کرمانشاه/

بررسی چند واژه کاربردی در علم کامپیوتر

یک کارشناس فروش محصولات رایانه ای، گفت: شناخت واژه های کاربردی در علم کامپیوتر برای کاربران آن بسیار مهم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

معراج هلشی در خصوص واژه HDTV اظهارکرد: کلمه ی HDTV کوتاه شده عبارت High Definition Televsion می باشد و به تلویزیون های دارای کیفیت بالا در نمایش تصاویر گفته می شود.

وی افزود: اولین تفاوت این تلویزیون ها با مدل های قدیمی در سیگنال های دریافتی آن هاست.HDTV ها سیگنال های دیجیتال را می توانند دریافت کنند، همچنین نسبت تصویر در آن ها بر خلاف مدل های قدیمی که 4:3 بوده 16:9 می باشد که باعث گستردگی تصویر و شباهت بیشتر آن به دید انسان می باشد.

هلشی یادآور شد: اما نکته ی مهم در مورد تلویزیون های HD رزولوشن قسمت افقی تصویر بوده که می تواند بیشتر از 1080 پیکسل باشد.این عدد برای تلویزیون های قدیمی کمتر از 525 می باشد.

وی همچنین در خصوص واژه GPS، گفت: GPS یا سامانه موقعیت یاب جهانی کوتاه شده ی کلمه ی Global Positioning System می باشد و می تواند موقعیت یک شیء یا فرد را در کره زمین نمایش دهد. این سامانه متشکل از 24 ماهواره می باشد که برای نمایش موقعیت باید دستگاه مورد نظر دست کم با سه ماهواره ارتباط بر قرار کند.

این کارشناس فروش محصولات رایانه ای افزود: GPS فقط در امکان بدون سقف و در زیر آسمان کار کرده و برای شروع باید هنگامی که دستگاه گیرنده آن روشن است 10 متر به طرفین حرکت کرد.

هلشی درباره واژه Format، گفت: کلمه Format در واژه نامه رایانه ه ای معنای گسترده ای دارد. یکی از معانی این کلمه زمانی که به صورت Disk formatting بیان می شود عبارتست از نوشتن فایل های سیستمی روی یک حافظه برای آن حافظه قابل خواندن توسط سیستم عامل باشد.

وی یادآور شد: فرمت کردن به معنای پاک کردن دیسک هم می باشد. البته این کلمه گاهی به صورت File formats نیز بیان می شود که به نوع یک فایل رایانه ای را مشخص می کند.

هلشی در مورد Font هم گفت: کلمه Font یا قلم به شکل های حروف در رایانه ها گفته می شود.این اشکال گستره ی بالایی دارد.هر فایل متنی می تواند شامل تعداد زیادی فونت باشد.برای نمایش درست یک فایل متنی در رایانه ها نیاز است تا فونت های آن فایل در رایانه نصب شود.

وی تصریح کرد: همچنین کلمه ی DPI که بیشتر در دنیای تبلت ها و تلفن های همراه به کار برده می شود کوتاه شده ی عبارت Dots Per Inch می باشد. این کلمه در فارسی معادل "نقطه بر اینچ" می باشد که همان تراکم پیکسل ها در صفحه را نشان می دهد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، کاربرد ، علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مجید مقدری امیری
۱۸:۵۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
چقدر از این ستون به اون ستون پریده شده در این خبر.خوب بجای این همه توضیح کوتاه مشخص که نتیجه خاصی نداره یه موضوع رو بطور کاملتر شرح می دادید بهتر بود