آسان‌ترین راه های پيشگيري از آفتاب‌سوختگي

آفتاب سوختگي يكي از شايع‌ترين مشكلات پوستي بويژه در فصل تابستان و سفر است كه بروز آن موجب شكوه و شكايت افراد بويژه كودكان و جوانان مي‌شود، اما دكتر مجيد رستمي مقدم، متخصص پوست و مو خيال همه را راحت مي‌كند چرا كه به گفته وي پيشگيري از اين مشكل پوستي چندان هم سخت نيست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،با نزديك شدن به فصل گرما، موج سفرهاي تابستاني آغاز مي‌شود و بيشتر مردم هم به ذوق شناكردن در درياچه‌ها، رودخانه و بهره‌مندي از كوه و دشت و جنگل راهي سفر مي‌شوند، اما گاه رعايت نكردن برخي توصيه‌هاي پزشكي، شيريني سفر را تلخ مي‌كند.

در اين ميان آفتاب سوختگي يكي از شايع‌ترين مشكلات پوستي بويژه در فصل تابستان و سفر است كه بروز آن موجب شكوه و شكايت افراد بويژه كودكان و جوانان مي‌شود، اما دكتر مجيد رستمي مقدم، متخصص پوست و مو خيال همه را راحت مي‌كند چرا كه به گفته وي پيشگيري از اين مشكل پوستي چندان هم سخت نيست.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل با بيان اين‌كه تابش نور آفتاب از عوامل اصلي حساسيت‌هاي پوستي است، مي‌گويد: آفتاب سوختگي به عنوان شايع‌ترين ناراحتي ناشي از تابش نور خورشيد، به علت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب حتي در مدت زمان كوتاه نيز ايجاد مي‌شود كه بسته به شدت و ضعف نور خورشيد و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب از سوختگي معمولي تا ايجاد تاول‌هاي شديد بروز مي‌كند.

به گفته وي، كهيرهاي آفتابي نيز از ديگر مشكلات شايعي است كه به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشيد رخ مي‌دهد و با علائمي مانند برجستگي‌هاي متورم، سوزش و در مواقعي خارش همراه است.

رستمي مقدم خاطرنشان مي‌كند: اگزماي پوستي نيز از ديگر مشكلاتي است كه در تماس كوتاه مدت با نور آفتاب ايجاد مي‌شود و ممكن است از چند ساعت تا چند روز ادامه دار باشد. اگزما با علائمي شبيه خشكي پوست، پوسته پوسته شدن و بعضي اوقات تاول بروز مي‌كند.

وي عنوان مي‌كند: ‌موارد نادري هم وجود دارد كه حساسيت‌هاي نور آفتاب به حالت قرمزي شديد بروز مي‌كند كه بهبود و درمان آن بسيار زمان بر است. همچنين افرادي كه بيش از اندازه در معرض نور آفتاب قرار دارند مانند كشاورزان و كارگران شاغل در محوطه‌هاي باز نيز بيشتر به نوع حاد حساسيت‌هاي پوستي مبتلا مي‌شوند.

پوست صورت آن‌ها به مرور زمان ضخيم‌تر و تيره‌رنگ‌تر شده و درمان در اين افراد سخت و بسيار زمان بر است. عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل براي پيشگيري از ابتلا به مشكلات ناشي از تابش نور آفتاب توصيه مي‌كند:‌ افراد در ساعات 10 تا 3 بعد از ظهر كه شدت تابش نور خورشيد بيشتر است جز در مواقع لزوم بيرون نروند.

استفاده از پوشش مناسب، كلاه نقاب دار و عينك آفتابي براي حفاظت از پوست دور چشم و حتي چشم ضرورت دارد. استفاده از كرم‌هاي ضد‌آفتاب براي بزرگسالان و كودكان نيز البته با مشورت پزشك يا داروساز و با دقت در نوع پوست افراد از جمله نكاتي است كه موجب محافظت پوست و پيشگيري از آفتاب سوختگي و ناراحتي‌هاي ناشي از تابش نور خورشيد مي‌شود. /ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار