بررسي سينماي سه بعدي جهان؛/1

يو تو سه بعدي

اولين فيلم غيرداستاني و زنده كه همه‌اش سه‌بعدي فيلم‌برداري شد و در جشنواره كن هم به نمايش درآمد.


يو تو سه بعدي
U2 3D 
كارگردان: كاترين اوونز، مارك پلينگتن
با حضور: بونو، آدام كلايتن، لري مولن جونيور و The Edge 85 دقيقه، مستند
مستندي درباره تور موسوم به ورتيگو(سرگيجه) از گروه مشهور U2

قرار بود فيلمي از يك كنسرت تهيه شود و سازندگان اين فيلم با استفاده از تعداد زيادي دورين سه‌بعدي، نه شب از تجربه حضور در يك كنسرت‌زنده را با وسواس و دقتي فوق‌العاده تصويربرداري كردند. تدوين با دقت و وسواس و به شكلي انجام شده كه موجب سرگيجه و بدحالي تماشاگر نشود اما در عين حال، حال و هواي خاص كنسرت را تداعي كند.

تصويرها به قدري نزديك و ملموس است كه گويي كه در كنار گروه ايستاده‌ايم؛ تجربه‌اي چشمگير و درخشان، در يك كنسرت U2 چه چيزي بهتر از نشستن در اولين رديف يا گرفتن اجازه حضور در پشت صحنه است؟ كارگردان اين مستند 85 دقيقه‌اي همين را نشانمان مي‌دهند.

سازمندگان فيلم بيشترين دوربين سه‌بعدي در يك پروژه را تا زمان ساخت اين فيلم(2007) به كار گرفته بودند. فيلم با هجده دوربين تصويربرداري شده كه نتيجه‌اش تصويرهايي بسيار شفاف است و بنا بر ادعاي سازندگانش تماشاگر را برخلاف بسياري از فيلمها دچار سردرد ميگرني نمي‌كند.

وقتي باديگاردهاي سالن بسته‌هاي آب‌معدني را براي تماشاگران تشنه و گرمازده پرت مي‌كردند، يكي از بسته‌ها به يكي از دوربين‌ها اصابت و آن را نابود كرد! گروه سازنده هم تدبيرهاي امنيتي لازم را براي حفظ جان بقيه دوربين‌ها در نظر گرفت.

تماشاي اين فيلم مانند تجربه كامل حضور در يك كنسرت است بدون آنكه پولي براي پاركينگ پرداخت كرده باشيد.

اولين فيلم غيرداستاني و زنده( و البته اولين كنسرت) كه همه‌اش سه‌بعدي فيلم‌برداري شد و در جشنواره كن هم به نمايش درآمد.

تكه برگزيده: جاهايي هست كه تصميم مي‌گيريد از نفر جلويي‌تان بخواهيد دستش را پايين بياورد اما بعدش به خودتان مي‌آييد و مي‌فهميد آنچه ديده‌ايد انسان واقعي نيست و صرفا تصوير توي فيلم است!/ي2

منبع:ماهنامه فيلم.
برچسب ها: سینما ، سه بعدی ، یو تو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار