آفت "حماسه سياسي" با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات چیست؟

به فرموده رهبري معظم :"از طرف علاقه‌مندان به نامزدهاي انتخاباتي گوناگون، بداخلاقيهاي انتخاباتي، شايسته‌ ملت ما نيست؛ تهمت زدن آدمهاي مؤمن را، مصونيت‌دار از لحاظ اسلامي و شرعي را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامه‌ها، در مطبوعات، در پايگاههاي اينترنتي و غيره، اينها اصلاً مصلحت نيست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،انتخابات از وقايع مهم کشور بوده که زمينه‌ساز حماسه سياسي است.دشمنان و بدخواهان نظام جمهوري اسلامي دقيق و مستمر وقايع انتخابات را رصد مي‌کنند و جريان‌ها را به گونه‌اي تعقيب مي‌کنند تا بتوانند زمينه‌ اخلال آرامش و امنيت را فراهم کنند.

حضور حداکثري آحاد جامعه در صحنه انتخابات يکي از عناصر اثربخش در نقش بر آب کردن توطئه‌هاي دشمنان نظام است.دشمنان نظام به دنبال بي‌انگيزگي و ايجاد دلسردي در فضاي عمومي جامعه براي شرکت در انتخابات بوده و به‌واسطه مشارکت پايين، به دنبال ايجاد التهاب، تنش و آشوب‌هاي اجتماعي هستند.

يکي از اقداماتي که به اين ترفند دشمن کمک مي کند بد اخلاقي هاي سياسي است که توسط برخي کانديداها و طرفدارانشان صورت مي گيرد.کانديداها بايد مراقب باشند که براي مطرح کردن خود و به منظور روي کار آمدن به تخريب ديگران دست نزده و قانونمندي و قانون پذيري را در سرلوحه امور خود قرار دهند.انتخابات صحنه گزينش خدمتگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي است پس قانونمندي شرط اول حضور در اين صحنه خواهد بود.

نامزدهاي انتخابات مجلس بايستي با ايجاد فضاي سالم ورقابتي و پرهيز از هرگونه تنش و جنجال آفريني و رعايت قوانين ومقررات تبليغات،تنها به معرفي خود بپردازند و بستر مناسبي را براي حضور حداکثري فراهم نمايند.

مقام معظم رهبري مي فرمايند:"همه دقّت داشته باشند كه درست حركت كنند. كار غيرقانوني نكنند؛ كار غيراخلاقي نكنند؛ سوءاستفاده نشود؛ از بيت‌المال صرف و خرج نشود؛ از يكديگر بدگويي نكنند؛ به يكديگر اهانت نكنند. اين ملت هم ملت روشن و متديّني است؛ ملتي است كه به آرمانهاي انقلاب معتقد است و انقلاب را دوست دارد. انقلاب مي‌تواند اين كشور را نجات دهد. بدانيد! اگر ارزشهاي انقلابي فراموش شد، هيچ قدرتي نخواهد توانست مشكلات اين كشور را برطرف كند و آن را بسازد".

(بيانات در خطبه‌هاي نمازجمعه 1374/11/20)

اگر کسي براي رسيدن به قدرت و آوردن رأي بيشتر ديگران را تخريب کند، مردم ايران اين حرکت ضد ارزشي او را محکوم کرده به آن شخص رأي نخواهند داد.وظيفه‌اي که کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري در اين ارتباط بر عهده دارند آرام نگه داشتن فضاست و آنها بايد از تخريب ديگران و بخصوص تخريب‌هايي که مبتني بر شايعات است پرهيز و از بد‌اخلاقي‌ها دوري کنند چرا که مردم از بد‌اخلاقي‌هاي صورت گرفته در سال‌هاي گذشته در جامعه آزرده هستند.

به فرموده رهبري معظم :"از طرف علاقه‌مندان به نامزدهاي انتخاباتي گوناگون، بداخلاقيهاي انتخاباتي، شايسته‌ ملت ما نيست؛ تهمت زدن آدمهاي مؤمن را، مصونيت‌دار از لحاظ اسلامي و شرعي را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامه‌ها، در مطبوعات، در پايگاههاي اينترنتي و غيره، اينها اصلاً مصلحت نيست.

 من به طور جد از همه‌ كساني كه نسبت به نامزدهاي مختلف علاقه‌مندي‌اي دارند، درخواست مي‌كنم، اصرار مي‌كنم كه اين علاقه‌مند خودتان را از راه تخريب ديگران، اهانت به ديگران، متهم كردن ديگران نشان ندهيد. هرچه مي‌خواهيد، از نامزد مورد علاقه‌ خودتان تمجيد كنيد، تعريف كنيد؛ اما ديگران را تخريب نكنيد. اين علامت بدي است".

(بيانات در ديدار مردم يزد1386/10/12)

رسانه‌ها بايد از ايجاد فضاسازي‌هاي کاذب و همچنين ايجاد فضاهايي كه زمينه بداخلاقي‌ها را فراهم مي‌کند جلوگيري کنند. اگر در فضايي مناسب مسائل به صورت شفاف براي مردم مطرح شود آنها به بهترين وجه به وظيفه خود عمل مي‌کنند کما اينکه تاکنون نيز همين طور بوده است.چنانچه مردم يک رقابت انتخاباتي سالم از سوي نامزدها را مشاهده کنند و شاهد مباحثي منطقي و رفتار و گفتاري مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي از سوي آنان باشند من معتقدم که حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي رأي را شاهد خواهيم بود.

در عرصه انتخابات همه آحاد جامعه اعم از مسئولان نظارتي،‌کانديداها ‌و هواداران آنان بايد اصول‌مند و قانوني حرکت کنند و فضاي انتخابات را آرام و امن و در عين حال پرشور کنند.در مجموع بايد گفت ارزش هاي اخلاقي، نقش بسزايي در زندگي بشر دارد، که رعايت آن در زندگي سياسي باعث تفاهم، تساهل و احترام به يکديگر مي شود. و بي توجهي به آن باعث سلب حقوق ديگران است.

از آنجايي‌که اخلاق و سياست رابطه مستقيم با يکديگر داشته و دارند رعايت بايدها و نبايدهاي اخلاقي در انديشه و عمل سياسي حائز اهميت و تأثيرگذار است.. امام خميني(ره)، انقلاب اسلامي ايران را بر محوريت اخلاق ترسيم کرد که اهميت نقش دادن مردم در تمام صحنه هاي انقلاب اثبات کننده آن است و اين سياست، در جهت حفظ کرامت انساني افراد در جامعه است.

 با بررسي وضعيت سياسي گذشته، درمي يابيم که گاها هر يک، ابزاري در اختيار ديگري بوده است.وقتي سخن از اخلاق انتخاباتي به ميان مي آيد، نخستين چيزي که به ذهن مي آيد، مراعات عفت عمومي، حرمت و حيثيت افراد و مراعات آبروي اشخاص در روند انتخابات و حتي بعد از انتخابات است.

از آنجايي که رويه انتخابات در نظام جمهوري اسلامي ايران، مبتني بر حضور شايستگان در مسئوليت مناسب و جايگاه در خور است، بنابراين، هر کسي مي بايست به بيان توانايي ها و شايستگي هاي خود اشاره کند و اجازه دهد تا انتخاب کنندگان با توجه به اين صلاحيت ها و شايستگي ها به گزينش دست زنند.

هر چند که تعريف از خود امري پسنديده نيست، ولي بيان توانمندي ها و شايستگي ها براي قرار گرفتن در مسئوليت، امري لازم و پسنديده است؛ زيرا در جامعه اسلامي هر شهروندي مسئوليت دارد تا در بهترين و شايسته ترين جايگاه قرار گيرد و مسئوليت خود را در قبال جامعه به انجام برساند. مشارکت فعال در عرصه هاي مختلف جامعه، خود نوعي عمل به معروف و از مصاديق امر به معروف و نهي از منکر است. اين مشارکت، از انتخاب کردن تا انتخاب شدن را شامل مي شود.

همان گونه که اميرمومنان علي(ع) مي فرمايد که حضور ايشان در رهبري، به سبب تعهدي است که خداوند از عالمان و دانشمندان گرفته است و مي بايست در اين عرصه حضور فعال داشته باشد، همچنين هر کسي ديگر در هر مسئوليتي که احساس مي کند توانايي و شايستگي آن را دارد، مي بايست حضور يابد و مسئوليت و نقش اجتماعي خود را به درستي انجام دهد.رضا رنجبر/رسالت



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار