گزارش خبري/

روز قدس در آلمان چگونه گذشت؟

همبستگي مسلمانان جهان براي آزادي بيت‌المقدس از اشغال صهيونيست‌ها، محدود به كشورهاي اسلامي نبود.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

بنا به گزارش روز يكشنبه 4 آگوست 2013 روزنامه "تاگس اشپيگل" چاپ برلين، تظاهرات جهاني "روز قدس" در برخي شهرهاي كشور آلمان، روز جمعه 2 و در برخي ديگر شنبه 3 آگوست 2013 (12 مرداد 92) برگزار شد.

پليس آلمان اعلام كرد در تظاهرات محله "كورفورستن‌دام" شهر برلين هزاران نفر شركت داشتند. 

مراكز متعلق به شيعيان و مسلمانان اهل سنت مستقر در شهرهاي بوخوم، درسدن، دوسلدورف، فرانكفورت، كلن، هامبورگ و اشتوتگارت در ماه مبارك رمضان با برگزاري همايش‌ها و جلسات متعدد، در تقويت هر چه بيشتر وحدت ميان مسلمانان ساكن آلمان عليه ظلم‌ستيزي در فلسطين اشغالي، سهم بسزايي داشتند.

در هفته منتهي به روز جهاني قدس، برخي سايت‌هاي خبري وابسته به مسلمانان آلمان، با انتشار فراخوان و اعلاميه، از اقشار مختلف مردم براي حضور در راهپيمايي روز شنبه دعوت كردند. مهم‌ترين سايت آلماني در خصوص مسئله "روز قدس" ("http://www.qudstag.de ")، اصلي‌ترين فراخوان براي تظاهرات سوم آگوست 2013 را ترتيب داد.

اعتراض فراگير به خشونت و اشغالگري در فلسطين، محدود به مسلمانان نيست اما راهپيمايي‌كنندگان معتقد بودند اگر حمايت دولت‌ها و سران اروپايي از اسرائيل نباشد، رابطه مسالمت‌آميز و انساني ميان اروپا و دنياي اسلام برقرار خواهد شد.

در بخشي از اين فراخوان آمده است: «پايان تنها رژيم آپارتايد در جهان، نزديك است. ديواري كه اسرائيلي‌ها در فلسطين به دور خود مي‌كشند، علامت ترسي است كه آن‌ها طي ده‌ها سال پراكنده ساختند و اكنون خودشان گرفتار آن شده‌اند. آيا مي‌بينيد كه صهيونيست‌ها چه تلاشي براي جلوگيري از تظاهرات روز قدس در برلين مي‌كنند؟ در حالي كه اين تنها تظاهراتي است كه فقط سالي يك بار برپا مي‌شود. آنان به خوبي مي‌دانند كه ترسشان از درهم فروريختن خانه‌اي دروغين است.»

فشرده‌ترين راهپيمايي «روز قدس» در آلمان تا سال 1995 در شهر بن بود و پس از آن، در برلين برگزار مي‌شود. امسال نيز اين راهپيمايي، با در دست داشتن تصاويري از كودكان جنگ‌زده فلسطيني، عكس‌هايي از امام خميني، مسجدالاقصي، قدس شريف و همچنين سردادن شعارهاي ضدصهيونيستي همراه بود.

اكنون در حدود 60% از مردم اروپا، ‌اسرائيل را بزرگترين خطر براي برقراري صلح جهاني مي‌دانند و بسياري از شهرهاي اروپا هر ساله شاهد تظاهرات مردمي در روز قدس است اما آنچه كه كشور آلمان را از ساير دولت‌هاي اروپايي متمايز مي‌كند و به تظاهرات‌هاي ضدصهيونيستي آن اهميت بيشتري مي‌بخشد، مناسبات مستحكم برلين- تل‌آويو است.

در اين كشور اروپايي، شوراي مركزي يهوديان آلمان (Zentralrat Juden) و انجمن آلمان- اسرائيل (Deutsch-israelische Gemeinschaft) دو نهادي هستند كه به جرأت مي‌توان گفت اغلب نمايندگان پارلمان آلمان، وزرا و سياستمداران اين كشور، عضويت در آن‌ها را در بيوگرافي‌ خود داشته يا دارند. بر اساس آمار رسمي وزارت صدراعظمي آلمان، هزاران انجمن و باشگاه وابسته به صهيونيست‌ها در اين كشور 80 ميليوني وجود دارد كه وظيفه مديريت و سازماندهي صدها موزه، اماكن يادبود، گورستان‌هاي يهودي و مراكز فرهنگي را بر عهده دارند.

مجموعه‌هاي فوق،‌ در سال 2013 نيز همانند سال‌هاي گذشته براي جلوگيري از ترويج و تكثير تظاهرات‌هاي روز قدس، بسيار حساس و فعال عمل كرده‌اند؛ گسترش و بازتاب راهپيمايي‌هاي سال‌هاي گذشته، انجمن‌هاي صهيونيستي آلمان را بر آن داشت تا امسال، با نوعي "ضدّ فراخوان" به طرفداران خود، آنان را به تجمع در حاشيه و پياده روي خيابان اصلي تظاهرات و اخلال در روند برگزاري آن دعوت كنند:

انجمن اسرائيلي آلمان، شعار اين تجمع را "تشديد تحريم‌ها عليه ايران و همبستگي با اسرائيل" اعلام كرده بود.

براي جلوگيري از ايجاد خشونت از سوي گروه مخالف تظاهرات، حدود 250 نيروي پليس، خيابان راهپيمايي را تحت تدابير امنيتي قرار دادند و كوشيدند تا از ايجاد اخلال در راهپيمايي و برخورد دو طيف جلوگيري كنند. همچنين در اين تظاهرات، به آتش كشيدن پرچم و آدمك، ممنوع بود.


انتهاي پيام/

منابع:

http://www.stopthebomb.net

http://www.qudstag.de/

http://www.rbb-online.de/politik/beitrag/2013/08/Demonstrationen-Al-Kuds-Tag.html

http://www.rbb-online.de/politik/beitrag/rc/proteste_und_gegenproteste.html

http://www.tagesspiegel.de/berlin/al-quds-demo-in-berlin-charlottenburg-freunde-und-gegner-israels-stuermten-aufeinander-los/8591028.html


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار