برای اولین بار در نخستین جشنواره رسانه، علم و فن آوری؛

اصحاب رسانه روی قله می روند

در مراسم نخستین جشنواره رسانه، علم و فن اوری که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ 31 تیر ماه 92 برگزار می شود، آثار ارسال شده اصحاب رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و فضای مجازی پس از داوری اعلام رتبه می شود و از نفرات برگزیده تجلیل خواهد شد.

پرویز کرمی در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بیان این موضوع که در شاخص‌های مهم در علم و فناوری توجه به 3شاخص تولید علم، نشر علم و ترویج علم از موارد مهم است گفت: اهمیت نشر و ترویج علم کمتر از تولید علم نیست ، کشور ما در تولید علم و نشر آن دارای بالاترین رتبه ها در جهان به اذعان آمار و گزارش مراکز معتبر جهانی است، اما متاًسفانه نمی توانیم بگوییم در ترویج علم هم در بین سایر کشور ها دارای رتبه بالایی است.

وی افزود در اهداف کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هدایت، سیاست گذاری، نظارت بر مجموعه طرح های کلان ملی در حوزه علم و فن اوری و نو آوری وجود دارد.

از همین رو مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت در راستای این سیاست گذاری یکی از کارهایی که در دستور کار خود قرار داد این بود که به یکی از مسائل کمتر دیده و توجه شده در کشور بپردازد که آن موضوع ترویج علم و فناوری در جامعه است.

 قله سازی می کنیم تا اصحاب رسانه این حوزه هم برای فتح آن و ایستادن در آن و موفقیت خودشان تلاش کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاًکید بر قدر شناسی از فعالان عرصه اطلاع رسانی و ترویج علم و فناوری و شناسایی و رصد و سرمایه‌گذاری روی این افراد را جزو اصلی ترین اهداف این جشنواره دانست و گفت: ما در کشور نزدیک به 30 سال است که جشنواره‌های مختلف فیلم، موسیقی و ... داریم که در آن رقابت همه گیر و بسیار جذاب است و در پایان چهره های برتر شناسایی می شوند، که این امر علاوه بر پویا تر شدن حوزه فیلم و فعالان در آن عرصه ایجاد، انگیزه مضاعف در افراد می کند و متوجه می شوند که دیده می شوند و قدر زحماتشان دانسته می شود اما در عرصه و ترویج و اطلاع رسانی در حوزه علم و فناوری برا ی اصحاب رسانه هیچ قله‌ای نشان شده وجود ندارد تا خبرنگار یا پژوهشگر فیلمساز، مستندساز، عکاس و ... حوزه ترویج و اطلاع رسانی برای رسیدن به آن انگیزه داشته باشد و تلاش کند.

وی تصریح کرد: با حمایت سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال ایجاد این جایگاه و قله و ایجاد انگیزه برای فعالان این عرصه در نخستین جشنواره رسانه، علم و فناوری هستیم.

 حلقه دانشمندان و متخصصان به حلقه مردم نزدیک می شود

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به وظیفه رسانه ها که جریان‌سازی و هدایت و ارتقاء افکار عمومی است گفت: یکی دیگر از برنامه های ما این است که در جامعه برای دانشمندان، صاحب نظران و اساتید در همه رشته ها آموزش تولید اخبار و نشر و ترویج علم و فناوری داشته باشیم تا با این کار یک تعامل و همکاری نزدیک را بین آنها و فعالان رسانه ایجاد کنیم و به دنبال آن دستاورد و موفقیت‌های علمی کشور را به صورت کامل و جامع به واسطه رسانه ها به سمع و نطر همه مردم جامعه برسانیم.

وی ادامه داد: نزدیک تر شدن متخصصین و اصحاب رسانه بیش از پیش نیازمند یک آموزش در هر دو بخش است که سال گذشته طراحی اولین دوره آموزش خبرنگاری به همین منظور در حوزه علم و فناوری انجام شد و در دستور کار قرار گرفت و امسال با استقبال خوبی روبرو شدیم و در تدارک دومین دوره هستیم.

کرمی خاطر نشان کرد: تمام این اتفاقات در نهایت به اینجا می رسد که دستاورد های خوبی که دانشمندان و مخترعین و محققین ما کسب کرده اند و نتیجه آن کسب رتبه های زیر 10 در همه زمینه های علمی است، به صورت ساده و قابل فهم به اطلاع همه مردم عزیزمان برسد و به تثبیت گفتمان علم و فناوری در جامعه شود و تفکر علمی در جامعه ایران ساری و جاری گردد و از این طریق حمایت همه‌جانبه در این حوزه توسط مردم بعمل آید.

رعایت اصل ساده سازی و همه فهمی مسائل علم و فناوری در رسانه شانس برگزیده شدن را بیشتر می کند.

عضو شورای سیاست گذاری نخستین جشنواره رسانه رسیدن به راه‌ها و روش‌های تبدیل تخصص‌ها و دستاوردها و موضوعات علمی را به زبان ساده برای مخاطبین مهمترین رسالت این جشنواره بر شمرد و ادامه داد: در بسیاری از موارد علمی مانند افتتاح اولین " گلخانه تراریخته" کشور که یک دستاورد مهم ملی بود نیاز به یک تعریف و توصیف بود تا تمام گروه های سنی از همه اقشار جامعه بتوانند متوجه این اتفاق مهم علمی  فناوری شوند، به هر حال این حق مردم است که بدانند کشورشان به چه جایگاهی در جهان و چگونه رسیده است و این کار به عهده افرادی است که وظیفه اطلاع رسانی و ترویج را دارند، وی افزود: در این جشنواره نیز کسانی که این موضوع را به درستی و خوب رعایت کرده باشند شانس بیشتری برای برگزیده شدن دارند.

 ایجاد یک خانواده بزرگ و رسانه‌ای روابط عمومی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پرویز کرمی ادامه داد: در زیر مجموعه معاونت 11 ستاد راهبردی وجود دارد که زیر مجموعه هر ستاد تعداد زیادی شرکت دانش بنیان وجود دارد و مسئولین روابط عمومی همه این مجموعه ها جزء خانواده بزرگ اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهند شد که در نوبت دوم بعد از برگزاری این جشنواره تعامل با این افراد بیشتر خواهد شد.

کرمی اضافه کرد: در حال حاضر دو ماهنامه به نام های "سرآمد" و "دانش بنیان" در بنیاد ملی نخبگان ومعاونت علمی و فناوری منتشر می شود که فعلا توزیع این دو ماهنامه داخلی است اما قصد داریم به زودی توزیع آنها را به کل کشور توسعه دهیم.

 پرویز کرمی در پایان: اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره را به شرح ذیل اعلام کرد:

 دکتر نسرین سلطان خواه (رئیس شورای سیاستگذاری)

آقای محمدزاده (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد)

دکتر غلامرضایی (معاون آموزشی و پژوهشی سازمان صدا و سیما)

آقای مقدم (مدیر مسئول روزنامه جام جم)

آقای سید نظام الدین موسوی (مدیر عامل خبرگذاری فارس)

دکتر سیدی (معاون پژوهش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)

دکتر صاحبکار (مدیر کل دفتر سیاست گذاری علم و فناوری معاونت علمی و فناوری)

دکتر خیام نکویی (معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری )

دکتر طالبی (معاون توسعه مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری )

و پرویز کرمی (مشاور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)

لازم به ذکر است که ارسال آثار تا 15 تیرماه 92 مهلت دارد و تا امروز نزدیک به 200 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
برچسب ها: رسانه ، فناوری ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار