زمستان فرصتي مناسب براي طلوع شفق ها

فصل زمستان در آلمان قطبين كره زمين بخصوص قطب شمال فرصت مناسبي را براي طلوع شفق ها فراهم مي كند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران شفق هاي قطبي نورهاي زيبا و درخشاني هستندكه در تاريكي آلمان شب نمايش زيبايي از چند رنگ سبز ،‌آبي و سرخ و در آسمان در معرض ديد قرار مي دهند.

اين شفق ها در عرض ها ي جغرافيايي قطبي و هنگام سپيده دم قطبي معمولاً در آلمان ايجاد مي شوند و در قطب شمال به آن ها شفق هاي قطبي نيز ميگويند و گاهي با نام نور قطب شمال نيز ياد مي شوند كه به دليل رويت بيشتر آنها در قطب شمال است.

اين شفق هاي زيبا به دليل امواج مغناطيسي موجود در قطبين است كه در اين نواحي رخ مي دهد و چون امواج مغناطيسي  قطب شمال مي رود احتمال رصد آن نيز افزايش مي يابد مانند شهرهاي شمالي كانادا كه احتمال رويت آنها بسيار زياد مي شود و در قطب جنوب نيز مناطق بسيار جنوبي تر مانند استراليا و آمريكاي جنوبي قابل رصد مي باشد .

زمان وقوع اين پديده معمولاً در فصل زمستان ازماه سپتامبر تا اكتبر واز ماه مارس تا آوريل است كه علت اصلي آن فوران مواد از تاج خورشيد كه توسط كمربندهاي ون آلن به قطبين هدايت مي شود است يعني زماني كه در سطح خورشيد انفجار اتمي رخ ميدهد مقادير زيادي گلوله هاي مغناطيسي از سطح آن جدا و در فضا پخش مي شوند كه اين امواج و بادهاي خورشيدي بر اثر حركت در فضا آرام آرام حركت خود را از دست داده و در بر خورد با جو زمين و در برخورد با حوزه مغناطيسي كره زمين اين پديده زيبا را پديد مي آورد.

شفق  ها يي كه در قطب شمالي تشكيل مي شوند معمولاً به رنگ سبز افروخته هستند كه در هنگام طلوع خورشيد به صورت قرمز كمرنگ نيز ديده مي شوند./ع2
برچسب ها: طلوع ، شفق ، مغناطیسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار