قم/گزارش؛

از افزایش دمای هوا تا افت قیمت طلا

گرچه کمی ارزان شده، اما مردم هنوز هم نگرانند و امیدوار و در گوش یک‌دیگر می‌گویند «شاید ارزون‌تر بشه»، « خدا بزرگه... وقتی اینقدر ارزون شده شاید بازم قیمت‌ها پایین‌تر بیاد» و هزاران حرف دیگر و امید که شاید هیچ‌گاه به وقوع نپیوندد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، نمی‌دانم به خاطر گرمی هواست یا خالی بودن جیب‌ها؟ خلاصه کم شده و تا حدودی خلوت است، یا شاید تأثیر ماه مبارک رمضان و تشنگی و گرسنگی است و یا هزینه‌ها و گرانی و تورم؟ وقتی می‌رفتم شلوغ بود گرچه خرید برای مردم سخت بوده و هست، اما گاهی چاره‌ای نیست. اما این مدت انگار آن و حال و هوای گذشته نیست، پشت ویترین‌ها فروشنده‌ها نظاره‌گر مردمی هستند که گویا رغبتی برای خرید ندارند؛ شاید داغی قیمت‌ها این روزها جای خود را به گرمای طاقت فرسای تابستان داده است، راستی بازار طلا فروشان را می‌گویم ...

سختی زندگی و ضعف توان مالی افراد، نگاه خسته و دل شکسته پدری را به همراه دارد که شاید حسرت دیدن گوشواره‌ای در گوش دختر کوچکش را داشته باشد و این امید را که شاید هیچ‌گاه نتواند در گوش‌های دخترش گوشواره را ببیند به یأس تبدیل کند؛ جوانی که ازدواج و خوشبختی خود را در خرید تکه‌ای طلا می‌داند و شاید هیچ‌گاه توان خرید آن را پیدا نکند و پل آرزوهایش را شکسته ببیند.

گرچه کمی ارزان شده، اما مردم هنوز هم نگرانند و امیدوار و در گوش یک‌دیگر می‌گویند «شاید ارزون‌تر بشه»، « خدا بزرگه ... وقتی اینقدر ارزون شده شاید بازم قیمت‌ها پایین‌تر بیاد» و هزاران حرف دیگر و امید که شاید هیچ‌گاه به وقوع نپیوندد.

جواد دانشجوی سال آخر مهندسی کامپیوتر و است و به تازگی در یک کارگاه مشغول به کار شده است در خصوص قیمت طلا گفت: قصد ازدواج دارم، اما حتی تصور خرید طلا را نمی‌توانم داشته باشم از کنار طلا فروشی جرأت رد شدن ندارم، خلاصه عطای ازدواج را به لقایش بخشیدم تا شاید روزی هزینه‌ها به قدری کم شود تا من هم جراتی برای حرکت به سمت طلا فروشی را پیدا کنم.

خانم میری که به قول خودش دستش به دهانش می‌رسد گفت: به خرید طلا علاقه زیادی دارم، اما در حال حاضر منتظرم ببینم اوضاع قیمت‌ها چگونه می‌شود.

آقای رضایی هم دل پری داشت؛ «برای من که فرقی ندارد کارگر ساده‌ای هستم که توان خرید طلا را ندارم، با این اوضاع و احوال اقتصادی در تأمین مایحتاج ساده زندگی‌ام لنگ می‌زنم.

یکی از طلافروشان قم در خصوص بازار کنونی طلا گفت: بازار کساد است، خرید در حال حاضر کاهش چشمگیری دارد.

مهدی احسن افزود: مردم امید به کاهش قیمت دلار را ظرف چند ماه آینده دارند، از این رو خرید طلا را نوعی ریسک می‌دانند.

وی به توان کم مالی افراد اشاره کرد و بیان داشت: خوراک و پوشاک از جمله اموری است که در لیست زندگی افراد حرف اول را می‌زند، می‌توان گفت طلا رتبه سه یا حتی چهار را در سبد زندگی افراد به خود اختصاص می‌دهد، از این رو مردم به جای هزینه در این مورد به التیام زخم‌های دیگر زندگی خود می‌پردازند.

افزایش عرضه و افت قیمت دلار علت کاهش قیمت طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان قم افت قیمت طلا در بازار جهانی، رکود خرید، افزایش عرضه طلا و افت قیمت دلار را از جمله عوامل رکود بازار و کاهش قیمت طلا دانست و گفت: تمایل مردم برای خرید طلا کاهش پیدا کرده است و مردم بیشتر طلاهای خود را به فروش می‌رسانند.

حمید فلاح‌تفتی ضمن اشاره به نوسان قیمت طلا از 98 هزار به 102 هزار تومان افزود: افت قیمت طلا از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد، با توجه افت قیمت طلا نمی‌توان آینده آن را پیش بینی کرد.

وی بیان داشت: بحث قیمت بازار جهانی طلا در دو سال گذشته با نوسان همراه بوده است، افزایش قیمت دلار تأثیر فزاینده‌ای در سیر صعودی قیمت طلا داشته است.

رئیس اتحادیه طلا فروشان استان قم خرید از مکان‌های معتبر را مهم خواند و خاطرنشان کرد: خریداران هنگام خرید باید به پروانه کسب متصدیان واحدهای صنفی توجه کنند و فاکتور فروش معتبر تهیه کنند.

فلاح ضمن اشاره به اینکه صدور فاکتور برای خرید و فروش سکه بهار آزادی مرسوم نیست بیان داشت: شهروندان برای خرید سکه به افراد معتبر مراجعه کنند.

وی در ادامه به دلیل اطلاع خریداران مصنوعات طلا افزود: طلا علاوه بر اجرت ساخت دارای هفت درصد سود و 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

رئیس اتحادیه طلا فروشان استان قم گفت: احتمالاً در دو سال آینده با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد، گرچه پیش بینی در این خصوص کمی دشوار است.

ساخت النگو در قم جایگاه خوبی دارد

فلاح با اشاره به پایین بودن قیمت‌ها در استان تصریح کرد: خرید در قم راحت‌تر از دیگر شهرها است، چرا که قیمت‌ها تا حدودی پایین‌تر است، گرچه این موضوع در خصوص همه اقلام صدق می‌کند.

وی افزود: به رغم جهانی بودن قیمت طلا، میزان اجرت و دستمزد در استان متفاوت است و در مقایسه با دیگر شهرها اجرت و دستمزد در قم پایین‌ است.

این مسئول اتحادیه صنف طلافروشان قم به وجود کارگاه‌های ساخت طلا در استان و وجود متخصصین و افراد شایسته در این زمینه اشاره کرد و اذعان داشت: ساخت النگو در استان از جایگاه بسیار خوبی در کشور برخوردار است.

فلاح ضمن اشاره به نوسانات شدید قیمت طلا ابراز کرد: سازندگان انواع مصنوعات طلا با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند که دستان حمایت‌گر مسئولان را برای هموار شدن آن‌ها می‌طلبد.

گرچه نباید اهمیت طلا را نادیده گرفت بلکه می‌توان آن را به عنوان سرمایه‌ای عظیم در نظر گرفت، اما به راستی نباید نقش و اهمیت آن را در ردیف تأمین مایحتاج زندگی قرار داد چرا که گرسنگی و نداری می‌تواند خسارات جبران ناپذیری وارد کند که هرگز زمانی برای جبران باقی نگذارد.

از سال 2009 تاکنون، 165 هزار تن طلا از معدن‌ها به دست آمده است که در واقع چیزی نزدیک به 5٫3 میلیارد تروی اونس (troy ounce) یا 8500 متر مکعب که 50 درصد آن در گوهرسازی، 40 درصد در سرمایه‌گذاری و 10 درصد در صنعت به کار رفته است.

علاوه بر سرمایه‌گذاری مالی و کارهای پولی، شکل‌پذیری بالا، پایداری در برابر خوردگی و واکنش‌پذیری پایین این عنصر از جمله ویژگی‌های بارز طلا است که منجر شده در دندان‌پزشکی، الکترونیک، تولید شیشه‌های رنگی و سیم‌کشی برق حرفی برای گفتن داشته باشد.

توجه به ویژگی‌های طلا و دیگر کاربردهای آن در اینجا نمی‌گنجد، اما در هر صورت توجه به این عنصر برتر در زندگی آدمیان تا حدودی کم‌رنگ شده است. همان‌گونه که ذکر شد در حال حاضر افزایش نرخ قیمت اجناس به حدی بالا است که تصور خرید آن نزدیک ذهن خیلی از افراد نمی‌شود و با توجه به سطح متوسط درآمد جامعه نمی‌توان توقع داشت ارزش آن را به خوبی درک شود./س

گزارش: زهرا زنگنه

برچسب ها: قم ، افزایش ، دما ، کاهش ، قیمت ، طلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.