یزد/

راه‌اندازي صندوق پژوهش و فناوري استان يزد

پاركهاي علم و فناوري از زمان تاسيس تاكنون توانسته اند گام هاي ارزشمندي در راستاي بومي سازي بسياري از صنايع و به توليد رساندن ايده ها و اختراعات و ابتكارات جوانان اين سرزمين بردارند و پارك علم و فناوري يزد نيز از اين قاعده مستثني نيست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

پارك علم و فناوري يزد توانسته طي سالهاي اخير اقدامات قابل توجهي انجام دهد كه از آن جمله مي توان به راه اندازي نخستين مركز خلاقيت، شكوفايي و نوآوري در كشور، راه‌اندازي كانون هماهنگي دانش و صنعت لعاب و سراميك و بسياري اقدامات ديگر اشاره كرد.

فعاليت‌هاي اين مركز در گفتگويي تفضيلي با محمدعلي امراللهي، رئيس پارك علم و فناوري يزد تشريح شده است.

راه‌اندازي نخستين مركز خلاقيت، شكوفايي و نوآوري در كشور

رئيس پارك علم و فناوري يزد گفت: يكي از مهمترين دستاوردهاي پارك علم و فناوري يزد، راه ‌اندازي نخستين مركز خلاقيت، شكوفايي و نوآوري در كشور بوده كه با هدف حمايت از طرح‌هاي نو و كاربردي و كمك به اجرايي كردن ايده‌هاي افراد خلاق و مبتكر تاسيس شده است و تاكنون از 436 طرح در مركز خلاقيت، شكوفايي و نوآوري حمايت كرده است.

راه‌اندازي کانون هماهنگی دانش و صنعت لعاب و سرامیک

محمدعلي امراللهي با بيان اينكه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به پتانسیل‌های منطقه‌ای و تولید بیش از 42 درصد کاشی و سرامیک کشور در استان یزد، اقدام به راه‌اندازی کانون هماهنگی دانش و صنعت لعاب و سرامیک در اين استان كرد، اظهار داشت: دبيرخانه اين کانون در پارک علم و فناوری یزد مستقر شد و اعضای شورای کانون از سوی معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری منصوب شدند كه از صاحب نظران و متخصصان فعال این صنعت در سطح کشور، اساتید منتخب دانشگاه و مسئولان مربوطه استان هستند.

 

امراللهي، رئيس پارك علم و فناوري يزد

وي تلاش براي تكميل حلقه نوآوري در خصوص توليد محصولات جديد قابل رقابت با رقباي خارجي، تنظيم سياست‌هاي كلان همكاري مراكز آموزشي، پژوهشي و صنايع كاشي و سراميك و ايجاد بسترهاي قانوني لازم، شناخت چالش‌ها صنعت كاشي و سراميك و رفع موانع توسعه و مشاركت در بهبود فضاي كسب‌ و كار و تجاري‌ سازي را از مهمترين اهداف راه ‌اندازي کانون هماهنگی دانش و صنعت لعاب و سرامیک نام برد.

راه‌اندازي دفتر مالكيت فكري و ارزيابي اختراعات

رئيس پارك علم و فناوري يزد همچنين با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازي دفتر مالكيت فكري و ارزيابي اختراعات در پارك علم و فناوري يزد در سال 1388، افزود: تاكنون 128 اختراع در پارك علم و فناوري يزد مورد ارزيابي قرار گرفته است.

راه‌اندازي صندوق پژوهش و فناوري استان يزد

امراللهي با اشاره به راه‌اندازي صندوق پژوهش و فناوري استان يزد، گفت: اين صندوق با سرمايه 10 ميليارد ريال و با شماره ثبتي 7277 و با ترکيب 49 درصد بخش دولتي شامل دولت جمهوري اسلامي ايران، پارک علم و فناوري يزد، دانشگاه يزد، دانشگاه علوم پزشکي يزد، سازمان بازرگاني و 51 درصد بخش خصوصي به ثبت رسيد و از ابتداي سال 1385 فعاليت اجرايي خود را آغاز کرد و هم‌اکنون با  سرمايه 25 ميليارد ريال در حال فعاليت است.

منطقه ويژه علم و فناوري استان يزد

وي همچنين افزود: منطقه ويژه علم و فناوري استان يزد (كريدور علم و فناوري يزد) در مصوبات دور اول سفر هيات دولت مصوب شد و با انجام مطالعات تطبيقي و تهيه طرح توجيهي ايجاد منطقه ويژه علم و فناوري استان يزد، اين طرح بعد از بررسي و تصويب در كميسيون دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقات (شوراي عتف)  به تصويب نهايي آن شورا رسيده و در حال استقرار سازمان عامل براي راه‌اندازي اين منطقه هستيم.

رئيس پارك علم و فناوري يزد اظهار داشت: در اين مدت مجوزهاي مرتبط با پارك علم و فناوري يزد و مراكز تابعه همچون مجوز قطعي پارك علم و فناوري يزد در سال 1386، مجوز قطعي مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال 1386 و مجوز قطعي مركز رشد واحدهاي فناوري بيوتكنولوژي پزشكي و مهندسي ژنتيك در سال 1385 و مجوزهاي اصولي مراكز رشد شهرستانهاي طبس، ابركوه، اردكان و تفت در سال 91 از ديگر دستاوردهاي پارك علم و فناوري يزد بوده است.

امراللهي، تملك و بازسازي و توسعه مركز فناوري اقبال به متراژ 2573 متر مربع، راه‌اندازي آزمايشگاه مركزي پارك، انجام مطالعات طرح جامع پارك و تملك 68 هكتار زمين براي توسعه پارك را از مهم‌ترين فعاليت‌هاي عمراني پارك علم و فنااوري يزد عنوان كرد.

وي اخذ مجوز راه‌اندازي مركز فرهنگي اجتماعي اقبال از وزارت متبوع در سال 1392، برگزاري 10 دوره جشنواره ايده‌هاي برتر در استان يزد، برگزاري 8 دوره نمايشگاه اختراعات و ابتكارات در استان يزد، صدور معافيت مالياتي براي فعاليت‌هاي فناورانه شركت‌هاي دانش بنيان به ارزش ريالي 32619 ميليون ريال و حمايت از 242 موسسه دانش بنيان در حال حاضر در مجموعه پارك علم و فناوري يزد را از ديگر اقدامات انجام شده عنوان كرد/س
برچسب ها: مزیت ، پارکهای ، فناوری ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.