یا تضعیف مشروعیت است، گفت: برای هیچ نظامی بحرانی بالاتر از بحران مشروعیت وجود ندارد و هیچ دستاوردی بالاتر از تقویت مشروعیت نظام نیست. این امر به این معنی نیست که چند درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، چرا که ممکن است در جامعه‌ای مردم از حکومت راضی باشند، اما در انتخابات تنها 30 یا 40 درصد واجد شرایط شرکت کنند؛ این نکته چندان اهمیت ندارد، مشکل اساسی زمانی رخ می‌دهد که حضور مردم در انتخابات کمرنگ باشد و نسبت به اصل آن سؤال یا تردید وجود داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: بنده به عنوان یک کاندیدا اگر اعلام کنم آرای مردم از لحاظ اثربخشی در یک حکومت یکسان است ممکن است فریاد من تأثیری نداشته باشد، اما چنان‌چه همه مسئولین به صراحت بیان کنند که پس از انتخابات یک مأمور اطلاعات در این باب به تحقیق می‌پردازد که این فرد به چه کسی رأی داده بهتر است چنانچه همه مردم این مسایل را بفهمند آزادی به معنای واقعی کلمه وجود دارد و ما می‌بایست تلاش کنیم تا ظرف 4 سال آینده همه با وجود یک روند قانونی در انتخابات یک تفکر به ما بدهکار باشند.

وی با بیان اینکه باید در انتخابات کاری کنیم که همه مردم به صندوق آرا اطمینان داشته باشند، تأکید کرد: هیچ خیانتی در کشور بالاتر از خیانت به صندوق امانت آرا نیست، می‌گویند که انتخابات سالم است، ما نیز قبول داریم، اما بحث بر سر احساس مردم نسبت به سلامت انتخابات است، چنانچه مردم احساس رضایت نسبت به سلامت انتخابات کردند آن انتخابات پرشور می‌شود.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد ما یک دوربین یا مانیتور کنار صندوق‌های رأی بگذاریم تا همه مردم شاهد اتفاقاتی که می‌افتد و آنچه گفته و شنیده می‌شود باشند. همچنین بهتر است لیستی که در صندوق‌های رأی وجود دارد در تابلوی اعلانات زده شود و ما نباید منتظر بمانیم آرا به ستاد انتخابات برای جمع زدن برود، بلکه همزمان افکار عمومی نیز می‌بایست از آنچه درون صندوق‌ها اتفاق می‌افتد نیز خبردار شوند تا شور و نشاط انتخاباتی به وجود آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه می‌بایست نشاط از دست رفته خود را بازیابد، گفت: برای برگزاری یک انتخابات شکوهمند دانشگاه باید نشاطش را باز یابد، چرا که دانشگاه تهران پادگان نیست، ما باید اجازه دهیم دانشجو مسایل را نقد و بررسی کند.

روحانی ادامه داد: کشور ما امروز گرفتار یک اقتصاد در حال مرگ و سیاست خارجی مرده است، تمام این عوامل به خاطر این است که دانشگاه نشاط گذشته خود را ندارد، لذا چنانچه دانشجو از سیاست داخلی، خارجی، اقتصاد و ... سخن بگوید و به نقد و بررسی آن بپردازد مشکلات ما حتماً کمتر خواهد شد.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ نظامی مسیر کجش اصلاح نمی‌شود جز با نقد سازنده نسل پرشور جوان آن جامعه.

وی با تأکید بر ایجاد یک دانشگاه پرنشاط گفت: در شرایط کنونی این سؤال مطرح می‌شود که کرسی‌های آزاداندیشی، فکر و اندیشه آزاد کجا رفته است، مگر رهبر انقلاب نفرمودند لعنت بر کسانی که می‌خواهند دانشگاه را غیرسیاسی کنند؛ بنابراین چنانچه احزاب به معنای واقعی کلمه فعال باشند بار از دوش دانشجو برداشته می‌شود.

روحانی با بیان این مطلب که انتصابات می‌بایست به انتخابات تبدیل شوند، خاطر نشان کرد: نباید در اتاق‌های دربسته برای دانشجویان تصمیم‌گیری شود باید فضایی به وجود آید که این قشر جوان نیز بتوانند نظر خود را بگویند.

وی تصریح کرد: چرا می‌بایست دختران دانشجوی از ده‌ها رشته محروم شوند؛ اگر ادعایی نیز وجود دارد که کار تخصصی صورت گرفته پس مسئولین مربوطه لطف کنند آن را در معرض افکار عمومی قرار دهند.

وی با اشاره به یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید استفاده از نظرات دانشگاه‌ها اعم از اساتید و دانشجویان برای اطلاع امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد بود، لذا امیدواریم با استفاده از تخصص نیروهای دانشگاهی شاهد کارآمدی نظام باشیم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات آتی افزود: امروز روزی است که با یک دولت کارآمد علاوه بر توسعه کشور در بهبود وضعیت مردم خواستار تقویت مشروعیت نظام هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی دولت تدبیر و امید از بین بردن فضای امنیتی حاکم بر کشور است، تصریح کرد: فضای حاکم بر جامعه باید فضای فرهنگی و سیاسی باشد نه امنیتی؛ چنانکه مشاهده می‌شود در صحنه بین‌الملل نیز دشمن این فضای حاکمیتی را بر ما تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه با اجماع‌سازی در کشور فضای امنیت از بین می‌رود، اظهار داشت: شکافی که امروز در جامعه به وجود آمده است و هر روز بیشتر می‌شود حاکی از عدم اجماع بین قوا است، بنابراین این شکاف باید از بین برود و جامعه به سوی اتحاد و انسجام و وحدت ملی سوق یابد.

روحانی افزود: رئیس جمهور آینده باید توان اجماع‌سازی و تعامل با سایر قوا را در کشور داشته باشد تا به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به حصر آیت‌الله منتظری گفت: کسی که به مدت یک سال و نیم در دبیرخانه شورای امنیت ملی جلسه گذاشت تا حصر آیت‌الله منتظری برداشته شود بنده بودم، این حصر در زمان ریاست جمهوری خاتمی برطرف شد، بنابراین رئیس جمهور آینده نیز می‌بایست با اجماع بین قوا حصر را بردارد.

روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: موفقیت‌های گذشته مسئله هسته‌ای در زمان بنده محصول یک کار گروهی است و مورد تأیید در جلسه سران قوا بوده است، اما نقش دولت نیز در آن بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: کار بزرگ آن زمان این بود که با یک تدبیر درست کشور از یک خطر بزرگ مثل جنگ فاصله گرفت و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به موافقت آژانس بین‌المللی هسته‌ای رسید.

وی تجربه و تخصص را دو فاکتور مهم برای یک رئیس جمهور دانست و افزود: چنانچه رئیس جمهور آینده در سیاست خارجی تجربه فراوان داشته باشد با اجماع‌سازی در مسئله هسته‌ای کار پیش می‌رود، اینکه پرونده به شورای امنیت نرود کار سختی است، اما سخت‌تر این است که پرونده رفته به شورای امنیت را بازگردانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پرونده هسته‌ای را نمی‌توان تحت عنوان سیاست کلی نظام گنجاند، چرا که این مسئله از مسیر شورای امنیت عالی می‌گذرد و نیازمند اجماع‌سازی است، لذا تنها راه رسیدن به موفقیت در این پروژه وجود یک رئیس جمهور باتجربه است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم می‌بایست سالم بودن انتخابات آزاد را حس کنند، مسئولین نیز می‌بایست در این امر خطیر با مردم صحبت و ساز و کارهای خود را به روشنی و صراحت بیان کنند.

روحانی با اشاره به حوادث پس از انتخابات سال 88 گفت: فتنه ناشی از روزهای قبل رأی‌گیری بود. حضور اعتراضی مردم در خیابان‌ها پس از انتخابات 88 طبیعی بود، اما بنده ادامه این مسیر را نپسندیدم، چرا که با این روش مشکل حل نمی‌شد، پیشنهاد من در آن زمان بازشماری حداقل 20 درصد از صندوق‌ها بود، اما این پیشنهاد عملی نشد، بنابراین به نظر من ادامه تظاهرات خیابانی نیز ثمری نداشت.

وی با اشاره به مسئله حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در کشور گفت: هم‌اکنون پیش‌نویس اولیه منشور حقوق شهروندی تدوین شده و بنده آن را به صورت سند و لایحه تقدیم مجلس خواهم کرد، در این منشور حقوق برابر برای تمامی شهروندان و هر تبعه‌ای در نظر گرفته شده است و بین مرد و زن، اقوام و اقلیت‌های مختلف هیچ تفاوتی وجود ندارد.

روحانی در مورد حضور آیت الله رفسنجانی در انتخابات گفت: عده ای با شنیدن خبر احتمالی کاندیداتوری وی در این زمینه اظهارنظرهایی کردند، عده‌ای در بازی بزرگان وارد شدند که نمی‌بایست وارد می‌شدند، چرا که حضور چهره بزرگان در انتخابات روند آن را شکوهمندتر می‌کند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده در پایان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی ایران برای همه افراد و جزئی از علامت لازم جهت هویت ایرانی ماست، چرا که هویت ایرانی اسلامی برای کشور ما بسیار با اهمیت است و جاذبه کشور ما برای سایر کشورها منوط به مسئله میراث فرهنگی است، لذا آنچه مهم است این است که در این زمینه بتوان توسعه و آزادی فرهنگی را در کشور به وجود آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار