توصیه تحلیلگر نشریه "پولیتیکو" به دولت اوباما:

واشنگتن باید موضعی شفاف در مورد ایران اتخاذ نماید و همچون دوره بوش فرصت سوزی نکند

نشریه "پولیتیکو" در مقاله ای تحت عنوان "دولت آمریکا می بایستی موضعی شفاف در مورد ایران اتخاذ نماید" به دولت اوباما توصیه می کند که ضمن اتخاذ موضعی شفاف در مقابل کشورمان از فرصت سوزی همانند دولت های گذشته آمریکا در مورد ایجاد تعامل مستقیم با کشورمان بپرهیزد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه پولیتیکو، متیئو داس" نویسنده این مقاله با انتقاد از مواضع خصمانه مداوم دولتمردان آمریکایی در قبال کشورمان می نویسد "ما بارها شواهدی را دیده ایم که طرف ایرانی مایل به رفع مسائل بوده است اما این دولتمردان آمریکایی بوده اند که هرگونه امکان رفع مسئله را از بین برده اند.

"برای مثال، در سال 2002 میلادی "جورج دبلیو بوش" رییس جمهور وقت آمریکا در نطق خود مدعی شد که ایران جزو کشورهایی است که وی آنها را "محور شرارت" نامید. نکته جالب توحه آنست که آنهایی که آن زمان سخن بوش را در داخل آمریکا مورد تحسین قرار دادند یک دهه بعد پشیمان شده و متوجه شدند که چنین موضع گیری ای تا چه اندازه منفی بوده است و امکان گشایش فصل جدیدی در تعامل مستقیم ایران و آمریکا را از بین برد چرا که در آن زمان چنین موضوعی می توانست صورت گیرد، آمریکایی ها در افغانستان برای برقراری صلح و امنیت به کمک ایرانی ها نیازمند بودند اما موضع گیری جنگ طلبان آمریکایی و در راس آنها جورج بوش این امکان را از بین برد." 

نویسنده در ضمن توصیه هایی به دولت اوباما می افزاید "دولت اوباما پس از پیروزی "حسن روحانی" در انتخابات ریاست جمهوری ایران نبایستی دچار توهم شود. روحانی نیز همچون سایر مقامات جمهوری اسلامی موافق ادامه برنامه هسته ای آن کشور است. بایستی دانست که مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرتهای عضو گروه 1+5 نیز روندی آسان نخواهد بود و در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. با این حال واقعیت آنست که فرصت تازه ای برای بهبود روابط ایران و آمریکا فراهم شده که اوباما می بایستی از آن استفاده کند و همچون دولتهای پیشین آمریکا فرصت سوزی نکند."

" دولت آمریکا می بایستی بدقت مراقب باشد تا اقداماتی چون بحث های مطرح شده در کنگره آن کشور پیرامون مسائلی چون تجاوز نظامی علیه ایران بر روند تعامل مستقیم دو کشور تاثیر منفی نگذارد. "




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار