مهره‌شناسى شطرنج

آشنایی با جک و جانورهاي شطرنجی

اسم فيل که مي‌آيد بي‌اختيار يک جفت گوش سه ايکس لارژ در ذهن‌تان نقش مي‌بند. اما کمي که بيشتر روي مغزتان فشار بياوريد قدرت بالاي اين حيوان به چشم مي‌آيد که نقطه مشترک او و مهره‌اي به همين نام در شطرنج است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،شايد باورتان نشود اما اين جک و جانورهايي که بر روي صفحه شطرنج به جان هم مي‌افتند تا نهايتا موجبات شادي يا غم ملتي را فراهم آورند، براي خودشان عالمي دارند و فلسفه‌اي!

 اين شماره هم ما مخ‌مخاي‌مان شد تا سري بزنيم به دنياي شطرنج و هر طور شده سر از کار اين ورزش شسته و رفته و شيک در آوريم. خيلي‌ها هم گفتند آقا شطرنج اصلا ورزش نيست و ما محل‌شان نگذاشتيم. با ما همراه باشيد تا هم مهره‌هاي شطرنج را بهتر بشناسيد و هم اين رشته داغ و مهيج را!
شاه

حکايت اين شاه، حکايت همان شاه‌هاي به تاريخ پيوسته همه کاره و هيچ‌کاره مملکت خودمان است. همان‌هايي که اسم آن‌چناني شاه را يدک مي‌کشيدند و در عمل هيچ اختياري نداشتند.

شاه در شطرنج صفر امتياز دارد در حالي‌که کم ارزش‌ترين مهره يعني سربازهاي مظلوم و بي‌چاره جان فدا که در ابتداي بازي فرت و فرت تلفات مي‌دهند، يک امتياز دارد. فقط مراقب باشيد که اگر مورد حمله قرار گيرد و به قول شطرنجي‌ها کيش شود مي‌تواند زمينه ساز شکست يا همان مات باشد!

وزير

هروقت حرف از وزير مي‌آيد همه مي‌دانند که از نظر اهميت در بازي از همه مهره‌ها مهم‌تر است. از انواع حرکت‌ها بگيريد تا انواع کلک‌ها را بلد است، جايش هم در کنار شاه و کلا همه کاره شاه است. اهل هيچ نوع سوتي دادني هم نيست! يک نفره 9 پياده را حريف است. در اواخر بازي به اوج فعاليتش مي‌رسد و معمولا هميشه در بازي فعال است و نقش اصلي را در بيشتر نقشه‌ها بازي مي‌کند. وزير که از دور خارج شود ديگر انگار بازي بي‌حال مي‌شود و همه پياده‌ها در صدد برگرداندن وزير به بازي مي‌شوند و جان خود را فداي وزير مي‌کنند.

قلعه

صراط‌المستقيم که مي‌گويند همين است! اهل هيچ دوز و کلکي نيست و مسيرش هميشه مستقيم است. يک نفره 5 پياده را حريف است. وقتي هر دو رخ با هم متحد شوند ارزش آن‌ها از يک وزير هم بيشتر مي‌شود.

وقتي که در دو گوشه صفحه قرار مي‌گيرند مي‌شوند محافظ، محافظي براي همه مهره‌ها، حرکت کردنش بسته به حرکت سرباز مقابلش است و تا آن سرباز به راه نيفتد رُخ هم کاري از دستش بر نمي‌آيد. در صورتي که شاه در خطر باشد در يک جابجايي خودش را فداي شاه مي‌کند و اصلا دلبسته به صفحه شطرنج نيست.

فيل

اسم فيل که مي‌آيد بي‌اختيار يک جفت گوش سه ايکس لارژ در ذهن‌تان نقش مي‌بند. اما کمي که بيشتر روي مغزتان فشار بياوريد قدرت بالاي اين حيوان به چشم مي‌آيد که نقطه مشترک او و مهره‌اي به همين نام در شطرنج است.

ضربدري حرکت مي‌کند و ارزش اين مهره را تنها يک حرفه‌اي مي‌داند و ممکن است در عالم شطرنج آماتورها خيلي به کار نيايد! پس اگر با يک حرفه‌اي بازي مي‌کنيد حواستان به حرکات اين مهره باشد که اگر از او غافل شويد مي‌تواند شما را تا پرتگاه مات پيش ببرد.

اسب

در ميدان نبرد سياه و سفيد شطرنج طرفداران زيادي دارد. همين که اِل شکل حرکت مي‌کند و پيرو خط نيست و با مهره‌هاي سد راهش درگير نمي‌شود باعث شده تا نسبت به امتياز کمي که دارد بيشتر مورد استفاده قرار گيرد. حکايت پرش‌هاي اين مهره همان حکايت پرش‌هاي مسئولان از روي وعده و وعيدهايشان است که بنده‌هاي خدا نمي‌خواهند زياد خودشان را درگير کنند و از اين رو شباهت‌هاي عجيبي بين اين مهره بي‌جان و برخي جانداران وجود دارد.

سرباز


اسم سرباز که مي‌آيد تمام افکار به‌طرف خط مقدم نبرد مي‌رود و اين همان سرباز بيچاره ماست که اولين حرکت با اين مهره آغاز مي‌شود و اولين مهره‌هايي که از بازي خارج مي‌شوند همين سربازان بيچاره هستند. در اصل سرباز يعني فدايي، يعني بايد جان خود را براي رسيدن به هدف بدهد و هميشه کمترين‌ها را بخواهد. آخي! طفلي سرباز...

64

تعداد خانه‌هاي سفيد و سياه در صفحه شطرنج است. خانه‌هايي که بدجور استراتژيک هستند.

32

تعداد کل مهره‌هاي موجود در صفحه شطرنج. باور کنيد...

16

تعداد مهره‌هايي که هر بازيکن در صفحه دارد. چه سفيدها و چه سياه‌ها!

8

در صفحه شطرنج هر بازيکن 8 پياده و 8 سوار دارد. خدايي به نظرتان اين عدالت است؟!

خراسان
برچسب ها: شطرنج ، بازی ، مهره ، اسب ، فیل ، سرباز ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نازنین زهرا ❤اسم حیوان
۱۳:۲۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اسب
آخرین اخبار