جلسه نهم آموزش شبکه؛

راندمان کاری و امنيت

در این جلسه به راندمان کاری و امنيت در شبکه بی سیم آشنا می شویم.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران، باید گفت که شبکه های بی سیم که از استاندارد 802 و b11  استفاده می کنند. دارای پهنای باند 11mbps هستند و سرعتی تقریبا برابر شبکه های اینترنت (کابلی) قدیمی، در حالی که شبکه های 802،11a و 802،11g از پهنای باند 54mbps پشتیبانی می کند، سرعتی تقریبا نصف سرعت اینترنت پرسرعت، ولی شبکه های با استاندارد 802،11n از پهنای برابر 108mbps بهره مند می باشند که کمی بیشتر از اینترنت پرسرعت باشد همچنین راندمان شبکه های wi-fi به مسافت حساس هستند.

یعنی اینکه حداکثر راندمان در رایانه های دورتر از Access Point به نسبت کاهش پیدا می کند،‌  با افزایش دستگاه های سرویس گیرنده از شبکه بی سیم راندمان کارایی آن کاهش پیدا می کند.

به طور کلی می توان گفت که راندمان 802،11a و 802،11g مناسب اشتراک گذاری اینترنت و اشتراک فایل و چاپگر هستند اما برای بازی از طریق lan کافی نیست ولی استاندارد 802،11n  برای این کار مناسب می باشد.

جابجایی پذیری بهتر و بیشتر دستگاه های متصل به شبکه بی سیم نقاط ضعف این نوع شبکه های رایانه ای را می پوشاند.

دستگاه های همراه می تواند بدون وصل شدن به هر نوع کابل شبکه اینترنت، در محدوده شبکه wlan به راحتی جابجا شوند.هر چند که اغلب رایانه های منازل، مدل بزرگ روی میزی هستند و حتی نوت بوک نیز برخی اوقات نیاز شارژ باتری دارند که باید به پریز وصل شوند ولی این مزیت جابجایی پذیری wlan را در بسیاری از منازل تحلیل می برد.
 و اما امنیت شبکه بی سیم
در تئوری، شبکه های بی سیم wlan امنیت کمتری نسبت به شبکه های کابلی(lan) دارند، چون که سیگنال های ارتباط بی سیم در هوا عبور کرده و به راحتی قابل دسترسی هستند، ولی در عمل شبکه های  wlanداده های خود را با استاندارد wep و استاندارد قدرتمندتر wpa رمزنگاری می کنند که این کار ارتباطات بی سیم را تقریبا به اندازه شبکه های کابلی ایمن می کند.

هیچ شبکه رایانه ای به طور کامل ایمن نیست و استفاده کنندگان باید از خطرات استفاده از این نوع فناوری آگاه باشند. که این نوع ملاحظات برای کاربران شبکه در منازل، ارتباطی با کابلی یا بی سیم بودن شبکه ندارد.

برای اطمینان حاصل کردن باید به موارد زیر توجه کنند.
1-پیکربندی صحیح فایروال یا دیوار آتشین رایانه ها در منزل 
2-آشنایی خانواده با مفاهیم بدافزار و نرم افزارهای جاسوسی و چگونگی دوری از آنها
3- اطمینان از عدم دسترسی ناخوانده همسایه ها و مهمانان به شبکه 

در جلسه بعد با قابليت ميزان اطمينان به شبکه آشنا خواهید شد./ح
برچسب ها: اینترنت ، مودم ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار