بيرجند/

1446 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای بیابان‌زدایی خراسان جنوبی

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اعتبار مورد نیاز طرح‌های جامع منابع طبیعی در راستای کنترل پدیده گردو غبار و بیابان‌زایی در سطح استان بالغ بر یک‌میلیارد و 446 میلیون ریال برآورد شده است

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران  بیرجند

حبیب‌الله شریفی اظهار داشت: محدودیت‌های منابع آب و منابع اراضی، فقدان الگوی کاربردی اراضی، عدم تدوین سیاست و استراتژی مناسب برای مقابله با فرسایش بادی از عوامل بیابانزایی و افزایش بیابان‌ها در خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: در راستای مقابله با بیابان‌زایی در خراسان جنوبی تپه‌های ماسه‌ای روان در مناطق بحرانی تثبیت شده است. 

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تشویق مشارکت عمومی در برنامه‌ریزی و فعالیت‌های مقدماتی برای یافتن شکل کاربری و بهره‌برداری صحیح اراضی حائز اهمیت است.

شریفی افزود: تهیه و اجرای طرح‌های مقابله با کانون‌های بحرانی فرسایش بادی اولویت‌دار استان و کنترل و استحصال رواناب و بهره‌برداری از آب‌های سطحی در مناطق بیابانی از بیابانزایی جلوگیری می‌کند.

این مسئول اصلاح روش‌های تامین انرژی در مناطق مستعد به بیابان‌زایی و بهبود وضعیت معیشت اقتصادی ساکنان بیابان را از راهکارها و اصول اساسی در راستای بیابان‌زدایی در استان برشمرد.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: بیابان‌زدایی مسئله‌ای جهانی بوده و تنها به مناطق جغرافیایی خاص محدود نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ایران با کشورهای متأثر از فرآیند بیابان‌زدایی همکاری دو جانبه دارد، تصریح کرد: این همکاری بیانگر تعهدات ایران در زمینه‌های مذکور و نیز در زمینه ائتلاف جهانی علیه فروسائی زیست محیطی به ویژه بیابان‌زدایی است.

شریفی متذکر شد: در راستای مبارزه با فرسایش بادی و کنترل گرد و غبار و فرسایش بادی در سال 1388 منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اقدام به تهیه طرح منشأیابی گردوغبار و طوفان حاصل از فرسایش بادی و راهکارهای مقابله با آن کرده است.

این مسئول در پایان اذعان داشت: اعتبار مورد نیاز طرح‌های جامع منابع طبیعی در راستای کنترل پدیده گردو غبار و بیابانزایی در سطح استان بالغ بر یک‌میلیارد و 446 میلیون ریال برآورد شده است./س

برچسب ها: خراسان ، بیابان ، زدایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.