خوزستان/

سطح زیر کشت گلخانه‌ای خوزستان در کشور دوم است/ ارزش تولیدات 37 میلیارد تومان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ارزش اقتصادی تولیدات ما در سال جاری 37 میلیارد تومان است که امید داریم تا پایان برنامه پنجم به 130 میلیارد تومان برسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، حلیم کوتی اظهار کرد: در سال گذشته علاوه بر 137 میلیون شاخه انواع گل‌، 4 میلیون درخت و درختچه، 8 میلیون و 200 هزار نشاء ، گل‌های فصلی و نشایی و بیش از 134 میلیون عدد پیاز و پیازچه گل در استان خوزستان تولید شده است.

* گل و گیاهان زینتی

وی بیان کرد: سطح زیر کشت گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی استان در حال حاضر 673 هکتار است که از این میزان 330 هکتار شامل گلخانه و 342 هکتار فضای آزاد است.

کوتی با اشاره به اینکه خوزستان از جمله استان‌های برتر تولید گل و گیاه در کشور محسوب می‌شود افزود: استان خوزستان با توجه به ظرفیت‌های فراوان برای تولید گل و گیاه از جمله تنوع اقلیمی و وجود آب و خاک مناسب در تأمین نیاز داخلی کشور و همچنین بازار صادراتی سهم به‌سزایی دارد.

وی اضافه کرد: خوزستان به لحاظ سطح زیر کشت گلخانه‌ای با وجود 329 هکتار، معادل 18 درصد سطح زیر کشت، در کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

* رتبه اول کشور در تولید گل مریم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: از نظر سطح زیر کشت و تولید گل مریم رتبه اول را در کشور داریم.

وی ادامه داد: همچنین سطح زیر کشت گل رز رتبه اول و از نظر تولید گل رز رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. به گفته کوتی در امر تولید و سطح زیر کشت گل نرگس رتبه دوم را در کشور داریم.

وی مراکز تولید گل و گیاه استان را در سه شهرستان دزفول، اندیمشک و شوش دانست و گفت: شهرستان دزفول 293 هکتار، اندیمشک 21 هکتار و شهرستان شوش بیش از 16 هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ دارند.

* پیش‌بینی تولید گل رز به 89 میلیون شاخه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان میزان تولید شاخه گل رز در استان را 89 میلیون شاخه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 24 میلیون شاخه گل مریم و 17 میلیون شاخه گل نرگس و حدود 3 میلیون شاخه گل گلایول در استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به این که میزان تولید گل استان در پایان برنامه پنج توسعه به 323 میلیون شاخه گل خواهد رسید افزود: توان صادراتی ما در سال 122 میلیون شاخه گل است که در پایان برنامه پنجم توسعه پیش بینی کردیم این میزان به 290میلیون شاخه برسد.

*پایانه صادراتی گل و گیاه

کوتی اظهار کرد: در حال حاضر چهار پایانه صادراتی گل و گیاه در فرودگاه استان‌های تهران، خوزستان، مرکزی و مازندران به محوریت فرودگاه امام وجود دارد که هدف آنها صادرات گل و گیاه به کشورهای خارجی به خصوص حاشیه خلیج فارس است.

وی در پایان گفت: ارزش اقتصادی تولیدات ما در سال جاری 37 میلیارد تومان است که امید داریم این میزان تا پایان برنامه پنجم به 130 میلیارد تومان برسد. /س
برچسب ها: کشت ، گلخانه ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.