معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

دست یابی به حذف مالاریا قبل از سال 1404

طبق برنامه کشوری حذف مالاریا باید تا سال 1404 در کشور حذف شود که با پيشرفت های خوب این برنامه تا قبل از موعد مقرر به حذف مالاریا مي توانيم دست پیدا کنیم.

دکتر محمود نبوی، معاون مرکز مديريت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از 3 سال پیش که برنامه حذف مالاریا در کشور آغاز شده میزان ابتلا به مالاریا در مناطق آلوده یعنی هرمزگان، کرمان و سیستان بلوچستان کاهش یافته است.

وی با بیان این که قبل از شروع برنامه سالانه 10 تا 20 هزار مورد ابتلا به مالاریا در کشور داشتیم گفت: در سال اول شروع برنامه 5 هزار ابتلا ، سال دوم 3 هزار و سال گذشته که سال سوم برنامه بوده 199 مورد مبتلا گزارش شده  است كه باید توجه داشت که 2 سال پیش تعداد و موارد ابتلا به مالاریا وارده بیش از انتقال موارد داخل بوده است.

وی ادامه داد: از 1990 ابتلا در سال 91، 550 مورد آن انتقال در داخل وبقيه انتقال هاي وارده به کشور بوده اند همچنین از این تعداد 40 مورد مالاریا فارسپارم و بقه مالاریا ویواکس بوده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه قرار است تا سال 1404 مالاریا در ایران حذف شود عنوان کرد: ما نسبت به برنامه ریزی های صورت گرفته برای حذف جلوتر هستیم و امیدواریم که تا قبل از 1404 مالاریا در کشور حذف کنیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار