خوزستان/

تولد دومین غزال اوریکس در دیمه رامهرمز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بيان اين‌كه دومين غزال عربی (اوریکس ) در منطقه حفاظت‌شده دیمه رامهرمز متولد شد، گفت: اولين گوساله غزال اوريكس که سال قبل در ديمه متولد شد، نر بوده و تولد دومين گوساله در اين منطقه حفاظت‌شده نشان مي‌دهد که شرایط برای تکثیر این‌گونه جانوری در منطقه ديمه مناسب است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌احمدرضا لاهيجان‌زاده اظهاركرد: به گفته دامپزشک سایت آهوی دیمه، گوساله تازه متولد شده از سلامت کامل برخوردار است و در کنار والدین در شرایط طبیعی به سر می برد.

وي ادامه ‌داد: غزال‌های والد، در چارچوب یادداشت تفاهم همکاری ایران و قطر برای مبادله گونه‌های جانوری، در مهرماه سال 1389 به ایران داده شده و در منطقه حفاظت‌شده "دیمه" در رامهرمز خوزستان رهاسازی شدند.  اوریکس نر سایت "دیمه" در حال حاضر 5 ساله و اوریکس ماده
4 ساله است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: به نظر کارشناسان محیط زیست، زاد و ولد یک حیوان در محیطی غیربومی و غریبه، از نظر زیست‌محیطی اهمیت قابل توجهی دارد. زماني ‌كه حیوانی از وطن اصلی‌اش جدا و وارد محیطی جدید با ویژگی‌های آب و هوایی و نوع گیاهان متفاوت می‌شود، به طور طبیعی احساس غریبی می‌کند و غرایز اصلی‌اش، از جمله تولیدمثل، تا مدت‌ها ساکت می‌ماند.

وي تصريح كرد: به گفته کارشناسان، تنها بعد از این که یک حیوان توانست خود را در محیط جدید باز یابد، خصوصیات اولیه خود را که در حیات وحش یا در کشور مبدا داشته است، بروز مي‌دهد.


لاهيجان‌زاده گفت: غزال‌های عربی(اوريكس) از گونه‌های جانوری نادر و در خطر انقراض هستند و کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس، از جمله قطر و عربستان سعودی، اصلی‌ترین زیستگاه اين گونه به شمار می‌روند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان كرد: نگهداری حیوانات غیربومی و غریبه، به طوری که غرایزشان بازگردد، کاری تخصصی است و به طور تصادفی انجام نمی‌شود؛ در نتیجه به نظر می‌رسد مسئولان منطقه حفاظت‌شده‌ای که اوریکس‌ها در آن زاد و ولد کرده‌اند، توانسته‌اند شرایط مناسبی را برای آن‌ها فراهم کنند.

وي عنوان كرد: سازمان محیط زیست ایران منطقه حفاظت‌شده "دیمه" با مساحت ۱۰۰ هکتار در نزدیکی رامهرمز را به احیای آهوی ایرانی اختصاص داده است و در این منطقه به جز چهار راس اوریکس، 60 راس آهو نیز زیست می‌کنند./ج1

برچسب ها: محیط ، خوزستان ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.