رونق صادرات با اقتصادي شدن توليد

بررسي برنامه‌هاي توليد و صادرات فولاد در سال 92 با هدف دستيابي به راهکارهاي اجرايي تامين نياز صنايع پايين دست

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، معاون کمک‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران گفت: بررسي برنامه‌هاي توليد و صادرات فولاد در سال 92 با هدف دستيابي به راهکارهاي اجرايي تامين نياز صنايع پايين دست و بر طرف کردن فاصله قابل توجه ظرفيت اسمي و توليد واقعي در اين صنعت موضوع مورد بحث است. اين واقعيتي است که واحدهاي توليدي زماني مي‌توانند به ظرفيت اسمي نزديک شوند که از حمايت لازم برخوردار گردند.

نهاوندي تصريح کرد: در حال حاضر توليد فاقد توجيه اقتصادي بوده و تحت تاثير برخي سياستهاي محدود کننده است به تبع آن صادرات نيز تنها با اقتصادي شدن توليد رونق خواهد گرفت بدين منظور رفع هر گونه تناقض و شبهه در آمار منتشره در خصوص صادرات مي‌بايست نسبت به روز آوري و اصلاح قيمت‌هاي پايه صادراتي در مقاطع زماني مقتضي اقدام گردد که اين امر مشروط به گزارش مستمر نوسانات قيمت‌هاي جهاني فولاد و محصولات فولادي توسط تشکلهاي تخصصي به کار گروه مربوط در گمرک خواهد بود.

وي در خصوص رويکرد سياستگذاران اقتصادي مبني بر تغذيه ارزي صنايع ارزبر توسط صنايع ارزآور نيز چنين بيان داشت: صنعت فولاد با تکيه بر هر دو جنبه ارزبري و ارزآوري خود قادر خواهد بود نقش موثري در رفع نياز ارزي صنايع بالادست و پايين دست خوود ايفا نمايد. البته با توجه به اينکه زنجيره تامين در اين صنعت از سنگ آهن آغاز شده و به محصولات نهايي ختم مي‌گردد ارز حاصل از صادرات سنگ آهن نيز قابل تخصيص به کل صنعت خواهد بود تا در سراسر زنجيره ارزش، تامين کننده نياز ارزي باشد.

 نکته قابل توجه در اين زمينه عنايت به هدفگذاري در توزيع ارز است بنحوي که دقت نظر لازم در تخصيص صورت پذيرد. به اين منظور ضروريست تشکلهاي تخصصي صنعت فولاد با برآورد و گزارش رقم دقيق نياز ارزي هر بخش زمينه لازم را در اجراي بهينه اين فرايند فراهم سازند.

معاون کمک‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: لذا مقتضي است هر يک از واحدهاي بالا دستي و پايين دستي صنعت با هماهنگي تشکل‌هاي توليدي و صادراتي مربوطه نسبت به ارائه گزارش جامع نياز ارزي خود به سازمان توسعه تجارت ايران اقدام نمايند./عب
برچسب ها: صادرات ، تولید ، فولاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار