زاهدان/

گیاه مريم گلي در سنگ مي رويد

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري سيستان و بلوچستان گفت: گياه خودرو مريم گلي با قابليت رويش بر روي سنگها و شكاف صخره ها باعث افزايش طول عمر در انسان مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، نبي ياري افزود: مصرف اين گياه دارويي بدون داشتن عوارض جانبي تسكين دهنده بسياري از دردهاي مرسوم در بين انسان هاست.

وي گفت: مريم گلي از خانواده نعناع Labiatae با نام علمي (Salvia officinalis) گياهي چند ساله، علفي، پر شاخه به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتيمتر است كه ظاهري پرپشت دارد و به طور خودرو در اماكن خشك مي رويد.

وي ادامه داد: ريشه گياه مريم گلي به رنگ قهوه اي با ساقه هاي متعدد منشعب، چهار گوش و پوشيده از كرك است.

مديركل منابع طبيعي سيستان و بلوچستان گفت: برگهاي قسمت فوقاني اين گياه ساقه و دمبرگ كوتاهي دارند و سطح فوقاني و تحتاني برگها پوشيده از كركهاي ظريف است، گلهايي به رنگ بنفش متمايل به آبي، صورتي يا سفيد و به صورت مجتمع در قسمت فوقاني ساقه‌ ها روي چرخه‌ هاي مخصوصي از اين گياه مشاهده مي‌ شوند.

وي افزود: اين گياه به صورت خودرو در اماكن خشك، سنگلاخي آهكي، آفتابگير و دامنه هاي باير مي رويد، گرما و هواي خشك براي رشد آن مطلوب است و از طريق دانه، قلمه زدن، خوابانيدن و تقسيم پايه هاي مسن ريشه دار كشت مي شود كه كشت دانه اي آن بيشتر در ميان عموم مرسوم است.

ياري اظهار داشت: روي سنگ ها، درز و شكاف كوه هاي مناطق كوهستاني و حاشيه زمين هاي كشاورزي شهرستان هاي ايرانشهر، سراوان، خاش، زاهدان و زابل رويشگاه هاي اصلي اين گياه در جنوب شرق كشور محسوب مي شوند.

وي گفت: اين گياه با خواص دارويي فراوان ضد تشنج، ضدنفخ، قابض، موثر در درمان ميگرن، كاهش دهنده قند خون است و به هضم غذا كمك مي كند و در معالجه عوارض نيش حشرات به عنوان ضد سم مفيد است.

وي افزود: همچنين از اين گياه در تركيب ادويه براي آشپزي استفاده مي شود و اسانس آن در صنعت عطرسازي مورد بهره برداري قرار مي گيرد./س
برچسب ها: گیاه ، مریم ، گلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.