کرمان/

مصرف مایعات زیاد در پیشگیری از گرمازدگی موثر است

یک متخصص داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مصرف مایعات زیاد را برای پیشگیری از گرمازدگی موثر دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان دکتر" محمد مهدی حیاتبخش عباسی " گفت: برای پیشگیری از گرما زدگی، افراد از فعالیت زیاد در محیط های گرم و مرطوب خودداری و از پوشیدن لباس های تیره و گرم پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که انسان در محیط با درجه حرارت بالا فعالیت کند ، افزود: در این حالت فرد به دلیل تعریق بیش از حد، درصدی از آب بدن خود را از دست دهد.

حیاتبخش عباسی تصریح کرد: درصورتی که حجم از دست داده شده آب بدن جبران نگردد عملکرد تعدادی از ارگان های داخلی بدن مختل می شود و فرد در معرض تهدید حیات قرارمی گیرد.

وی با بیان اینکه بدن هنگام تعریق علاوه بر آب مقداری نمک هم از دست می دهد ، خاطرنشان کرد: سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ از علائم اولیه گرمازدگی به شمار می رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: رسیدگی و درمان نکردن علائم اولیه در فرد مبتلا به گرمازدگی ممکن است او را با علائمی چون بی حالی و ضعف، کاهش سطح هوشیاری، کاهش حجم ادرار و نارسائی کلیه روبرو کند .

وی با بیان اینکه فرد گرمازده را باید به مکان خنک تری انتقال داد و برای او پاشویه و یا بدن شویه با آب سرد صورت گیرد، گفت: برای این گونه افراد مایعات حاوی آب نمک و مختصری شکر تجویز می شود، البته اگر بیمار قادر به خوردن خوراکی نیست باید این محلول ها به صورت وریدی انجام شود.

حیاتبخش عباسی افزود: درصورتی که گرمازدگی در فرد مبتلا شدید باشد به طوری که مقدار زیادی از حجم آب بدن او از دست برود، بیمار باید به بیمارستان منتقل شود./ع

برچسب ها: گرمازدگی ، مایعات ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.