مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد:

مصرف تنقلات کم ارزش در دوران کودکی زمینه ساز بیماری های مختلف بزرگسالی

مصرف تنقلات تجارتی کم ارزش در دوران کودکی به دلیل زیادی نمک ، چربی وشکر زمینه ساز بروز بیماری های مزمن (قلبی – عروقی ، چاقی و.....) در دوران بزرگسالی است .

دکتر عبداللهی متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از عادات و از جمله عادات غذایی در سنین ۲- ۵ سالگی شکل می گیرد. با توجه به اینکه عادات غذایی در دوران کودکی شکل می گیرد و سلیقه های غذایی در این سنین پایه گذاری می شود و تا سال ها پایدار می ماند، بنابراین عادات تغذیه سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود.تغذیه در دوران کودکی می تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری های سنین بزرگسالی مانند پرفشاری خون ، چاقی ، پوکی استخوان ، با لا بودن کلسترول خون و بیماری های قلبی و عروقی نقش داشته باشد .

وی با بیان این که به دلیل شکل گیری عادات غذایی در سنین پائین ، از همین زمان باید مواد غذایی سالم در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد نیاز او از طریق وعده های اصلی و میان وعده های غذایی توجه نمود.

وي افزود: استفاده از یک میان وعده با ارزش  غذایی مناسب نظیر شیر،میوه ، خرما....در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می گردد . در حالیکه مصرف تنقلات غذایی کم ارزش به عنوان میان وعده موجب کاهش دریافت مواد مغذی مورد نیاز کودک از جمله پروتئین ، ویتامین و املاح گردیده و زمینه را برای تاخیر رشد کودک مساعد می کند .
 
عبدالهی ادامه داد: از سوی دیگر مصرف تنقلات تجارتی کم ارزش به دلیل زیادی نمک ، چربی و شکر زمینه ساز بروز بیماری های مزمن (قلبی – عروقی ، چاقی و.....) در دوران بزرگسالی است . به علاوه این گونه تنقلات حاوی افزودنیهای رنگی ، نگهدارنده ها و طعم دهنده های مصنوعی است که مصرف بیرویه آنان موجب پرتحرکی کودکان می گردد .

 وی عنوان کرد: متاسفانه تغییر الگوی مصرف مواد غذایی در طول دهه های اخیر موجب جایگزینی تنقلات غذایی کم ارزش به جاي میان وعده های غذایی مناسب و با ارزش گردیده است . احیاء فرهنگ سازی غذاهای سنتی و به ویژه مصرف میان وعده های مغذی مانند خرما و کشمش می تواند موجب اصلاح عادات غذایی کودکان شود.
برچسب ها: تنقلات ، فشارخون ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار