معاون ميراث فرهنگي کشوربا اعلام برنامه هاي هفته ميراث فرهنگي خبر داد:

آغاز هفته ميراث فرهنگي با بزرگداشت روز فردوسي

چهارشنبه 25 ارديبهشت همزمان با آغاز هفته ميراث فرهنگي مراسم بزرگداشت روز فردوسي و پاسداشت ثبت جهاني رديف موسيقي ايراني برگزار مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري؛ مسعود علويان صدر با بيان اينکه نخستين روز از هفته ميراث فرهنگي با عنوان ميراث معنوي عامل پيوند اقوام و ملل مقارن با روز بزرگداشت فردوسي شاعر بزرگ ايراني است افزود:به همين مناسبت هر ساله مراسم باشکوهي در شان اين اديب توانا در کشور برگزار مي شود امسال نيز ويژه برنامه اي در اين زمينه تدارک ديده شده است.
او با بيان اينکه از جمله افتخارات سازمان ميراث فرهنگي کشور در دولت نهم و دهم موضوع ثبت جهاني بويژه ثبت 10ميراث معنوي در فهرست آثار جهاني يونسکو است افزود: ثبت جهاني رديف موسيقي ايران در کنار ثبت تمام ابزار آلات موسيقي ازجمله تار و سه تار، سنتور از اقدامات مهم و قابل توجهي بود که به انجام رسيد به همين مناسبت در چنين روزي جشن پاسداشت اين ميراث معنوي جهاني در کنار نام فردوسي برگزار خواهد شد.
علويان صدر خاطر نشان کرد: در اين مراسم که در سالن 12هزار نفري آزادي و با حضور سفراي کشورهاي خارجي ، مهمانان و هنرمندان موسيقي تاجيکستان برگزار مي شود از استادان رديف موسيقي ايراني و همچنين 4 تن از نقالان کشور تجليل به عمل مي آيد.
او اجراي گروه ترکيبي نقالان و شاهنامه خوانان به شکل آهنگين،اجراي ارکستر موسيقي ايران،تکنوازي اساتيد برجسته موسيقي و اجراي گروه موسيقي تاجيک را از جمله برنامه هاي اين مراسم برشمرد.
معاون ميراث فرهنگي کشور،گشايش نمايشگاه هفته ميراث فرهنگي در سعدآباد که تلاش دارد فعاليت عرصه هاي مختلف ايران در زمينه حفاظت ،مرمت و ساماندهي را به نمايش بگذارد از ديگر برنامه هاي نخستين روز از هفته ميراث فرهنگي در مجموعه سعدآباد برشمرد.
به گفته او اجراي شب فرهنگي استانهاي خراسان رضوي،آذربايجان شرقي،سمنان،و کرمانشاه در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد از ديگر برنامه هاي اين روز به شمار مي رود.
علويان صدر در خصوص برنامه هاي روز دوم هفته ميراث فرهنگي گفت: پنج شنبه 26ارديبهشت با عنوان ميراث فرهنگي و رسانه نمايشگاه آثار استردادي که از کشورهاي مختلف طي سالهاي مختلف بازگشته است در موزه ملي افتتاح خواهد شد.افتتاح نمايشگاه تذهيب در نگارخانه فرشچيان و اجراي شب فرهنگي استانهاي لرستان ،فارس، مازندران،مرکزي و هرمزگان از ديگر برنامه هاي روز دوم از هفته ميراث فرهنگي است.
به گفته علويان صدر روز سوم از هفته ميراث فرهنگي با عنوان خانواده و ميراث فرهنگي نامگذاري شده است . در اين روز بازديد از موزه ها رايگان است .همچنين کارگاه آموزشي ميراث من در سعدآباد براي خانواده ها برگزار مي شود.
او افزود:برپايي کارگاه شاهنامه خواني با موضوع انسان کهن،کارگاه آموزشي آشنايي با مرمت سفال و چاپ سنتي و همچنين برنامه اي با عنوان باستان شناسان کوچک و حکاکي به خط ميخي براي آشنايي بچه ها با باستانشناسي در سعدآباد و همچنين اجراي شب فرهنگي استانهاي آذربايجان غربي، کردستان، خوزستان ،گيلان و يزد از ديگر برنامه هاي اين روز به شمار مي رود.
معاون ميراث فرهنگي کشور خاطر نشان کرد:روز چهارم هفته ميراث فرهنگي برابر با شنبه28 ارديبهشت با عنوان روز جهاني موزه ها که در سراسر جهان به اين عنوان شناخته شده است نامگذاري شده است.
او با بيان اينکه شعار امسال روز جهاني موزه ها حافظه + خلاقيت=تغييرات اجتماعي است افزود: در اين روز از برترينهاي موزه هاي کشور در سعدآباد تجليل خواهد شد.
علويان صدر گفت: امسال در اين روز براي نخستين بار شب موزه در ايران با موضوع موزه و آب که روح هنري فاخري را استفاده خواهيم کرد برپا مي شود که با برنامه هاي شاد و مفرح به معرفي مفهوم آب و موزه در کشور مي پردازد.
او همچنين از اعطاي مجوز به مجموعه داران خصوصي براي نخستين باردر کشو ر خبر داد و گفت: مجموعه داران خصوصي قشر زحمتکشي هستند که بايد با صدور مجوز و اعطاي نشان به آنها از جايگاه ويژه اي برخوردار باشند.
به گفته او استانهاي ايلام،چهارمحال و بختياري، خراسان شمالي و قم در اين روز برنامه شب فرهنگي خواهند داشت.
او در ادامه خاطر نشان کرد: شعار روز پنجم هفته ميراث فرهنگي برابر با يکشنبه 29 ارديبهشت ميراث فرهنگي،مشارکتهاي مردمي و سرمايه گذاري است که در اين روز همايش دستاوردهاي ميراث جهاني در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار و در اين همايش تلاش مي شود حوزه جهاني کشور را در ابعاد مختلف ميراث ملموس و ناملموس و هنرهاي سنتي و صنايع دستي و موفقيتهاي حوزه هاي سه گانه در سالهاي گذشته را معرفي کند.
برنامه شب فرهنگي استانهاي بوشهر، سيستان و بلوچستان ، البرز و همدان از ديگر برنامه هاي اين روز به شمار مي رود.
به گفته علويان صدر روز ششم هفته ميراث فرهنگي برابر با دوشنبه 30ارديبهشت با عنوان روز قانون و ميراث فرهنگي سومين همايش قانون و ميراث فرهنگي برگزار و نقاط ضعف قانون و ميراث فرهنگي در اين همايش با حضور همه متخصصان و صاحبنظران برگزار مي شود.اجراي برنامه اي با عنوان موزه و جوان در موزه برج آزادي و شب فرهنگي استانهاي کرمانشاه کهگيلويه و بوير احمد ،تهران و قزوين از ديگر برنامه هاي اين روز است.
معاون ميراث فرهنگي کشور درباره برنامه هاي روز هفتم از هفته ميراث فرهنگي برابر با سه شنبه31 ارديبهشت خاطرنشان کرد:اين روز با شعار ميراث فرهنگي و توسعه شهري نامگذاري شده است .
او گفت در اين روز چشنواره شيخ بهايي برگزار مي شود و در اين جشنواره بنا بر مصوبه هيات دولت به برترينهاي حوزه ميراث فرهنگي، هنرهاي سنتي و صنايع دستي نشان ملي اعطا خواهد شد .
اقتتاح موزه مراجع دين در قم و موزه بزرگان دين در ساختمان ارگ آزادي و همچنين بهره برداري از 25پروژه در بخش پايگاههاي جهاني در هفته ميراث فرهنگي از ديگر اقداماتي بود که علويان صدر به آن اشاره کرد./ص
برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار