غرضی در کانون سردفتران و دفتریاران:

دولت اصلاح‌طلب به هیچ دردی نمی‌خورد/ شهرداری‌ها بیشترین اقدامات را در اختفای قوانین دارند

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت اصلاح‌طلب به هیچ دردی نمی‌خورد؛ ما نیازمند جامعه اصلاح‌طلب هستیم که پایگاه اجتماعی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمد غرضی" عصر امروز در کانون سردفتران و دفتریاران در جمع چندی از وکلای کشور به ایراد سخنرانی و تشریح مواضع انتخاباتی خود پرداخت.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: می‌خواهم جمهوریت را توسعه دهم و اگر رأی بیاورم سیستم تعیین استاندار را توسط خود مردم را راه‌اندازی می‌کنم. من معتقدم اگر مردم استانداران خود را با رأی انتخاب کنند توسعه جمهوریت رخ می‌دهد که معانی ارزشی در اداره جامعه و توسعه مدیریتی دارد.

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در صورتی که رئیس‌جمهور شوید آیا صورت‌حساب نهادهای مثل شهرداری و وزارت نفت را به مردم می‌دهید، بیان کرد: آنچه که باعث گرفتاری شده عدم شفافیت دستگاه اجرایی است، من معتقدم هیچ وزیری نباید امضای فیزیکی داشته باشد، یعنی به یک نفر امتیاز بدهد و به یک نفر امتیاز ندهد. وزیر مأمور اجرای قانون است.

وی با اشاره به عملکرد شهرداری‌ها بیان کرد: شهرداری‌ها بیشترین اقدامات خود را برای اختفای قوانین حاکم دارند و به هیچ عنوان صورت‌حساب به کسی ارائه نمی‌دهند.

غرضی در ادامه گفت: در تمام زمینه‌هایی که اقتصاد ملی در دست سازمان‌ها زیر بار اعلام اسناد نمی‌روند باید این روند تغییر کند و در کشور نهادینه شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته هیچگاه وزیر را استیضاح نمی‌کنند، چرا که استیضاح وزیر اشتباه است و اگر خلافی صورت گرفته در اعمال مقررات باید به دنبال آن گشت و اگر دولت ضعیفی روی کار بیاید نمی‌تواند تغییری در این روند ایجاد کند.

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان تشکیل کار‌گروهی در دولت احتمالی شما برای واگذاری نهادها است، تصریح کرد: اگر NGO ها تشکیل شود به کمک دولت بیاید واگذاری نهاده‌ها به مردم میسر خواهد شد و معتقدم توسعه اجتماعی نتیجه تعامل NGO ها با مردم و دولت است.

وی در ادامه افزود: اما ما شاهد فرمایشی شدن NGO ها در کشور هستیم و دلیل آن هم این است که سازمان دهی درستی برای این آنها وجود ندارد.

وزیر اسبق نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر‌اینکه آیا مسائل هسته‌ای به شکل فعلی ادامه می‌دهید یا روش‌های جدیدی را در نظر دارید گفت: ما ملتی هستیم که می‌خواهیم استقلال داشته باشیم و اکنون مفاهیم استقلال تغییر کرده است، لذا ما استقلال را تشکیل حکومت تعریف می‌کنیم، اما در جهان می‌گویند استقلال یعنی تعامل چند کشور با یکدیگر.

وی در ادامه افزود: تمام تلاش آمریکا بر این است که حکومت سوریه را مغلوب کند. ما پشتیبان سوریه هستیم، لذا با آمریکا مذاکره‌ای نداریم، اما تعامل می‌کنیم و اگر او فکر می‌کند که با زور می‌تواند جایی را بگیرد بداند که ما مقابلش ایستادگی خواهیم کرد.

غرضی اظهار داشت: آمریکا اگر می‌خواهد نظام فعلی را ساقط کند تا یک دولت دست‌نشانده برسر کار بیاورد بداند که ما همچنان مقاومت خواهیم کرد و اگر رضا شاه هم مقاومت کرده بود مردم همراه او بودند! اما وی ترسید و فرار کرد.

وزیر دولت سازندگی گفت: ما با تمام کشورها تعامل خوبی داریم، اما دعوای ما در جهان فقط با آمریکا‌یی‌هاست، چرا که آنها معتقدند همه منابع زمین متعلق به آنها است و حق دخالت در امور دیگران را دارند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه با تأکید بر لزوم اجرای قانون بیان کرد: قانون اگر حامی اجتماعی نداشته باشد از بین می‌رود و همچنان ذهنیت ما این است که قانون تغییر نمی‌کند و باید اجرا شود.

وی اظهار داشت: اما قانون باید پایه اجتماعی قوی داشته باشد تا مغفول نماند و اجرای قانون با زور هزینه‌بردار است.

غرضی با بیان اینکه برای وضع قوانین اگر کارشناسی درستی صورت نگیرد و رأی اجتماعی نداشته باشد و در مجلس مثل 1+5 رأی نیاورد بی‌خاصیت خواهد شد، افزود:  باید سعی کنیم در زمان وضع قوانین حقوق عامه بر حقوق خاصه ترجیح پیدا کند در غیر این صورت فقرا مانع اجرای قانون می‌شوند.

وی تأکید کرد: وقتی قانون استحکام داشته باشد به خودی خود اجرا شده و دولت‌ها نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر گزینش وزرای کابینه خود عنوان کرد: اگر رأی بالایی بیاورم و افراد زیادی در صحنه انتخابات مشارکت پیدا کنند از میان افرادی که به میدان می‌آیند و با برنامه‌های من موافقند و شرط و شروط نمی‌گذارند استفاده می‌کنم و آنها بسیار راحت برنامه‌ها و کارها را پیش می‌برند.

غرضی در پاسخ به اینکه از حیث اصلاح‌گری دولت‌هایی که طی صد سال اخیر آمده و رفته‌اند تفاوتی نکردند دولت آینده به چه صورت می‌خواهد تغییر ایجاد کند، گفت: دولت اصلاح‌طلب به هیچ دردی نمی‌خورد. جامعه اصلاح‌طلب کارآمد است اصلاحات باید پایگاه اجتماعی داشته باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: اصلاحات گروهی کارساز نیست و در شکل سیاسی نیز نمی‌تواند بروز کند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: تصور اینکه دولت اصلاح‌طلبی که پایگاه اجتماعی نداشته باشد سرکار بیاید نادرست است و منجر می‌شود به بلایی که سر خاتمی آمد مبنی بر اینکه گرو‌ه‌های اصلاح‌طلب از وی عبور کرده و در مجلس تحسن کردند.

غرضي ادامه داد: در محاسبات سياسي و اداري و اجتماعي خودم به اين نتيجه رسيدم که استاندار بايد منتخب مردم باشد کشور زماني به تثبيت مي رسد که مردم با مقامات اجرايي خودشان مستقيم، رودر رو شوند، وظيفه رئيس جمهور اين است که قوانين کشور را اجرا کند و کشور را به نحو مطلوب تري اداره کند که با تغيير وزير، معاون وزير و استاندار دولت مي تواند به اهدافش دست يابد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با تاکيد براينکه رئيس جمهور اختيارات زيادي را در قانون اساسي دارد تصريح کرد: رئيس جمهور هنگامي مي تواند اختياراتي که قانون اساسي به او داده را انجام دهد که حامي اجتماعي داشته باشد اگر وي حامي اجتماعي نداشته باشد تغييراتي که ايجاد مي کند قطعا به ضرر کشور و نظام خواهد بود لذا بايستي رئيس جمهور با عقبه اجتماعي خود عمل کند.

وي افزود: هنگامي که رئيس جمهور افرادي که از خانواده، آشنايان و دوستانش در دولت استفاده مي کند بستر اجتماعي را از دست داده است، تمام وقايع گذشته نشان مي دهد که جريان هايي که دولت ها به محض رسيدن به قدرت انجام داده اند اين مهم بوده که اداره کشور را به دست ستادي که خود آن را مامور کرده اند اعطا کرده اند.

غرضي اظهار داشت: براي حل مسئله در استان ها استاندار را از طريق راي مردم انتخاب مي کنند و شرطي براي آن ندارم اما اگر استانداري در جايي ذهنيت تجزيه طلبي داشته باشد هرگز نمي تواند استاندار باشد اين در حالي است که اگر استانداري مسئوليت استانش را بپذيرد به مدت چهار سال حق دارد که آن استان را اداره کند.

وي با بيان اينکه بيش از 60 سال است که خدماتي در عرصه سياسي، اداري و انقلابي تلاش مي کنم گفت: در مدتي که وزير و استاندار استان ها بودم شهادت مي دهم که برخي از شهرها وضعشان به لحاظ سياسي و اجتماعي با سي سال گذشته فرقي نکرده است اين در حالي است که جمعيت و نخبگان اين استان ها به مراکز استان رفتند و روستاها و بخش هاي آن را خالي از سکنه کرده اند.

وزير سابق نفت با بيان اينکه استاندار بايد مستقيما مشکلات مردم را حل کند، تاکيد کرد: مردم براي حل مشکلاتشان بايد به استاندار رجوع کنند تا توسعه شکل گيرد بهترين راهي که به اين مهم دست يافت اين است که بتوان مردم را در اداره اين کشور مستقيم دخالت دهيم.

غرضي با بيان اينکه تهران را به 6 استان تقسيم مي کنم تاکيد کرد: استان بزرگ تهران با 30 نماينده اي که مردم تنها آنها را به اسم مي شناسند نه رسم، بايد به 6 استان تقسيم شده و براي هرکدام از آنها 5 نماينده تعيين شود.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پايان خاطر نشان کرد: در 100 سال گذشته استاندار موفقي وجود نداشته اين در حالي است که اگر مردم با راي مستقيم خود تعيين شوند مديران در استانها به عهده استانداران باشند

انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، اصلاحات ، غرضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار