شكاف ديدگاه دولتي ها و مجلسي ها تغييرات بودجه را به كجا مي رساند؟

بودجه 92 بر اساس ديدگاه مجلسي ها بسته مي شود يا دولتي ها؟

دولت بر اين معتقد است كه كار بودجه تخصصي است اما در مقابل برخي از هزينه هاي قطعي در امدي وجود ندارد اين در حالي است كه مجلسي ها بر اين باورند كه نمايندگان بودجه را شفاف سازي مي كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ غلامرضا مصباحي مقدم رئيس کميسيون تلفيق بودجه مجلس و بهروز مرادي معاون برنامه ريزي معاونت راهبردي در  گفتگوي ويژه خبري به تبيين تغييرات اعمال شده در لايحه بودجه سال 92 پرداختند.

مصباحي مقدم با بيان اينکه از نظر شکلي 26 بند از لايحه بودجه سال 92 حذف شده عنوان کرد: چند بندي که در کميسيون تلفيق از بودجه حذف شد در صحن علني مجلس راي لازم را از سوي نمايندگان به دست آورد.

وي تصريح کرد: در بحث بودجه بندي بسياري از بندها غير بودجه اي بودند و ما اصل را براساس اين موضوع گذاشتيم که هر بندي كه مربوط به بودجه نباشد را حذف كنيم بنا براين 26 بند غير بودجه اي که يک چهارم بودجه را تشکيل مي دادند کنار گذاشته شد.

مصباحي مقدم با بيان اينکه در زمان دولت احمدي نژاد و يا دولت خاتمي  کل تمام بندهاي قيد شده در بودجه حذف شد ما مجبور به اصلاحات جدي در بودجه شديم.


**بندهاي حذف شده کاملا بودجه اي بودند

در ادامه گفتگوي ويژه خبري بهروز مرادي معاون برنامه ريزي معاونت راهبردي رياست جمهوري با بيان اينکه، آنچه که مورد نظر دولت است تغييرات رفتاري است نه شکلي، عنوان کرد: متاسفانه شاکله بودجه براساس اين تغييرات اعمال شده به طور کامل به هم ريخته است.

مرادي با بيان اينكه بسياري از بندهاي حذف شده کاملا بودجه اي بوده افزود :  در رابطه با مابه التفاوت در نظر گرفته شده با موضوعات فاينانس ها که ما يک پيش پرداخت 15 درصدي در اين رابطه داشتيم و با توجه به افزايش نرخ ارز و رسيدن آن به نرخ 2500 تومان  اجازه داديم 2 ميليارد تومان از محل جابجايي طرحهاي عمراني تامين شود ضمن آنکه 20 ميليارد تومان براي اين کار کنار گذاشته شد و حداقل 28 ميليارد دلار براي پيمانکار خارجي و داخلي مشخص شده است.

وي خاطرنشان کرد: يكي ديگر از موضوعات استفاده از حساب ذخيره ارزي است كه در سالهاي گذشته بانک مرکزي، به عنوان بانک عامل با پرداخت منابع مورد نياز مالي از محل حساب ذخيره ارزي  به بانک هاي ديگر آن را پرداخت مي کرد. كه در حال حاضر بانکهاي عامل بايد خود اين كارها را انجام بدهند به همين علت دولت براي آجذابيت بيشتر سراغ بدهکاران خود برود.

مرادي تصريح کرد: براساس تغييرات اعمال شده در لايحه بودجه سال 92 از اين به بعد به طور حتم شاهد جابجايي تصميمات سازمان ها به جاي هم خواهيم بود.

وي ادامه داد: در لايحه بودجه سال 92 در بخشي از آن با موافقت سازمان جهاد کشاورزي  پرورش ماهي واحدهاي پرورشي کشاورزي و صنعتي و يا معدني قيد شده كه نياز به موافقت ندارد يعني اين سازمان مي تواند به جاي کميسيون مسکن و شهرسازي تصميم گيري کند .

مرادي در ادامه عنوان کرد: در بحث منابع درآمدي ارقام قيد شده کاملا قابل بحث است به ويژه در خصوص فروش دارايي ها پيش بيني دولت 7 هزار و پانصد ميليارد تومان بود که 6 هزار ميليارد تومان آن مربوط به رد بدهي ها است که امروز با اين مبلغ در نظر گرفته شده از سوي مجلس به 560 درصد رسيده است که اصلا وجود خارجي ندارد.

**منابع وجوهي از سوي دولت 167 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده است

بهروز مرادي در رابطه با موضوع منابع وجوهي که دولت در لايحه بودجه سال 92 در نظر گرفته، عنوان کرد: اين رقم در  کميسيون تلفيق  بالغ بر 167 هزار ميليارد ريال است که الان به 210 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده است که اصلا به هيچ عنوان وجود خارجي ندارد. و سال گذشته 514 ميليارد و هشتصد ميليون تومان بوده که الان  به 42 هزار ميليارد تومان رسيده است.

*افزايش 6 برابري درآمدها

رئيس کميسيون تلفيق بودجه مجلس در رابطه با افزايش 6 برابري درآمدها با اشاره به يکي از بندهاي مربوطه در لايحه بودجه سال 92 گفت: اين موضوع در صحن علني تصويب شده كه اين  بند نشان دهنده بي اطلاعي معاون برنامه ريزي معاونت راهبردي از آخرين تحولات روند تصويب لايحه بودجه در صحن علني مجلس است.

مصباحي مقدم با اشاره به اينكه 10 هزار ميليارد تومان براي يكي از بندهاي بودجه در نظر گرفتيم تصريح كرد:  اين رقم با توجه به  بودجه در نظر گرفته شده از سوي دولت كه  40 هزار ميليارد تومان اعلام شده بود  به 42 هزار ميليارد تومان رسيد.

وي تصريح کرد: درآمد عمومي دولت براساس لايحه ارائه شده از سوي دولت 90 هزار و 600 ميليارد تومان در نظر گرفته شده  و در اين رابطه بحث واگذاري و فروش سرمايه اي دارايي هاي دولت مطرح بود که با 4 و  3 درصد افزايش به 37 هزار ميليارد تومان درآمد از محل فروش اوراق رسيد.

**پرداخت بدهي به ايثارگران و تامين منابع مالي بخش فرهنگ و دفاعي کشور

وي ادامه داد: دولت در لايحه بودجه امسال پرداخت بدهي ايثارگران و تامين منابع مالي بخش فرهنگ و دفاعي کشور را کاهش داده به طوريکه در بخش فرهنگ اين ميزان کاهش بالغ بر دو هزار و صد ميليارد تومان و در بخش دفاعي اين رقم بالغ بر 125 ميليارد تومان است.

رئيس کميسيون تلفيق بودجه مجلس در رابطه با بحث تامين منابع مالي پروژه هاي عمراني از محل واگذاري دارايي ها گفت: اگر تمام منابع درنظر گرفته شده در رابطه با بخش واگذاري ها محقق شود مي توان انتظار داشت که اين منابع به پروژه هاي عمراني تزريق شود. اما اين موضوع کاملا غير واقعي  و رقم 56 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده به طور حتم محقق نمي شود.

رئيس کميسيون تلفيق مجلس تصريح کرد: هزینه‌های جاری طبق جلسه‌ای که با دولت داشتیم قرار شد 130 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شود اما پس از آن در لایحه پیشنهادی دولت 192 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری پیشنهاد داد.

مصباحی مقدم گفت: سال گذشته رقم دلار در بودجه 1150 تومان بود که امسال این میزان به 2 هزار و 450 تومان افزایش داشت، آیا این بودجه انبساطی است یا خیر.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: 6 هزار و 200 میلیارد تومان علاوه بر 30 هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس برای واگذاری‌ها نقدی است و چطور قابل تحقق نیست.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت: به لحاظ تخصصی صحبت‌های آقای مصباحی را نمی‌پذیرم؛ در لایحه پیشنهادی آمده بود دولت می‌تواند طبق مقررات نسبت به واگذاری و تهاتر اقدام نماید.

وی افزود: طبق مصوبه مجلس این عنوان به " به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت اصل 44 تا سقف 30 هزار میلیارد تومان نسبت به واگذاری شرکت‌های دولتی اقدام و منابع را به بندهای 310 و 502 قانون واریز کند." تغییر داده شده است.

***واگذاري 3 هزار و 500 ميليارد تومان از طريق تهاتر

مرادی ادامه داد: سال گذشته همین بند 3 هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهاد شد که این میزان از طریق واگذاری رد دیون و یا تهاتر اقدام شد؛ 16 هزار میلیارد تومان تنها 514 میلیارد و 800 میلیون تومان به صورت نقدی محقق شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت نمی‌تواند یک ریال بدهی ایجاد کند مگر با اجازه قانون، گفت: در بخش واگذاری دارایی‌های نیمه‌ تمام دولت عملکردی در سال گذشته نداشت اما امسال مجلس در این بخش تکلیفی بر عهده دولت گذاشته است.

وی گفت: دولت در بسیاری با مجلس همراهی کرد اما مجلس عقب کشید.

مصباحی‌مقدم پاسخ داد: با دولت توافقات زیادی داشته‌ایم.

*** برداشت 3.5 ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي كذب است

مرادی ادامه داد: برداشت 3.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی کذب است و این موارد در راستای تخریب یک دولت خدمتگذار است؛ ما حاضریم این موارد را به محکمه ببریم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: ایثارگران نیز فراتر از مصوبه مجلس باید تجلیل شوند که بنده خودم یکی از ایثارگران هستم؛ مصوبه مجلس خارج از عرف حکومت‌داری است.

وی با بیان اینکه مجلس ارقامی را که برای ایثارگران در نظر گرفته از محل اموال مجهول‌الوصول است،‌گفت: چرا باید مجلس برای ایثارگران توقع ایجاد کند؛ من می‌دانم و یقین دارم برای بازنشستگان و ایثارگران که در قالب احکام آمده هیچ درآمدی وجود ندارد.

***كار بودجه تخصصي است

مرادی با بیان اینکه کار بودجه بسیار تخصصی است، گفت: در مقابل برخی هزینه‌های قطعی درآمدی وجود ندارد؛ این کار یعنی به هم ریختگی بودجه و آسیب رساندن به بخش‌های مختلف.

وی ادامه داد: مبالغی را که مجلس با عنوان هزینه برای دولت مکلف کرده سال آینده به عنوان بدهی تلقی خواهد شد و این رقم 45 هزار و 500 میلیون تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، افزود: صراحتاً می‌گویم این لایحه مصوب در مجلس به هیچ عنوان لایحه پیشنهادی دولت نیست و تغییرات اساسی در آن ایجاد شده است.

وی خاطر نشان كرد:‌ انسداد در اداره کشور و عدم مدیریت تحریم‌ها در جریان کشورداری از آثار مصوبه لایحه بودجه در مجلس خواهد بود.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: با اشاره به پیشنهادی که دولت مبنی بر تهاتر داشت مجلس آن را حذف کرد؛‌ تهاتر دو معنا دارد که یکی از آنها واگذاری پالایشگاه‌ها است و این در قانون منعی ندارد.

وی گفت: مقرر شد تا مبالغ حاصل از واگذاری‌ها به خزانه‌داری اعلام و از خزانه به پیمانکاران برگشت داده شود؛ قانون در این بخش صراحت دارد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه دولت از عنوان تهاتر سوءاستفاده می‌کند، گفت: سال گذشته طرح‌های نیمه‌کاره عمرانی داشتیم و کارگران (یک و نیم میلیون نفر) بیکار شدند اما دولت با استفاده از کلمه تهاتر پروژه‌های جدیدی را تعریف می‌کرد.

وی افزود: مطالبات رزمندگان نیز به صورت نقدی نیست؛ اینها پاداش‌های پایان خدمت و مطالبات دستگاه‌های نظامی است؛‌ اگر 30 هزار میلیارد تومان کشک است چرا در بودجه آورده‌اید.

***ما آمديم بودجه را شفاف كنيم

مصباحی مقدم با بیان اینکه ما آمدیم و بودجه را شفاف کردیم، گفت:‌ می‌گویند دولت بدهی ایجاد نمی‌کند پس چرا 3.5 میلیارد دلار بدون اجازه مجلس برداشت کردید و در کجا با اجازه مجلس 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردید؟ آیا این موارد با اجازه مجلس بوده است؟

وی با بیان اینکه دولت با وجود ایجاد شفافیت در بودجه توسط مجلس شکایت داشته است، گفت: دولت سه ماه بودجه را دیرتر تقدیم مجلس کرد و انتظارات زیادی هم دارد.

مصباحی مقدم گفت: دولت احمدی‌نژاد می‌گوید هر لایحه‌ای را من می‌دهم بدون تغییر تصویب و به دولت برگردانید؛ پس مجلس را تعطیل کنید.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در پایان گفت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری کارشناس بودجه نیست و سابقه بررسی بودجه ندارد و نظر می‌دهد!



برچسب ها: بودجه ، تغییرات ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار