گپی با ابراهیم شفیعی از کوکب خانم "خنده بازار" تا دکتر پرهام "خروس"

ابراهیم شفیعی:کوکب خانم از آن نقش‌هایی است که خیلی دوستش دارم. ولی از نظر مردم و بازخورد مردمی، نقش عمو قناد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ابراهیم شفیعی متولد 1354 کارش را با یک گروه تئاتر در حوزه هنری تبریز آغاز کرد و سال 76 وارد دانشگاه آزاد اراک شد و در رشته بازیگری ادامه تحصیل داد. او سال 80 وارد عرصه دوبله شد.

شفیعی با شروع تولید و پخش مجموعه «خنده بازار» همکاری با این مجموعه را آغاز کرد و تاکنون نقش شخصیت‌هایی همچون علی پروین، محمدرضا شریفی‌نیا، مارادونا، رمبو، پیمان قاسم‌خانی، مجید قناد، رسول نجفیان، دنیزلی، محمدرضا ورزی و علیرضا سجادپور را بازی کرده است.


شفیعی با بازی در مجموعه «خروس» در نقش دکتر پرهام نشان داد که می‌تواند علاوه بر ایفای نقش‌های طنز نقش‌های جدی را نیز به عهده بگیرد به همین مناسبت جام جم با او گفت‌وگو کرده است که در ادامه می آید:

با توجه به این‌که شما بیشتر در حوزه طنز فعالیت می‌کنید ایفای نقش دکتر پرهام که نقشی جدی است برایتان سخت نبود؟

نمی‌توانم بگویم که راحت بود اما سخت هم نبود. چون معتقدم بازیگر اگر توانمند باشد باید بتواند در نقش‌های مختلف ظاهر شود. دکتر پرهام متخصص و جراح قلب است که با بیماران ارتباط خوبی دارد و در کارش هم بسیار جدی است.

پرهام با توجه به مشکلی که برای نصرت به‌وجود آمده، تلاش می‌کند مشکلش را در بیمارستان حل کند. نصرت هم در پاسخ به این حرکت خیرخواهانه از یکی از پرستاران بیمارستان برای دکتر پرهام خواستگاری می‌کند.

به نظر خودتان چرا سعید آقاخانی شما را برای بازی در نقش دکتر پرهام انتخاب کرد؟

آقاخانی پس از دیدن مجموعه خنده بازار، مرا برای بازی در نقشی که پررنگ‌تر هم بود انتخاب کرده بود اما با توجه به این‌که مشغول بازی در مجموعه خنده بازار بودم، نتوانستم آن نقش را بازی کنم که آقاخانی پیشنهاد بازی در نقش دکتر پرهام را داد و من هم پذیرفتم.

قصد دارید از بازی در نقش‌های طنز فاصله بگیرید؟

خیر. بازی در هر نقشی که به من پیشنهاد شود، اگر ببینم توانایی اجرایش را دارم می‌پذیرم. بازیگر باید بتواند نقش‌های مختلف را بازی کند.

پس همچنان به همکاری با گروه خنده بازار ادامه خواهید داد؟

بله، همان‌طور که می‌بینید اکنون هم در مجموعه خنده بازار که به مناسبت ماه رمضان تولید شده بازی دارم.

از بین نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده‌اید، کدام را بیشتر دوست دارید و به نظر خودتان کدام‌یک تاثیرگذارتر بوده است؟

کوکب خانم از آن نقش‌هایی است که خیلی دوستش دارم. ولی از نظر مردم و بازخورد مردمی، نقش عمو قناد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته علی پروین را هم خیلی دوست داشتم. یکی دیگر از نقش‌هایی که دوستش دارم، نقش اکبر عبدی در فیلم مادر بود که در آیتم نقد فیلم پخش شد. این آیتم یکبار پخش شد، اما نقش اکبر عبدی خیلی خوب درآمد.

عکس‌العمل هنرمندان یا ورزشکاران که با نقش آنها به نوعی شوخی می‌کنید، چگونه است؟

تاکنون همه خوب برخورد کرده‌اند. روزی که با عمو پورنگ شوخی کردم، داریوش فرضیایی فردای آن روز با من تماس گرفت و گفت که برنامه خوب بوده است. در کل کسانی که من با نقش آنها شوخی کرده‌ام عکس‌العمل خوبی داشته‌اند؛ حتی عمو قناد مرا به برنامه خودش دعوت کرد و من در آن برنامه، نقش ایشان را اجرا کردم.

خوشبختانه تاکنون نسبت به بازی من انتقادی نشده و واکنش مردم هم خوب بوده است. با بازیگرانی که با آنها شوخی کرده‌ام تاکنون روبه‌رو نشده‌ام، اما به‌طور مثال علی پروین در مصاحبه‌ای گفته بود که نظر مساعدی درباره خنده‌بازار دارد. دنیزلی هم نظرش مثبت بود.

شما در سری جدید برنامه عموپورنگ هم حضور دارید. از نقشتان در این برنامه بگویید.

بله، بازیگر نقش پهلوان پنبه در برنامه کتابخانه عموپورنگ هستم که این برنامه هر روز از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه به‌‌دلیل مخاطبانی که دارد بسیار پرطرفدار است و من تلاش می‌کنم نقشم را به نحو مطلوبی در کنار دوستان دیگرم بازی کنم.

به نظر شما رویکرد و تاثیر برنامه‌های طنز در جامعه چیست؟

معنای طنز، نمایش مشکلات جامعه از لحاظ اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و هنری به صورت نیشخند و تلنگر است. در برخی آیتم‌های خنده بازار، رفتار مردم را نقد می‌کنیم، مانند آیتم مترو و خیلی اوقات هم مسئولان را نقد می‌کنیم.

اصلا هدف طنز همین است و اگر غیر از این باشد دیگر طنز نیست بلکه هجو است. هجو هم نوعی نمایش است که هدفش صرفا خنداندن است و هدف دیگری را دنبال نمی‌کند.

در جامعه، کاستی‌ها و مشکلات زیادی وجود دارد که توجه به آنها در قالب طنز می‌تواند بسیار راهگشا و موثر باشد؛ بنابراین با باز کردن فضا از طرف مسئولان این اتفاق می‌تواند موثرتر باشد. البته در خنده‌بازار این اتفاق افتاد و مسئولان اجازه دادند ما حرف‌هایی را مطرح کنیم که پیش از این از رسانه ملی مطرح نشده بود.

شما در واحد دوبلاژ صدا و سیما هم فعالیت دارید، تاکنون چه آثاری را دوبله کرده‌اید؟

علاقه‌ام به دوبله باعث شد از سال 80 وارد این حرفه شوم و در آثار سینمایی، انیمیشن و سریال‌های مختلفی که از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی پخش شده است به عنوان دوبلور حضور داشته باشم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار