خانه به دوشان هر روز نااميدتر از ديروز؛

آسانسور قيمت مسكن 20 طبقه بالا رفت

خانه به دوشان مسكن با نگاه به قيمت اجاره هر روز نااميدتر از روز قبل مي شوند اين در حالي است كه آسانسور نرخ مسكن 20 طبقه بالا رفته است و ما شاهد افزايش 20 درصدي قيمت مسكن هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ باز قصه تكراري آشفته بازار مسكن، باز قصه غمناك خانه به دوشان، مسكني كه اين روزها ساز ناكوكي مي زند و سر ناسازگاري با مستاجران خانه به دوش دارد.

اين روزها تيتر اغلب روزنامه ها و خبرگزاري ها سكه و ارز شده در حالي كه توجهي به وضعيت نابسامان مسكن و افزايش قيمت ها نشده است.

بالاخره سكه و ارز كه اين روزها نگاه خيلي از مردم را به خود جلب كرده و بازار مسكن را تحت الشعاع خود قرار داده است به طوري كه قيمت آن را 20 درصد افزايش داده است.

مسكني كه تا چند وقت پيش در ركود به سر مي برد اما با نوسانات بازار سكه و ارز مسكن دچار يك شوك قيمتي شده است.

وزير راه و شهرسازي در نمايشگاه وزارت راه و شهرسازي كه 26 آذرماه برگزار شد، گفته بود: مسكن اصلا شوك قيمتي ندارد و همه اين حرف ها شايعه اي بيش نيست اما آيا 20 درصد افزايش قيمت در طول يك هفته شايعه است؟

بسياري از مسئولان مسكن مهر را راه حلي براي مستاجران مي دانند اما آيا با كمبود اين زيرساخت ها از جمله آب، برق و گاز مي شود مستاجران را خانه دار كرد؟

از سوي ديگر افزايش قيمت مصالح ساختماني و دستمزد كارگران ساختماني قيمت ساخت و ساز مسكن را تا چندين برابر افزايش داده كه يكي از مهمترين عوامل افزايش قيمت است.

افزايش قيمت نرخ ارز در كشور موجب شده كه انجمن سرمايه گذاران به سمت بازار سكه و ارز گرايش پيدا كنند و انگيزه اي براي ساخت و عرضه مسكن وجود نداشته باشد كه خود لطمه اي بزرگ به مسكن كشور وارد مي كند.

در همين راستا محمدحسين مقيمي با بيان اينكه بازار آشفته سكه و ارز باعث مي شود عرضه مسكن و ميزان ساخت و ساز كاهش يابد، گفت: بايد انگيزه سرمايه گذاران را در اين زمينه افزايش دهيم تا همين امر موجب عرضه كم مسكن نشود.

شاپور پولادي در ادامه با اشاره به اينكه بازار سكه و ارز بر مسكن تاثير گذاشته است، افزود: اين آشفتگي بازار ارز و سكه تاثير بسياري بر ركود مسكن داشته است و بايد هر چه سريعتر مسئولان، اقدامات موثري را در اين راستا انجام دهند.

*سقف افزايش اجاره بها پر شده است

قيمت اجاره بها در طي چند وقت اخير رشد ناگهاني داشته به گونه اي كه اغلب مستاجران و خانه به دوشان را شوك زده كرده و كساني را كه قصد فروش خانه را داشته اند، دست نگه داشتند تا شايد قيمت مسكن دوباره افزايش يابد.

قبلا مقيمي در اين باره گفته بود: ديگر مستاجران ظرفيت افزايش اجاره بيش از اين را ندارند.

*فاصله صنعتي سازي با نقطه مطلوب

از معضل اجاره بها و خريد و فروش مسكن كه بگذريم به صنعتي سازي مي رسيم، صنعتي سازي كه خيلي از مسئولان معتقد هستند به 30 درصد رسيده اما بسياري از كارشناسان و متخصصان معتقدند هنوز صنعتي سازي در كشور به 10 درصد هم نرسيده است.

پولادي در اين باره اظهار داشت: صنعتي سازي مسكن به دليل افزايش قيمت مصالح ساختماني به 30 درصد نرسيده است و فاصله بسياري با نقطه مطلوب دارد.

عضو كميسيون عمران مجلس در ادامه افزود: افزايش قيمت مصالح ساختماني همزمان با افزايش قيمت حامل هاي انرژي باعث شده كه صنعتي سازي رشد چنداني نسبت به سنتي سازي نداشته باشد.

*خانه به دوشان در پي خانه هاي كوچك

افزايش بيش از حد قيمت اجاره بها باعث شده كه اغلب مستاجران در پي اجاره خانه هايي با متراژهاي كوچك باشند.

به طور مثال مي توان به محدوده بلوار فردوس اشاره كرد بطوريكه يك واحد آپارتمان 65 متري كه 5 سال ساخت است متري 2 ميليون و 450 هزار تومان به فروش گذاشته شده است.

همچنين در منطقه شهران يك واحد 45 متري، متري 2 ميليون و 100 هزار تومان و در منطقه پيروزي سرآسياب آپارتمان 47 متري، متري يك ميليون و 500 هزار تومان به فروش گذاشته شده است.

حال با آشفتگي بازار مسكن نيازمند نظارت دقيق مسئولان و كنترل بيشتر آن هستيم تا شايد اميدي به بهبود اين بازار بيمار داشته باشيم./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار