خوزستان/

کابوس دنباله‌دار لغو کنسرت‌ها در خوزستان

حال موسیقی در خوزستان خوب نیست. مدتی است برگزارکنندگان کنسرت موسیقی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. این برگزارکنندگان می‌گویند که اجرای کنسرت در برخی از شهرها از جمله آبادان و دزفول مشکل شده و برخی کنسرت‌ها در این شهرها لغو می‌شود و این محدودیت برای دو حوزه موسیقی سنتی و پاپ به صورت یکسان است. مسئولان ارشاد استان اما موضعی متفاوت در این‌باره دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ مدتی پیش اجرای محسن يگانه، خواننده پاپ که قرار بود در برنامه "جشن ستارگان" آبادان روی صحنه برود منتفي شد. پس از آن کنسرت احسان خواجه امیری نیز در دزفول لغو شد و اخیرا کابوس لغو کنسرت بر برنامه‌های محمدرضا لطفی یکی از پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور نیز سایه افکنده است.

بی‌نظمی در لغو مجوزها

محمدرضا لطفی چندی پیش درباره لغو کنسرت خود در شهرهای اندیمشک و بهبهان استان خوزستان گفت: زمانی که از طرف انجمن موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از من برای اجرای کنسرت و برپایی کارگاه‌های آموزشی در شهر بهبهان دعوت کردند قراردادی را امضا کردیم که در آن دو شب در اهواز، یک شب در اندیمشک و دو شب در بهبهان کنسرت برگزار کنیم.

وی ادامه داد: با ورودم به اهواز به با خبر شدم که مدیر ارشاد اندیمشک اجازه اجرای برنامه در این شهرستان را به ما نداده است.

لطفی افزود: این درحالی است که ما برای این اجرا با انجمن موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اهواز قرارداد داشتیم. متاسفانه روز جمعه در شرایطی که همه ادارات دولتی تعطیل بود به ما اعلام شد که کنسرت 21 اردیبهشت ماه در شهرستان اندیمشک لغو شده است.

لطفی با اشاره به اینکه حتی با علیرضا پاشایی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم تماس گرفته بود، توضیح داد: از وی برای رفع کردن مشکلات کمک خواستم اما تلاش این مدیر ارشاد نیز نتیجه‌ای در برنداشت و ما مجبور به لغو کنسرتی شدیم که حتی از تهران برای خرید بلیت‌های آن اقدام کرده بودند.

پس از آن خبرهای لغو کنسرت لطفی در شهر بهبهان نیز منتشر شد. قرار بود در کنار اجرای کنسرت کارگاه های آموزشی نیز برای علاقمندان این شهر برگزار شود. به نظر می‌رسد لطفی از بی‌نظمی موجود در اداره فرهنگ و ارشاد گله‌مند است. او معتقد است که هر گونه لغو برنامه‌ای را باید قبل از انعقاد قرار داد صادر می‌کردند. وی بر این باور است که جریانی نمی‌خواهد وی در شهرستان‌ها برنامه اجرا کند.

این نوازنده تار و آهنگساز پیشکسوت با انتقاد از برخورد مسئولان ارشاد اندیمشک و بهبهان تاکید کرد: این یک رفتار دوگانه مدیریتی است که در این مدت با من و گروه اجرایی صورت گرفت و معلوم کرد که هیچ چیز مشخص نیست و همه مدیران بدون در نظر گرفتن عملکرد مدیر دیگر در قبال یک موضوع یکسان رفتار متناقصی نشان می‌دهند.

هیچ مجوزی را لغو نکرده‌ایم

با این حال معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درباره این موضوع می‌گوید: هیچ مجوزی را لغو نکردیم و هر مجوزی که صادر شده نیز تا پایان کار آن را همراهی کردیم.

ناصر چنانی می‌افزاید: متاسفانه برخی رسانه‌ها و افراد بدون پرسش از این اداره، اقدام به انتشار خبرهای نادرست کردند که همه این اخبار از نظر ما غلط و اشتباه است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کنسرت محمدرضا لطفی تصریح می‌کند: وی مجوز دو روز اجرا در اهواز و یک روز در بهبهان را داشت که بدون هیچ مشکلی کنسرت‌ها دو این دو شهر برگزار شد.

چنانی همچنین می‌گوید: در کنار کنسرتی که در بهبهان برگزار شد، کارگاه موسیقی نیز که هنرمندان استقبال استقبال خوبی از آن داشتند دایر شد.

وی همچنین تأکید کرد: از سوی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان اندیمشک درخواستی برای اجرای کنسرت به دست ما نرسید که ما لغو کرده باشیم.

چنانی با ابراز نگرانی از رویکرد برخی از افراد گفت: متاسفانه برخی درصدد هستند تا وجه هنری خوزستان را تخریب کنند تا هنرمندان مطرح به این استان نیایند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: در نظر داشتیم که حضور لطفی در استان بیشتر جنبه آموزشی داشته باشد و به همین خاطر مجوز آن را از طریق آموزشکده صادر کردیم تا جنبه کارگاهی بودن آن حفظ بماند.

چنانی یادآور شد: در کنسرت اهواز شاهد حضور چشمگیر مدیران آموزشگاه های موسیقی و اهالی این هنر بودیم.

کنسرتی که بانظر امام جمعه لغو شد

به‌رغم این توضیحات اما در گذشته منتقدان از لغو برخی دیگر از کنسرت‌های سنتی و پاپ در شهرستان‌هایی همچون آبادان و دزفول خبر داده بودند. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این خصوص نیز گفت: کنسرت خواجه‌امیری نیز مجوز داشت و فرمانداری شهرستان دزفول تعهد داده بود که تمام امکانات را برای اجرای این کنسرت تامین کند اما اگر کنسرت اجرا نشد مشکلی است که در آن شهرستان وجود داشته و ما لغو مجوز نکرده بودیم.

چنانی همچنین درباره اجرا نشدن کنسرت گروه رستاک در آبادان هم اظهار کرد: این گروه نیز از گروه‌های موسیقی سرشناس هستند که از نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری کنسرت هیچ مانعی نداشت.

به گفته وی، اما امام جمعه آن شهر که رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبادان است و جایگاه قانونی دارد با ورود این گروه به آبادان مخالفت کرد.

جور دیگر باید دید

شاید این بهترین جمله باشد که بتوان در نقد این اوضاع آشفته بیان کرد، "چشم‌ها را باید شست. جور دیگر باید دید" هنرمندان و برگزار کنندگان کنسرت‌‌ها هستند که در سخت‌ترین شرایط دغدغه‌های هنری خود را فراموش نمی‌کنند. از برگزاری کنسرت‌های مشاهیر موسیقی در جهان به نفع کودکان سرطانی گرفته تا برگزاری کنسرت به نفع زلزله‌زدگان کشورمان. آلبوم رقص باد در اهواز و بسیاری فعالیت‌های دیگر نمونه‌هایی فراموش نشدنی از این دغدغه‌ها هستند.  /س
برچسب ها: کابوس ، لغو ، کنسرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.