فارس/

ایران کشور دوم در ذخایرگاز ، نهم در صادرات آن

استاندار فارس گفت: علی‌رغم آنکه با داشتن 33 تریلیون مترمکعب ذخایرگازی شناخته شده، پس از روسیه، دومین دارنده ذخایر گازی جهان محسوب می‌شویم، اما به‌لحاظ تولید دوم و در صادرات کشور نهم جدول هستیم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، حسین صادق‌عابدین میزان صادارت گاز از روسیه را 221 میلیارد مترمکعب و ایران را تنها 9 میلیارد مترمکعب اعلام و اضافه کرد: در مصرف داخلی گاز نیز روسیه اول و ایران و مصر دوم و سوم هستند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی امروز بر مبنای بهره‌گیری هرچه بیشتر از ذخایر و منابع گازی و افزایش سهم گاز در سبد مصرفی حامل‌های انرژی از طریق توسعه شبکه داخلی گازرسانی و ارتقای جایگاه ایران در صادرات است، گفت: به‌دنبال این هستیم تا از این رهگذر صرفه‌جویی اساسی در مصرف نفت‌خام و فرآورده‌های آن حاصل شود.

استاندار فارس تصریح کرد: افزایش روند تولید و مصرف گاز در سال‌های اخیر باعث شده که اکنون گاز طبیعی دو سوم سبد انرژی کشور را به‌خود اختصاص دهد، به‌زبانی، گاز طبیعی موتور محرکه اقتصادی ملی کشور قلمداد می‌شود.

استاندار فارس با اشاره به میزان تولید، مصرف و صادرات گاز در سال 91، پالایشگاه پارسیان را یکی از چند پالایشگاه گاز کشور با ظرفیت روزانه 82 میلیون مترمکعب گاز و تبدیل آن به 34 هزار بشکه میعانات گازی، معرفی و اضافه کرد: این پالایشگاه سومین تولید کننده بزرگ گاز در ایران است.

صادق‌عابدین با اشاره به طرح موضوع تبدیل فارس به پایتخت انرژی ایران، گفت: فارس بعد از منطقه پارس‌جنوبی،‌ دارای دومین منابع عظیم گازی است و وجود مخازن نفتی عظیم در سروستان و سعادت‌آباد و خشت از جمله مزیت‌های این استان به‌شمار می‌رود.

استاندار فارس از داشتن مرکزیت نسبت به مناطق گازی و نفتی کشور، قرارداشتن در مسیر خط لوله گاز، نزدیکی به خلیج فارس، سهولت صادرات، وجود چهارراه ریلی، 4 فرودگاه، عبور خط اتیلن مرکزی، وجود امکان تاسیس ده‌ها طرح پتروشیمی، محل عبور خط اتیلن دنا، داشتن نیروی انسانی مجرب و متخصص، وجود شرکت‌های طراحی و مهندی توانمند و منحصر به‌فرد، اسقرار مراکز علمی، وجود دشت‌های پهناور در مجاورت مناطق نفتی و گازی، دارا بودن هوایی مناسب و .. به‌عنوان دیگر مزایای نسبی این استان در تبدیل به پایتخت انرژی کشور، یاد کرد.

صادق‌عابدین‌ با اشاره به تشکیل سه کنسرسیوم بزرگ نفت و گاز و پیگیری جهت تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه از طریق شکل‌دهی به سرمایه‌های خرد سرمایه‌گذاران و تجمیع در طرح‌های کلان، گفت: پیگیری تاسیست بانک و بیمه انرژی را در دستور کار قرارداده‌ایم.

استاندار فارس همچنین از پیگیری اختصاص منطقه‌ای در حاشیه شهر شیراز برای استقرار حداقل 200 واحد ستادی مرتبط با انرژی و وجود امکان ساخت 25 هزار واحد مسکونی جهت متخصصان، مهندسان و کارکنان بخش‌های مختلف این صنعت را یادآور شد.

صادق‌عابدین ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن پیگیری‌ها، امسال شاهد تاسیس بانک انرژی، بیمه انرژی و همچنین اختصاص زمین مناسب برای استقرار واحدهای ستادی صنعت نفت و گاز با کمک شهرداری و شورا به‌شکل بلند‌مرتبه‌سازی در حاشیه شیراز باشیم./س

برچسب ها: ایران ، ذخایر ، گاز ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.