همدان/

استان همدان کم بارش ترین استان کشور

بارش های جوی امسال استان همدان در مقایسه با سایر استان های کشور کمتر بود.

مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه خشکسالي امسال همدان در 20 سال گذشته کم سابقه است گفت : با  توجه به کاهش 44 درصدي بارندگي ها در استان همدان و افزايش دماي هوا تا 40 درجه سانتي گراد، خشکسالي در استان به شکل کم سابقه اي افزايش يافته است.
وي گفت: تاکنون قطعي به علت کمبود آب در هيچ سکونتگاهي انجام نشده است و کم آبي از طريق حفر 40 چاه در دشت بهار و استفاده از آب موجود در چاه هاي استيجاري جبران شده است.
وي با بيان اينکه 25 درصد از شهروندان الگوي مصرف آب را رعايت نمي کنند افزود:آب مصرفي اين افراد قطع خواهد شد و وصل مجدد آن نيز نيازمند تسويه حساب و تامين خسارت هاي ناشي از مصرف بي رويه است.
عزالدين با بيان اينکه در دو روز اول ماه رمضان شهروندان بيشترين آب را مصرف کرده اند بيان کرد:با توجه به گرمي هوا و استفاده از کولر هاي آبي افزايش يافته و اين درحاليست که اين کولرها روزانه 200 ليتر آب مصرف مي کنند.
وي با بيان اينکه تنها با 10 درصد صرفه جويي مي توان از قطعي آب جلوگيري کرد گفت:24 درصد از شهروندان داراي قبض آب زير 30هزار ريال هستند که در بين اين افراد قبوض آب توزيع نمي شود.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصريح کرد: سال گذشته فضاي سبز 75 نقطه از استان با آب شرب آبياري مي شد که امسال آب همه اين نقاط قطع و آبياري توسط تانکرهاي شهرداري انجام مي شود.
وي ادامه داد: شهر همدان، فامنين و بهار در بين ساير شهرهاي استان همدان کمترين ميزان بارندگي را در سالجاري به خود اختصاص داده اند و آب موجود در دشت بهار نيز با توجه به دماي بالاي هوا همواره در حالت افت قرار دارد.
عزالدين با بيان اينکه 72 درصد از مشترکان الگوي مصرف آب را رعايت مي کنند اظهار داشت: قيمت آب در مقايسه با ساير حامل هاي انرژي کمتر است که اين امر نيز مصرف بي رويه آب را تشديد مي کند.
وي گفت:ميزان پرت آب استان  امسال استان را 26 درصد است که در مقایسه با  سال گذشته 3.5 درصد کاهش يافته است.
وي گفت: گذر از کم آبي استان تنها با همکاري شهروندان و صرفه جويي در مصرف امکان پذير است در غير اينصورت مشکل قطعي آب در تابستان وجود خواهد داشت./س
برچسب ها: بارش ، همدان ، کم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.