در گفتگوي اختصاصي با باشگاه خبرنگاران؛

اظهارات شنيدني "گوهر خيرانديش" در خصوص "كلاه پهلوي"

"گوهر خيرانديش" گفت: قضاوت درباره مجموعه "كلاه پهلوي" را بر عهده مردم مي‌گذارم، همه ما زحمت خود را كشيديم.

باشگاه خبرنگاران- "گوهر خيرانديش" بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما،‌ تلويزيون و راديو متولد اول شهريور 1333 در شيراز است. وي در سال 1357 در دانشگاه تهران قبول شد و به همراه همسرش مرحوم "جمشيد اسماعيل خواني" به تهران آمد. "خيرانديش" با فيلم "روزهاي انتظار" فعاليتش را در سينما آغاز كرد و با فيلم "بانو" خوش درخشيد. 

"گوهر خيرانديش" هميشه در نقشهاي متفاوت ظاهر شده است و برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن براي فيلم "رسم عاشق كشي" در بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر در سال 1383 شده است. اين هنرمند كشورمان با كسب جوايز بسياري هميشه براي كشورمان افتخارآفرين بوده است. به بهانه حضور او در سريال "كلاه پهلوي" پاي گپ و گفتي با او نشستيم كه بخشي از آن را در زير مي خوانيد:
*خانم "خيرانديش" شما يكي از بازيگران صاحب نام كشورمان هستيد كه مثل هميشه در مجموعه‌هاي تلويزيوني چون "كلاه پهلوي" خوش درخشيديد، شما مدتي در "ايران" نبوديد، كمي از خودتان برايمان بگوييد؟ 

-مردم هميشه به من لطف داشته‌اند. بله،‌ به دليل دنبال كردن مداواي ستون فقراتم و تحصيلات فرزندانم به آمريكا رفتم ولي از بازي در سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي دور نبودم و در هر فرصتي كه به ايران آمدم، هم در سريال‌ها و هم در فيلم‌هاي سينمايي شركت داشته‌ام، جدا از "كلاه پهلوي" در سريال‌هاي "دختران حوا" و "مادر" كه به تازگي پخش شدند و در رسانه‌ها نيز سريال "ساخت ايران" و در سينما هم "آهوي پيشاني سفيد"، "علفزار" و "روييدن در باد" جزء آثار سينمايي كودك بوده‌‌اند كه بازي كرده‌ام و در فيلم‌هاي سينمايي چون "خنده در باران" به كارگرداني "داريوش فرهنگ" و "شش نفر زير باران" را به كارگرداني "علي عطشاني" روي پرده سينما داشته‌ام و در كنار آن هم در فيلم 90 دقيقه اي "فلورا سام" نيز به ايفاي نقش پرداخته ام.

*پس شما فعاليت خود را در اين مدتي هم كه نبوديد ادامه داديد. اكنون سريال هاي "كلاه پهلوي" از شما در شبهاي جمعه روي آنتن مي رود، از اين مجموعه برايمان بگوييد؟

به دليل زحمات كشيده شده به نسبت كارهاي سخيف شبكه هاي خارجي و بعضي از توليدات داخلي، معتقدم براي "كلاه پهلوي" زحمت كشيده شده است. خيلي ها توقع بيشتري دارند كه من به آنها حق مي دهم ولي دوست داريم كه مردم ما بينندگان سريال هاي داخلي باشند تا سريال هاي ضعيف خارجي.

*خانم "خيرانديش" پيشنهاد شما در صورت ديده نشدن برنامه هاي ماهواره اي به هنرمندان و مسئولان چيست؟

تقاضای من این است که  به دست  اندرکاران هنر اعتماد بیشتری کنند و دست آنها را تا آنجا که امکان دارد باز گذراند، چون در این سالها مترو معیارها و پارامترهای مشخصی داده نشده است.

* هنرمندان متعهد کم نیستند

در ادامه گوهر خیراندیش متذکر شد که این اتفاق توسط هنرمندان متعهد که سالهاست تکلیف خود را با هنرهای نمایشی مشخص کرده اند و چهارچوب رسانه را به خوبی می شناسد افتاده است، می خواهم که مسئولان اجازه انتقادهای سازنده را به دست اندرکاران هنر بدهند و با دید  تحلیلی و کارشناسانه و با در نظر گرفتن پارامترهای رسانه دست هنرمندان را باز گذاشته تا مردم رسانه را از خود  تلاش ما، برای شنیدن انتقاد مردم و مسئولان است.

*چه باید کرد تا در رسانه مخاطبان بیشتری داشته باشیم تا باورمان کنند؟ 

بارها شده که برای ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز کارهایی را به آنتن تلویزیون رسانده ایم و توانسته ایم  لبخند و احساس شادی را در مردم ایجاد  کنیم و در کنار آن تمام تلاشمان این بوده است  که مردم کار ما را ببینند و دوست داشته باشند و از مسئولان  تقاضا داریم که اجازه ساخت سریالهای ضعیف را ندهند، چرا که سطح دید و ارتقاء هنری، سیاسی و  اجتماعی مردم با این گونه سریالها پایین می آید.

* خود سانسوری نکنیم

*خانم خیر اندیش، خود سانسوری ها  چقدر به ساخت کارهای هنری لطمه می زند؟

دست اندرکاران هنر با شناخت و آگاهی به معیارهای جمهوری اسلامی تا آنجا که می توانند نباید خودشان را  سانسور کنند همه عزیزان که دست اندرکار اجرایی سریال "کلاه پهلوی" بوده اند همگی نقطه نظرهای نویسنده و کارگردان سریال را اجرا کرده اند، حال چقدر با واقعیتهای   تاریخ آن زمان نزدیک شده ایم، قضاوتش با مردم و جوابش با سید ضیاء الدین  دری به عنوان  کارگردان و نویسنده است و همه هنرمندان تلاش کرده اند که بهترین کار خود را ارائه دهنده تا چه قبول  افتد و چه در نظر آید...

 گفتگو از الهه علیزاده.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مسعود همت نیا
۱۴:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۲
سلام. درود بر هنرمندان متعهد وطنم..
Iran (Islamic Republic of)
مسعود همت نیا
۱۳:۱۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۲
سلام. درود بر هنرمندان متعهد وطنم..
Iran (Islamic Republic of)
مسعود همت نیا
۱۳:۰۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۲
سلام. درود بر هنرمندان متعهد وطنم..
آخرین اخبار