دانشنامه/

محمدرضا عارف؛ معاون اول دولت اصلاحات

"محمدرضا عارف" در سال 1330 در شهر یزد به دنیا آمد و در 28 اسفندماه 91 با شعار انتخاباتي معیشت، منزلت و عقلانیت براي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري رسما اعلام کانديداتوري کرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمد رضا عارف" در سال 1330  در خانواده‌ای مذهبی در شهر یزد به دنیا آمد و در فرهنگ دینی و علمی این شهر مذهبی پرورش یافت.

 پدر وي حاج میرزا احمد عارف  یکی از بازاریان اصیل و سرشناس و از چهره‌های مذهبی. مردمی و محبوب یزد  و  همچنین از خادمین شهیر حضرت سیداشهدا است که مجالس روضه خوانی و روشنگری منزل وي در شهر یزد که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب به عنوان پایگاه دانشجویان، دانشگاهیان و فرهیختگان انقلابی یزد و کشور به شمار می‌آمده است.

عارف  پس از کسب رتبه اول ریاضی کشور در سال 1348 با اخذ دیپلم ریاضی در سال 49 وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران و در سال 1354 با کسب معدل 91 /3 و رتبه اول فارغ التحصیل شد. در دوران تحصیل در دبیرستان و دانشگاه درکنار نیروهای مسلمان و انقلابی ضمن فعالیت و مبارزات سیاسی ـ مذهبی به تبلیغ اندیشه امام خمینی (ره) و توزیع رساله معظم له پرداخت.






در سال 1352 توسط کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک دستگیر شد.

وي با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و در سال 1355 مدرک فوق لیسانس مخابرات با معدل کامل 4 و در سال 1359 مدر ک دکترای برق رااز دانشگاه استانفورد نیویورک دریافت کرد.

عارف پس از پیروزی انقلاب اسلامی سمت‌های مختلفی را در شرکت مخابرات، وزارت فرهنگ وآموزش عالی و دانشگاه تهران عهده دار شد و از شهریور 1376 تا خرداد 1379 به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن سپس به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در نهایت از سال 1380 تا 1384 به عنوان معاون اول خاتمی و دولت اصلاحات انجام وظیفه کرد.

وي همچنین استاد درجه یک دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و صنعتی اصفهان با هدایت بیش از 40 پایان نامه دکترا و فوق لیسانس، تدریس در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا 5 درس کارشناسی و 6 درس تحصیلات تکمیلی و نظریه پرداز مطرح شبکه‌های مخابراتی که یک شبکه جهانی هم به نام ایشان "Aref" ثبت شده است، میباشد.

عارف  در راه اندازی دکترای برق در دانشگاه‌های تربیت مدرس، صنعتی اصفهان،  دانشگاه یزد و ... نیز  نقش داشته است.

 وي همچنین چند سالی را به صورت افتخاری و با توجه به علاقه‌ای که به مردم و فرهنگ اصفهان دارد در دانشگاه صنعتی این شهر به تدریس، پژوهش و خدمت به علم، فرهنگ و دانشجویان و دانشگاهیان این خطه از مملکت پرداخته است.

 ترجمه 3 کتاب تخصصی که یکی از آنان بعنوان کتاب سال 1369 معرفی شد و تالیف و یا ارائه بیش از 40 مقاله علمي را مي‌توان از جمله افتخارات علمي وي عنوان کرد.

عارف قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در  برگزاری جلسات مذهبی مشارکت داشت و عضو انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا 1354 تا 1359 بوده است.

وي بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  معاون شرکت مخابرات در سال‌هاي 1359 تا 1360 ، سرپرست شرکت مخابرات، معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1361 تا 1362، معاون آموزش وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1361 تا 1362، قائم مقام وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1362 تا 1363، مشاور آموزشی،قائم مقام وزیر در هیات های ممیزه 1369 تا 1376، رییس دانشگاه تهران 1373 تا 1376، وزیر پست و تلگراف و تلفن از سال 1376 تا خرداد 1379 ،  معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ازسال 1379 تا شهریور 1380 ، معاون اول دولت اصلاحات را برعهده داشته است.

 حمیده مروج همسر محمد رضا عارف پزشک متخصص پوست است، وی پیش از این درباره چگونگی ازدواجش با عارف گفته بود: قبل از انقلاب دکتر عارف دبیر انجمن اسلامی ایران در آمریکا و از فعالان سیاسی بود. دکتر عارف نامه‌ای به انجمن‌های ایران می‌نویسد که در آن خواسته بود دختری را برای ازدواج با او معرفی کنند و ویژگی‌های همسرش از جمله این بود که همشهری او یعنی یزدی باشد.

عارف در 28 اسفندماه 91 با شعار انتخاباتي معیشت، منزلت و عقلانیت براي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري رسما اعلام کانديداتوري کرد. (مشروح خبر را اينجا بخوانيد )


عکس‌هايي متفاوت از عارف و همسرش در اولين نشست خبري با اصحاب رسانه











 پس از این مکاتبه با انجمن‌های اسلامی دانشجویان، حمیده مروج که در آن زمان ۲۱ ساله بوده و تمام ویژگی‌های مورد نظر دکتر عارف را داشته به او معرفی می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند.

 حاصل ازدواج محمدرضا عارف و حمیده مروج سه فرزند پسر است.

خانم مروج می‌گوید وقتی برای خرید به مغازه‌ای می‌رویم دکتر عارف داخل مغازه نمی‌آید و من خودم به تنهایی تمام خریدها را انجام می‌دهم، حتی کفش و لباس ایشان را هم خودم می‌گیرم، چون ایشان نمی‌خواهند با فروشندگان مواجهه شوند.


مروري بر چند مواضع انتخاباتي عارف

اگر آيت‌الله هاشمي دقيقه 93 هم ثبت‌نام کند خوشحال مي‌شوم و کنار مي‌کشم


تورم را یک رقمی می‌کنم/ اصلاح‌طلب هنجار‌شکن نیست


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار