برترین راههای پیشگیری غیبت

خودشناسی، تقویت اعتماد به نفس، رازداری کم گویی از برترین راههای پیشگیری غیبت است.

حمیدرضا رحمانی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران گفت: گسترش غیبت در حسادت و خود کم بینی عوامل کلیدی و ریشه اصلی جامعه اند.

وی با بیان توضیحات بیشتر افزود: زمانی که ریشه های اصلی غیبت را بشناسیم، غیبت از بین خواهد رفت مهمترین عوامل غیبت حسادت خود کم بینی عیب جویی کمبود اطلاعات علمی و معلومات عمومی است.

وی ادامه داد: جامعه ای که دارای نقص و کمبود علم و تکنولوژی مجالس و جلسات زیادگویی و فاقد بحث و گفتگوهای علمی است. دیگر سخن و حرفی برای گفتن نمی ماند و برای پوشاندن عیب و نقص این گونه مجالس متاسفانه غیبت رواج پیدا می کند.

رحمانی با اشاره به عوامل موثر در گسترش غیبت گفت: حسادت و خود کم بینی از مهمترین عوامل گسترش غیبت در جامعه اند، شخص با احساس کمبود و ضعف شخصیت در خود برای پوشاندن معایبش به دلیل حس حسادت از غیبت برای پوشاندن معایب خود استفاده می کنند.

وی افزود: تقویت عزت نفس، رازداری، پرهیز از پیش داوری، تواضع و فروتنی، تقوا، افزایش معلومات عمومی، حفظ آیات و احادیث فراگیری داستان های کوتاه مذهبی از برترین راههای پیشگیری غیبت در جامعه است.

رحمانی با تاکید براین موضوع گفت: برنامه ریزی در زندگی روزمره و روزانه، هدفمندی اوقات فراغت، نداشتن وقت اضافه، پرهیز از زیاده گویی و بیهوده گویی از راههای پیشگیری از غیبت است.

وی در پایان با اشاره به راهکارهای پیشگیری از گسترش غیبت در جامعه افزود: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تقویت روحیه، اعتماد به نفس، تواضع و فروتنی، صبر و شکیبایی، پرهیز از گناهان به ویژه غیبت است، روزه داری، به جا آوردن ذکرها‍، از جمله ذکر صلوات، استغفار لااله الا الله از برترین و مهمترین راههای پیشگیری از غیبت است. /ف
برچسب ها: پیشگیری ، غیبت ، اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار