مشهد/

رعایت تغذیه مناسب لازمه برگزاری یک مهمانی سالم است

کارشناس بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: پیش‌شرط‌های یک مهمانی سالم رعایت نکات تغذیه مناسب در برگزاری میهمانی است.

لیلا شورورزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: برگزاری یک میهمانی کار ساده‌ای نیست مخصوصا اگر در مورد مهمان‌ها احساس مسئولیت داشته باشیم و بخواهیم علاوه بر لذت‌بردن و خوش‌گذرانی، سلامت‌شان هم تأمین شود.

وی بیان داشت: یکی از نکاتی که در مهمانی‌های سالم باید رعایت کرد، تغذیه سالم است.

کارشناس بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: برای برگزاری جشن‌های سالم‌تر می‌توان به‌جای شربت‌های حاضری پر از کالری و شکر موجود در بازار با شربت‌های بهارنارنج، نعناع، آب لیمو یا حتی آب طالبی یا هندوانه از میهمانان پذیرایی شود.

شورورزی گفت: چای آلبالو یا چای سبزی خیلی بهتر از چای داغ یا نسکافه‌های حاضری پرکالری است و اگر می‌خواهید از میهمانان خود با چای پذیرایی کنید، بهتر است که خرما، انجیر و توت خشک را به جای قند در قندان‌ها بریزید.

وی عنوان کرد: میوه‌های خشک و آجیل خام، جایگزین‌های خیلی خوبی برای پاستیل، آجیل شور یا حتی انواع کاکائوهای روی میز پذیرایی شما هستند و بهتر است روی میز ناهار یا شام به‌جای انواع نوشابه‌های شیرین و گازدار و مضر، آب گازدار، آب طعم‌دار، دوغ یا حتی شربت آب لیمو بگذارید.

این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: معمولا بیشتر افراد دوست دارند سالاد کاهو را با سس فراوان بخورند، اما می‌توان به‌جای سالاد کاهو، سبزی خوردن، ماست و خیار یا سالاد شیرازی سر میز غذا بگذارید.

شورورزی خاطرنشان کرد: قراردادن فلفل دلمه‌ای‌های رنگی، گوجه‌فرنگی، خیار، هویج، حلقه‌های زیتون و کلم بنفش روی سالاد کاهو، هم سلیقه را به رخ دیگران می‌کشد و هم سالاد را سرشار از انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان و پیری زودرس می‌کند.

وی یادآور شد: پس بهتر است به‌جای تزئین غذای اصلی با تکه‌های سیب‌زمینی سرخ شده، آن را با لوبیا سبز، قارچ، هویج، ذرت و نخودفرنگی بخارپز تزئین شود.

کارشناس بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: بد نیست به‌جای سرخ کردن مرغ یا ماهی، آنها را پس از طعم‌دار کردن، درون یک فویل آلومینیومی پیچانده شود و در داخل فر با حرارت بسیار ملایم پخته شود.

شورورزی گفت: نان سنگک می‌تواند بهترین و سالم‌ترین نان روی میز غذای باشد و بهتر است برای سلامت میهمان‌ها و البته حفظ محیط زیست، به فکر استفاده از ظروف یک بار مصرف نباشیم اما اگر به هر دلیلی که از این ظروف استفاده کردیم، انواع گیاهی یا حداقل کاغذی آن‌ها را تهیه کنیم.

وی اضافه کرد: می‌توان به‌جای ژله یا کرم کارامل پرکالری، با سالاد میوه(تکه‌های گیلاس، هلو، زردآلو، شلیل، آلو و سیب که با کمی عسل طعم‌دار شده‌اند) به‌عنوان دسر از میهمان‌ها پذیرایی شود./س


برچسب ها: تغذیه ، مناسب ، میهمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.