فراخوان پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت منتشر شد

دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فراخوان پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت را كه قرار است 23 تا 26 مردادماه برگزار شود منتشر كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در اين فراخوان كه براي سه شاخه«گروه نوازي»، «آهنگسازي» و «ترانه سرايي» منتشر شده آورده است:
 
هنوز فریاد نسلی که با خمینی (ره) زنده شد، با خمینی زیست و با خمینی نهال انقلاب را به جان خویش پرورد از دیوارهای شهر، از کوچه‌ها، حجله‌ها و گلدان‌ها جاریست. جان جهان با خون شهیدان است که می‌تپد، زمان شهادت خواهد داد که جوانان ما عصری را بنیاد نهادند که خمینی (ره) طلایه‌دار آن بود. عصری که مرگ مسخّرِ ایمان شده و همان‌گونه که روز عاشورا امام شهیدان شهادت را برگزید تا اسلام جاودانه بماند، جوانان ما شهادت را برگزیدند تا انقلاب زنده بماند و نور اسلام متجلی شود. و تو می‌دانی، از هر دل که ترس از مرگ بگریزد، شجاعت و عشق در آن جایگزین خواهد شد. این بزرگ‌ترین سلاح ملت رشید ماست که دست دشمن از آن تهی است.
ببین که چگونه فراز و فرود تاریخ در زمانه ما نقش می‌بندد. سال‌های دفاع مقدس لمحه‌ای بود از چراغ هستی که جهان تیره ما را روشنی بخشید و درهای آسمان به روی زمینیان گشوده شد و فوج فوج مردانِ مرد و جوانان مسلمان، خاک جبهه را با حضور خویش کیمیا کردند و هر که بدانجا رسید جواهر وجود را دریافت. زندگی و مرگ توأمان معنا می‌یابند؛ زندگی برای مرگ است و مرگ، اگر در راه خدا باشد، سروری جاودانه خواهد ماند. خاک جبهه خاک عاشقی بود و امروز که سالها از خاتمه جنگ می‌گذرد شاید تنها به مدد کلماتی که با نغمات جان‌فزا شنیده می‌شود آن را دریابیم.
در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، تاریخ جنگ‌های پرعظمت صدر اسلام احیا شد، همچنان که اعتقاد به پیروزی و ایمان راسخ به قدرت لایزال الهی و یاری خداوند، جنگجویان مسلمان صدر اسلام را با وجود عده قلیل بر دشمن کثیر پیروز ساخت. در جبهه‌های حق هر گلوله‌ای که با ذکر «یا حسین» از دهانه تفنگ خارج می‌شد تمثیل همان سنگ ریزه‌ای بود که ابابیل به فرمان حق بر سپاهیان ابرهه فرو افکندند و اگر خوب بنگری، این معجزه مکرر را به سادگی درخواهی یافت.
هرگاه به مزار شهید می‌روی، زیارت عاشورا بخوان! به تصاویر بنگر! خاک شهید خاک کربلاست؛ تمثیلی از سرزمین عهد ازلی که ما را به خویشتن خود می‌خواند. اسلام پیروز است و شکست در آن راه ندارد. در همه تاریخ این حسین علیه السلام است که پیروز بوده و این اوست که قلبها را فتح کرده است. ندای یاری خواهی حسین (ع)، اگر خوب گوش بسپاری و دل فرا شنیدن آن مهیا کنی، در همه لحظات زمان جاری است و از هر نژاد و قوم و قبلیه‌ای باشی آن را خواهی شنید. ندای عاشورا همان بانگی است که تاریخ و سرگذشت انسان با آن معنا می‌شود. این صدا در زمزمه درختان و برگ‌های بازیگر، در آواز آب، در ترانه خوانی پرندگان و غرش طوفان، در رعد، در تابش آفتاب، در مویه‌های شبانه و در طنین گلوله‌های بسیجیان و در تشهد که شهید می‌گوید شنیده می‌شود. تنها کافی است که دل فرا جنگ بسپاری و آنگاه خواهی شنید «یا حسین (ع) ...» و مشیت الهی پیروزی کسانی است که دراین راه گام نهاده‌اند. شعری باید سرود و این شعر جز در نگاه صمیمانه بسیجیان محقق نخواهد شد و ...
مركز موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت را با هدف ترویج فرهنگ مقاومت که امروز بیش از هر زمان دیگر موردنیاز ملت سرافراز ایران به واسطه هجمه سنگین دشمنانش و ملت‌های مسلمان رهایی یافته از ظلم دیکتاتورها، در امتداد بیداری اسلامی و تحکیم هرچه بیشتر محور مقاومت می‌باشد از تاریخ 23 تا 26 مردادماه 1392 برگزار می‌کند.
شرایط و مقررات برگزاریاین جشنواره در 2بخش گروه نوازی، آهنگسازی و بخش ویژه ترانه‌سرایی به شرح ذیل اعلام می‌شود:
 
* بخش اول: گروه نوازی
در این بخش که در 4 شاخه (موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی کلاسیک غیر ایرانی، آواز جمعی و موسیقی روز) برگزار می‌شود. گروه‌های شرکت‌کننده می‌بایست حداقل 2 اثر با محوریت موضوع جشنواره (مقاومت) ارائه نمایند.
 
الف) موسیقی کلاسیک ایرانی
- در این شاخه تعداد اعضای گروه نباید کمتر از 3 نفر و بیش از 12 نفر باشد. (سازها فقط ایرانی باشد)
- ارائه قطعات جدید (اجرا و منتشر نشده) امتیاز ویژه خواهند داشت.
- قطعات ارائه شده می‌توانند سازی یا آوازی باشد.
 
ب) موسیقی کلاسیک غیر ایرانی
- در این شاخه تعداد اعضای گروه نمی‌تواند کمتر از 3 نفر باشد.
 
ج) آواز جمعی
- در این شاخه تعداد اعضای گروه (خوانندگان کر) نباید کمتر از 8 و بیش از 16 نفر باشد.
- مدت زمان آثار ارسالی برای انتخاب حداقل 15 و حداکثر 20 دقیقه باشد.
 
د) موسیقی روز
- در این شاخه آثار ارائه شده می‌تواند به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ارائه شود.
- در این شاخه تعداد اعضای گروه متشکل از نوازندگان وخواننده نباید بیشتر از 9 نفر باشد.
 
* بخش دوم: آهنگسازی
در این بخش آهنگسازان می‌توانند در 3 شاخه موسیقی کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیر ایرانی و آواز جمعی و موسیقی روز آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
 
الف) موسیقی کلاسیک ایرانی
- آثار ارسالی در این شاخه باید تنها برای سازهای ایرانی نوشته شده باشند.
- آثار نوشته شده باید برای حداقل 4 نوازنده – ساز نوشته شده باشند.
- آثر ارسالی باید شامل پارتیتور کامل و نمونه صوتی ضبط شده با کیفیت مطلوب باشند.
- قطعات ارسالی نباید از قبل، به صورت کنسرت اجرا و یا به صورت آلبوم منتشر شده باشند.
 
 
ب) موسیقی کلاسیک غیر ایرانی و آواز جمعی
- آثار ارسالی در این شاخه، می‌توانند به صورت ارکسترال، تکنوازی و آنسامبل (2 تا 10 نفر نوازنده و خواننده) و کرال نوشته و تنظیم شده باشند.
- در آثار ارسالی، استفاده از عناصر موسیقی ایرانی و نواحی دارای امتیاز ویژه‌ای خواهد بود.
- اثر ارسالی باید شامل پارتیتور کامل و نمونه صوتی (ضبط شده یا به صورت Midi) با کیفیت مطلوب باشد.
- اثر ارسالی باید یک قطعه کامل به مدت زمان حداقل 5 دقیقه باشد.
- قطعات ارسالی نباید از قبل، به صورت کنسرت اجرا و یا به صورت آلبوم منتشر شده باشند.
 
ج) موسیقی روز
- آثار ارسالی در این شاخه به صورت آنسامبل (5 تا 9 نفر نوازنده و خواننده) نوشته و تنظیم شده باشند.
- اثر ارسالی باید شامل پارتیتور کامل و نمونه صوتی (ضبط شده یا به صورت Midi) با کیفیت مطلوب باشد.
- اثر ارسالی باید یک قطعه کامل به مدت زمان حداقل 3 دقیقه باشد.
- قطعات ارسالی نباید از قبل به صورت کنسرت اجرا و یا به صورت آلبوم منتشر شده باشند.
- در آثار ارسالی، استفاده از عناصر موسیقی ایرانی و نواحی دارای امتیاز ویژه‌ای خواهد بود
 
* بخش ویژه: ترانه‌سرایی
در این بخش ترانه سرایان می‌توانند آثار خود را با موضوعات مرتبط با مقاومت (جنگ تحمیلی، بیداری اسلامی و محور مقاومت) به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
- آثار ارسالی نباید تا کنون در آثار موسیقایی استفاده شده باشد.
- ترانه‌های ارسالی می‌توانند به سه زبان فارسی، انگلسی و عربی باشد.
 
* جوایز
بخش اول: گروه‌نوازی
در این بخش به گروه برگزیده در هر شاخه تندیش جشنواره، لوح تقدیر و هفتاد میلیون ریال جایزه نقدی اعطا می‌شود.
 
بخش دوم: آهنگسازی
در این بخش به آهنگساز برگزیده در هر شاخه تندیش جشنواره، لوح تقدیر و پنجاه میلیون ریال جایزه نقدی اعطا می‌شود.
 
بخش ویژه: ترانه‌سرایی
در این بخش به ترانه سرای برگزیده تندیش جشنواره، لوح تقدیر و پانزده میلیون ریال جایزه نقدی اعطا می‌شود.
 
 
نکات و شرایط:
1- مهلت ارسال آثار تا پایان وقت اداری دوشنبه 7 مرداد 1392 می‌باشد.
2- کلیه آثار ارسالی باید همراه با مشخصات کامل، شامل فرم درخواست شرکت در جشنواره (قابل دریافت از پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره به نشانی www.music.farhang.gov.ir و یا www.nay.ir )نمونه اجرای صوتی تصویری بر روی DVD یا VCD با کیفیت مطلوب (حاوی قطعاتی که قرار است در جشنواره اجرا شود به مدت زمان 30 دقیقه)، بیوگرافی هنری گروه و متن مکتوب اشعار به صورت تایپ شده (همراه با ترجمه معتبر اشعار غیر فارسی) به نشانی دبیرخانه جشنواره واقع در تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری کربن، پلاک 18 ، طبقه اول ارسال شود.
3- تکمیل و ارسال فرم درخواست، تعهدی برای دبیرخانه در خصوص دعوت از گروه­های متقاضی ایجاد نمی­کند.
4- مدارک ارسالی در دبیرخانه جشنواره محفوظ است و مسترد نمی­شود.
5ـ دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن­های 66721170 و 66748055 آماده پاسخگویی به سوالات متقاضیان حضور در جشنواره است.
6ـ هرگونه اطلاع رسانی تکمیلی در خصوص جشنواره، تنها از طریق پایگاه رسمی جشنواره به نشانی(www.music.farhang.gov.ir) و یا(www.nay.ir) اعلام خواهد شد و مسئولیت پیگیری اخبار و اطلاعات این پایگاه بر عهده متقاضیان است.
7ـ به کلیه سرپرستان گروه­ها توصیه می­شود از نوازندگان و خوانندگانی که همزمان در گروه­های دیگر به کار مشغولند استفاده نکنند زیرا تداخل نوازندگان و خوانندگان گروه­ها با یکدیگر موجب اختلال در برنامه­ریزی جشنواره شده و ممکن است منجر به حذف اجرای برنامه گروه شود.
8ـ پس از پایان مهلت ارسال آثار، بررسی نمونه آثار ارسالی در شاخه­های مختلف آغاز و اسامی گروه­های پذیرفته شده از طریق پایگاه­های رسمی جشنواره اعلام خواهد شد.
9ـ ستاد جشنواره به جز تامین اسکان و پذیرایی گروه­های شهرستانی، هیچگونه هزینه­ای را به عنوان دستمزد یا هزینه ایاب و ذهاب و ... تقبل نخواهد کرد.
10 – آثاربرگزيده بخشهاي مختلف جشنواره پس از تاييد كميته فني در قالب يك آلبوم ضبط و منتشر مي گردد./ي2
برچسب ها: جشنواره ، موسیقی ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار