کمبود آب شهر صدرا همچنان ادامه دارد/ قطعی آب مردم را کلافه کرد

شهر جدید صدرا در استان فارس پس از گذشته سالها از تاسیس، همچنان با مشکل تامین آب شرب مواجه است و قطعی های گاه و بی گاه آب نیز مردم را کلافه کرده است.




به گزارش خبرنگار گروهاستانها باشگاه خبرنگاران تاسیس شهرهای جدید در کنار کلانشهرها از جمله طرح هایی بود که برای رفع بسیاری از مشکلات شهری مطرح شد و اینکه سر ریزکلانشهر ها به شهرهای جدید وارد شود در حالیکه اکثر  شهرهای جدید با مشکلات زیرساختی مواجه است.

شهر صدرا در نزدیک شیراز از جمله شهرهای جدید کشور است که طی چندین سال گذشته با مشکلات زیر ساختی فراوانی رو به رو بوده و با اینکه پس از شرکت عمران با تغییر چند مدیر عامل و راه اندازی شهرداری و تغییر شهردار همچنان با مشکلات مختلف از جمله سیستم حمل و نقل، ساماندهی خیابان ها و وضعیت آسفالت کوچه ها و.... روبه رو است.

اما مهمترین مشکل شهر صدرا که طی چند سال گذشته همواره ادامه دار بوده، قطعی و کمبود آب است که البته این مشکل در اکثر شب ها از ساعت 21 تا هفت صبح به وجود می آید.

ترکیدن لوله های فرسوده ای که در زمان راه اندازی این شهر جدید بکار گیری شده بود و اندازه نبودن این لوله ها از جمله دلایل بی آبی شهر صدرا است که چند سال پیش عنوان شد و همگان قول برطرف شدن این مشکلات را دادند در حالیکه امروز همچنان مشکلات پابرجا است.

اضافه شدن مجتمع های مسکونی در این شهر و ساخت و سازهای چشمگیر نیز باعث شده که هرکدام به نحوی آب آشامیدنی مردم را تحت تاثیر خود قرار دهند.

طی یک سال گذشته بحران آب آشامیدنی برای مردم این شهر آنچنان پیش رفت که متولیان آب تصمیم گرفتند که زمان قطعی آن را از نیمه های شب تا صبح تنظیم کنند اما طی چهار پنج ماه گذشته قطعی های آب به دفعات زیاد در ساعات مختلف روز نیز روی داد و مردم را دچار سرگردانی کرده است.

طی دو الی سه هفته گذشته نیز آنچنان مشکل تامن آب در شهر صدرا نمود پیدا کرده که وصل شدن آب فقط در چند ساعت از شبانه روز صورت می گیرد و اغلب ساعات مردم مجبورند از آب منبع ذخیره سازی شده خود استفاده کنند.

این در حالیست که مردم شهر به اصطلاح جدید صدرا اعتقاد  دارند که در زمان تاسیس این شهر باید متولیان امر به فکر آینده صدرا نیز می بودند و در آن زمان برای هجوم جمعیت شهر منابع آبی را پیش بینی می کردند و یا اینکه طی چند سال گذشته که ادارات متلف در این شهر مستقر شدند باید طرح های مختلف آبرسانی را به سرانجام می رساندند تا اکنون مردم با عدم وجود زیر ساخت اولیه آب شرب مواجه نباشند.

تعویض شبکه آبی صدرا در اولویت کاری قرار گرفت

اما مدیر عامل شرکت آبفای شیراز در نشستی که با خبرنگار مهر داشت، گفت: شهر صدرا در سال 86 به آبفای شیراز واگذار شد در حالیکه در آن روز تنها 9 حلقه چاه آب در شهر صدرا وجود داشت.

الله بخش نظر پور تاکید کرد: در همان ابتدا متوجه نامطلوب بودن وضعیت توزیع شبکه آب در شهر صدرا شدیم که پس از بررسی های انجام شده اقدام به تعویض بخش زیادی از لوله های توزیع آب کردیم.


وی یادآور شد: طبق استاندارد روز دنیا لوله های توزیع آب باید 110 و در برخی از مکانها 160 باشد در حالیکه شبکه توزیع در شهر صدرا با لوله های 75،63 و 90 راه اندازی شده بود.

مدیر عامل شرکت آبفای شیراز ادامه داد: ما وارد جایی شده بودیم که دارای کمترین زیر ساخت بود اما از همان ابتدا مطالعات و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را انجام دادیم.

نظرپور افزود: بحث مسکن مهر نیز در میان فعالیت های ما مطرح شد و به یکباره با حجم عظیم مصرف کننده و آماده نبودن زیر ساخت در این شهر مواجه شدیم.

تامین آب صدرا از طریق خط دوم دوردزن به شیراز

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه بلند مدت ما تامین آب شهر صدرا از طریق خط دوم انتقال آب از سد دوردزن به شیراز است، گفت: از همان روزهای اولی که شهر صدرا را تحویل گرفتیم طرح جامع آبرسانی و فاضلاب این شهر را آغاز کردیم و با برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این شد که آب صدرا از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز تامین شود.

مدیر عامل شرکت آبفای شیراز افزود: ظرفیت آبی را که برای شهر صدرا در نظر گرفته ایم یک هزار و 200 لیتر در ثانیه است.

 

نظر پور یادآور شد: سالانه باید چاه های جدیدی برای مصرف آب در شهر صدرا حفر شود زیرا این شهر با رشد جمعیتی مواجه است و وجود مسکن مهر نیز از جمله دلایلی است که امروز شاهد کم شدن فشار آب در شهر صدرا هستیم.

مردم صدرا برای منازل خود از منبع آب استفاده کنند

وی با بیان اینکه تمامی منازل شهر صدرا باید دارای منبع و آپارتمانها نیز باید پمپ داشته باشند، گفت: افت فشار در شهر صدرا در حال حاضر وجود دارد و برای رفع این مشکل نیز آپارتمانها و منازل سه طبقه باید علاوه بر نسب منبع ذخیره آب از پمپ نیز برای تامین فشار آب مورد نظر استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت آبفای شیراز تصریح کرد: به طور حتم منازل شهر صدرا باید دارای منبع ذخیره آب باشند هر چند که با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم در حال افزایش بیشتر چاه های آب در شهر صدرا هستیم.

تغییر ساعت قطعی آب در شرق صدرا

در ادامه این نشست، معاون بهره برداری شرکت آبفای شیراز در خصوص روند طی شدن در شهر صدرا، گفت: در حال حاضر چاه های آب در شهر صدرا به 17 رسیده که یک حلقه آن در حال راه اندازی است.

حسام خسروی در خصوص دلیل قطع شدن آب در بخشی از شهر صدرا افزود: منبع ذخیره ای که در بخش شرقی شهر صدرا قرار دارد باید در ساعاتی از شبانه روز آبگیری شود به همین دلیل فشار خروجی آب در ساعاتی از شب قطع می شود تا این منبع ذخیره آبگیری و برای فردا آماده باشد.

وی تاکید کرد: ساعت قطع شدن آب در این منطقه از شهر صدرا از ساعت 23 تا شش صبح بوده اما به طور حتم برای رفاه حال مردم این منطقه ساعت قطع شدن آب را تغییر خواهیم داد.

معاون بهره برداری شرکت آبفای شیراز تصریح کرد: البته آب در این منطقه قطع نمی شود اما کم شدن فشار آب باعث شده که قطعی آب برای برخی از منازل پیش بیاید.

خسروی یادآور شد: در ایام ماه مبارک رمضان نیز سعی بر این است که هیچگونه قطعی آبی در شهر صدرا نداشته باشیم.

وی افزود: مردم صدرا باید در مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشند و از طرفی به طور حتم باید مخزن و ایستگاه پمپاژ را نصب کنند.

معاون بهره برداری شرکت آبفای شیراز تاکید کرد: در حال حاضر 14 ایستگاه پمپاژ در شهر صدرا نسب شده که این تعداد به غیر از ایستگاه هایی است که برای مسکن مهر راه اندازی شده است.

خسروی افزود: به طور حتم با راه اندازی مخزن های جدید شهر صدرا بسیاری از مشکلات برطرف می شود و از طرفی دیگر مالکین باغ شهرها نیز باید برای رفاه حال مردم صدرا توجه بیشتری به صرفه جویی در آب داشته باشند./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.