گفتگوی ویژه خبری؛

مصباحی‌مقدم: 3.5 میلیارد دلار بدون اجازه مجلس از صندوق توسعه برداشت شد/ مرادی: 26 درصد از منابع عمومی مصوب مجلس وجود خارجی ندارد

لایحه بودجه 92 با حضور رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، بررسی تازه‌ترین نتایج کارشناسی مجلس و دولت بر سر تصویب بودجه 92 شب گذشته با حضور "غلامرضا مصباحی‌مقدم" رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و "بهروز مرادی" معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
مصباحی‌مقدم در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه حجم تغییرات لایحه بودجه چقدر با واقعیت منطبق است، گفت: بندهای غیر بودجه‌ای در لایحه بودجه سال 92 حذف شده و این در حالی است که در این میان بخشی از خواسته‌های دولت نیز تأمین شده است.
 
وی با بیان اینکه در بودجه قانونی یک ساله می‌نویسیم که هر بحثی باید جنبه بودجه‌ای داشته باشد، گفت: اصل را در تصویب بر این گذاشتیم هر بندی که جنبه بودجه‌ای نداشت با دو سوم رأی نمایندگان رد شود.
 
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با یادآوری اینکه در دولت احمدی‌نژاد و یا دولت خاتمی بررسی لایحه بودجه تمام بندهای غیر بودجه‌ای در مجلس کنار گذاشته شده بود، خاطرنشان ساخت: پس از پایان تصویب، تمام آن بندها طی یک لایحه تقدیم مجلس شد.
 
مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه متأسفانه روزنامه دولت، در داخل ایران طی روزهای اخیر از بهم ریختگی لایحه خبر می‌دهد، گفت: دولت هم شکایت کرده که لایحه را مجلس تغییر داده است.
 
وی اظهار داشت: بر همین اساس دو نماینده از مجلس و ممبینی نیز به همراه همکاران در جلسه‌ای با شورای نگهبان توضیحاتی را ارائه دادند که ما پاسخ دادیم با توجه به سال تولید ملی و حماسه اقتصادی برخی بندها اضافه شده است.
 
* بندهای اضافه شده به لایحه در راستای حمایت از سال تولید ملی و حماسه اقتصادی بوده است

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه در این میان بندهای جدیدی را که کمیسیون اصل 44 مجلس در راستای حمایت از تولید ملی پیشنهاد کرده بود به لایحه بودجه اضافه کرده‌ایم، ادامه داد: این اقدامات به دلیل حمایت از تولید ملی و حماسه اقتصادی بوده است.
 
مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه گفته می‌شود ساختار بودجه تغییر کرده و باید با این اعداد و ارقام مجلس و دولت مقایسه کنیم که آیا تغییری کرده است یا خیر افزود: حدوداً یازده مورد به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 اشکال گرفته شده که باید آن‌ها را مرور کنیم و ببینیم آیا ایرادی دارد یا خیر.
 
وی گفت: ایجاد انگیزه برای بانک‌ها جهت وصول بانک‌های ارزی بوده که این مورد را مجلس مصوب کرده، بنابراین اشکال معاون نظارت و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور مبنی بر عدم تصویب آن در مجلس، نشانگر بی‌اطلاعی ایشان است.
 
* 30 هزار میلیارد تومان درآمد دولت حاصل از واگذاری‌ها شفاف شده است

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق پیش‌بینی 30 هزار میلیارد تومان درآمد دولت حاصل از واگذاری‌ها شفاف شده است، گفت: این ارقام را کمیسیون در جداول قرار داده است.
 
* درآمد عمومی دولت به 90 هزار و 600 میلیارد تومان کاهش یافته است

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه در جریان بررسی لایحه بودجه درآمد عمومی دولت 91 هزار و 900 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، اظهار داشت: این رقم در مجلس به 90 هزار و 600 میلیارد تومان کاهش یافته است.
 
رئیس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه جمع درآمدها 210 هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی دولت بود که مجلس آن را با 2 درصد افزایش تصویب کرده است، خاطرنشان ساخت: بودجه جاری دولت نیز 121 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد و مجلس آن را با افزایش 7 هزار میلیارد تومانی با رقم 128 هزار میلیارد تومان به تصویب رساند.
 
وی با اشاره به دلایل افزایش رقم 7 هزار میلیارد تومانی در بودجه دولت گفت: این مبالغ به خاطر پرداخت بدهی به ایثارگران، مطالبات امور فرهنگی و دفاعی بوده که دولت در لایحه پیشنهادی آن را 2 هزار و 100 میلیارد تومان کمتر پیشنهاد کرده بود.
 
* درآمدها در بودجه شفاف شده است

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه درآمدها در بودجه شفاف شده است، بیان کرد: جمع منابع عمومی دولت 166 هزار میلیارد تومان بود که 30 هزار میلیارد تومان آن شفاف شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در بخش پروژه‌های عمرانی 51 درصد رشد داشته‌ایم، افزود: سال گذشته 37 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد، اما 16 هزار میلیارد تومان از آن محقق شد.
 
مصباحی‌مقدم گفت: هزینه‌های جاری طبق جلسه‌ای که با دولت داشته‌ایم قرار شد 130 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شود، اما پس از آن در لایحه پیشنهادی دولت 192 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری پیشنهاد دادیم.
 
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان ساخت: سال گذشته رقم دلار در بودجه 1150 تومان بود که امسال این میزان به 2450 تومان افزایش رسید.
 
وی با اشاره به اینکه 6 هزار و 200 میلیارد تومان علاوه بر 30 هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس برای واگذاری‌ها نقدی است پس چطور قابل تحقق نیست، گفت: تهاتر به دو معنا است که یکی از آن‌ها واگذاری پالایشگاه‌ها است و این در قانون منعی ندارد.
 
وی با بیان اینکه مقرر شد تا مبالغ حاصل از واگذاری‌ها به خزانه‌داری اعلام و از خزانه به پیمانکاران برگشت داده شود، گفت: قانون در این بخش صراحت دارد.

* دولت از عنوان تهاتر سوءاستفاده می‌کند

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با تأکید بر اینکه دولت از عنوان تهاتر سوءاستفاده می‌کند، ادامه داد: سال گذشته طرح‌های نیمه کاره عمرانی داشتیم و کارگران بیکار شدند، اما دولت با استفاده از کلمه تهاتر پروژه‌های جدیدی را تعریف کرد.
 
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه مطالبات رزمندگان نیز به صورت نقدی نیست بلکه اینها پاداش‌های پایان خدمت به مطالبات دستگاه‌های نظامی است، افزود: اگر 30 هزار میلیارد تومان کشک است پس چرا در بودجه لحاظ شده است.
 
وی با بیان اینکه دولت با وجود شفافیت در بودجه توسط مجلس شکایت داشته است، گفت: دولت سه ماه بودجه را تقدیم مجلس کرد و انتظارات زیادی هم دارد.
 
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه دولت احمدی‌نژاد می‌گوید هر لایحه را که من می‌دهم باید بدون تغییر، تصویب و به دولت برگردانده شود گفت: پس باید مجلس را تعطیل کرد.

وی اظهار داشت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری کارشناس بودجه نیست و سابقه بررسی بودجه را ندارد.
 
در ادامه، "بهروز مرادی" معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در این برنامه پیرامون لایحه بودجه گفت: در لایحه بودجه دولت تغییرات ساختاری و شاکله‌ای داده شده است، این در حالی است که لایحه دولت یک سری احکام و بندهایی داشته که برخی از بندهای بودجه‌ای در آن حذف شده است.
 
* فاینانس ظرفیت بزرگی بود که در لایحه بودجه حذف شد

وی با اشاره به یکی از بندهای حذف شده افزود: در بخش فاینانس با توجه به تغییرات ارز از 1226 تومان به 2500 تومان در بودجه باید یک سری منابع را پیش‌پرداخت می‌کردیم، بنابراین این فاینانس‌ها با پیگیری‌های فراوان ظرفیت‌های بزرگی بود که در لایحه بودجه حذف شده است.
 
 معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس‌جمهور با اشاره به یکی دیگر از بندهای حذف شده خاطرنشان ساخت: از حساب ذخیره ارزی توسط بانک مرکزی با عاملیت برخی بانک‌ها تسهیلاتی داده شده که بانک‌ها با توجه به عدم منافع‌شان به دنبال اقساط این منابع نمی‌روند، بنابراین در بودجه پیشنهاد کردیم تا مشوقی برای بانک‌ها در نظر گرفته شود تا اقساط وام دریافت شود، به طوری که مقرر شد به هر میزان که مطالبات وصول شد بانک‌ها بتوانند افزایش سرمایه دهند.
 
* بسیاری از بندهای اضافه شده به لایحه ماهیت بودجه‌ای ندارد

مرادی گفت: بسیاری از بندها هم که در لایحه اضافه شده ماهیت بودجه‌ای ندارد، به‌عنوان مثال بند الحاقی 63 احداث گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، واحدهای تولیدی، کشاورزی، صنعتی و معدنی با رعایت زیست‌محیطی و موافقت سازمان محیط زیست نیازی به تغییر کاربری نداشت.
 
وی با بیان اینکه در بودجه با جداول و منابع و مصارف سروکار داریم، بیان کرد: در مجلس تعداد قابل توجهی تغییر ایجاد شده که برای هر کدام از آن‌ها جای بحث وجود دارد.
 
* 26 درصد منابع عمومی وجود خارجی ندارد

مرادی با اشاره به اینکه 506 درصد دارایی‌ها وجود خارجی ندارد و این ایراد بزرگی است، تصریح کرد: بودجه عمومی 167 میلیارد تومان بسته شده بود که اکنون 210 میلیارد تومان در مجلس تصویب شده، یعنی 26 درصد منابع عمومی افزایش یافته که وجود خارجی ندارد.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: طبق مصوبه مجلس به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت اصل 44 تا سقف 30 میلیارد تومان نسبت به واگذاری شرکت‌های دولتی اقدام و منابع را به بندهای 310 و 502 قانون واریز کند تغییر داده شده است؛ سال گذشته همین بند 3 هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهاد شد که این میزان از طریق واگذاری و یا تهاتر اقدام شد.
 
* دولت نمی‌تواند یک ریال بدهی ایجاد کند، مگر با اجازه قانون

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند یک ریال بدهی ایجاد کند مگر با اجازه قانون خاطرنشان ساخت: در بخش واگذاری‌های دارایی‌ها، دارایی‌های نیمه‌تمام دولت عملکردی در سال گذشته نداشت، اما امسال مجلس در این بخش تکلیفی بر عهده دولت گذاشته است.
 
* برداشت سه و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه کذب است

مرادی اضافه کرد: برداشت سه و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه کذب است و این حرف در راستای تخریب یک دولت خدمتگزار است، بنابراین ما حاضریم این موارد را به محکمه ببریم.

وی با اشاره به اینکه از ایثارگران فراتر از مصوبه مجلس باید تجلیل کرد زیرا مصوبه مجلس خارج از عرف حکومت‌داری است، گفت: برای ایثارگران مجلس ارقامی را از محل اموال مجهول‌الوصول در نظر گرفته است پس چرا باید مجلس برای ایثارگران توقع ایجاد کند.
 
مرادی اظهار داشت: منابعی را که مجلس با عنوان هزینه برای دولت مکلف کرده، سال آینده به عنوان بدهی تلقی خواهد شد و این رقم 45 هزار و 500 میلیارد تومان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار