سنگ 3 سانتیمتری از مجرای صفراوی بیمار خارج شد

در یک عمل نادر بدون عمل جراحی باز و بیهوشی سنگ 3 سانتیمتری از طریق عمل ERCP از مجرای صفراوی بیمار در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس خارج شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا ؛دکتر "سید حمید موسوی"  گفت: عملERCP برای مشخص کردن محل و برداشتن سنگها مجاری صفراوی کاربرد دارد درERCP پزشک بدون آنکه بیمار را بیهوش نمایند با استفاده از داروهای آرام بخش  لوله  آندوسکوپ را از طریق دهان به معده و سپس به درون روده هدایت می کند. سپس ماده رنگی خاصی را تزریق می نماید که به طور موقت مجاری دستگاه صفراوی را رنگی می نماید.  با انجام این عمل مجرای صفراوی مبتلا تعیین محل می شود و از دوربین  روی اندوسکوپ برای دیدن مجرا استفاده می شود. سنگ شناسایی شده  در یک سبد کوچک  انتهای لوله گیر انداخته شده و به وسیله اندوسکوپ بیرون آورده می شود.

فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبد بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس افزود:این روش معمولا برای خارج نمودن سنگ های کمتر از 2 سانتی متر استفاده می شود .چرا که برای خارج نمودن سنگ های بزرگتر پزشک مجبور خواهد بود که سنگ را خرد و سپس خارج نماید که به علت خرد شدن ممکن است تمامی قطعات سنگ خارج نشود.

"موسوی" افزود:در این مورد نادر بیمارآقای  60 ساله ای بود که با علائم تب ،درد شکم و زردی به مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس مراجعه کرد.

 وي تصريح كرد :طی بررسی های اولیه و انجام سونوگرافی تشخیص عفونت وسنگ مجاری صفراوی برای بیمار داده شد اما با توجه به اینکه سنگ مجرای صفراوی بیمار بزرگ گزارش شده بود امکان خارج نمودن آن از طریق ERCP بسیار مشکل به نظر می رسید از طرف دیگر با توجه به سابقه ناراحتی قلبی ،عروقی  وسن بیمار انجام عمل جراحی باز برای خارج نمودن سنگ با خطرات فراوانی همراه بود

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان يادآور شد :با توجه به شرایط بیمار کاندید ERCP شد و طی این عمل همزمان با دیلاتاسیون ((گشاد کردن )) مجرای صفراوی توسط بالون  سنگ 3 سانتی متری  بدون آنکه خرد شود از مجرای صفراوی بیمار خارج شد و روز بعد بیمار با حال عمومی خوب مرخص شد./س

برچسب ها: مجرا ، صفراوی ، سنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار