بازخواني راي اعتماد بهارستاني‌ها به وزراي ده دولت پيشين/1

وزراي کابينه "بني‌صدر" چه کساني بودند؟

همزمان با پيروزي انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال ۱۳۵۷، نيازمندي به قانون اساسی بيش از هر زماني ديگري احساس مي‌شد از اين رو "حضرت امام خمینی(ره)" بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران، دستور اجرای انتخابات را برای مجلس خبرگان صادر کرده كه با تشكيل اين هيئت، اعضاي آن موظف به نوشتن قانون اساسی جدید شدند، در اين گزارش به تشريح كابينه دولت‌هاي اول جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، همزمان با پيروزي انقلاب اسلامی ایران طي بهمن ماه سال ۱۳۵۷، دولت جدید نیازمند قانون اساسی جدید بود، بنابراين "حضرت امام خمینی(ره)" بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران، دستور اجرای انتخابات را برای مجلس خبرگان صادر کرد، سپس با تشکيل اين مجلس، هیئت آن، موظف به نوشتن قانون اساسی جدید شدند؛ این هیئت، قانون اساسی را در روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه ۱۳۵۸ به امام(ره) ارائه کردند و نخست وزیر دولت موقت "مهدی بازرگان" آن را به تأیید رساند.
 
قانون اساسی سال ۱۳۵۸، رهبر را به عنوان رئیس دولت، و رئیس‌جمهور و نخست وزیر را به عنوان رؤسای حکومت معین می‌کرد؛ اگرچه سمت نخست‌وزیری در سال ۱۳۶۸ لغو شد.
 
اولین "انتخابات ریاست جمهوری ایران" در روز سه شنبه ۲۵ دی‌ماه سال 1358 برگزار شد، که نتیجه آن پيروزي "ابوالحسن بنی‌صدر" با ۷۵ درصد مجموع آراء بود.
 
*نخستين رئيس‌جمهور جمهوري اسلامي ايران  
 
"ابوالحسن‌بنی‌صدر" در همدان متولد شد، پدرش از روحانیون با نفوذ همدان بود، وي در "دانشگاه تهران"، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد، بنی‌صدر نماینده دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۱ در کنگره جبهه ملی ایران و مسئولین سازمان دانشجویان جبهه ملی در دانشگاه تهران بود.


 


وي همچنين رهبري گروه کوچکی از دانشجویان مخالف رژیم‌شاه مخلوع را به‌عهده داشت که به دليل فعالیت‌های سیاسی‌اش عليه رژيم ديکتاتوري دستگیر و روانه زندان شد.  

 بني‌صدر در روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۵۸ کار خود را به عنوان اولين رئيس جمهور ايران آغاز کرد؛ اين درحالي است که وي در روز یکشنبه ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۰، توسط پارلمان (مجلس شورای اسلامی) و نهایتاً تأیید امام(ره) به دلیل عدم کفایت سیاسی، از مقام خود عزل شد.

دوران ریاست جمهوری او با حاشیه‌های فراوان برای انقلاب اسلامی همراه بود که مهمترین آن انتخاب نخست وزیر، درگیری با حزب جمهوری اسلامی، مجلس و فرماندهی جنگ، بود.


*اعضای کابينه دولت ابوالحسن بنی صدر

نخست وزیر: محمد‌علی رجایی

وزارت کشاورزی: محمد سلامتی
 
وزارت آموزش و پرورش: محمد‌جواد باهنر
 
وزارت بهداشت: هادي منافی
 
وزارت اقتصاد و دارایی: حسين نمازي  
 
وزارت دادگستری: ابراهيم احدی
 
وزارت‌خارجه: میر حسین موسوی
 
وزارت دفاع: جواد فکوری

وزارت بازرگانی: کاظم پور اردبیلی
 
وزارت راه: موسی کلانتری
 
وزارت صنایع: محمد رضا نعمت زاده
 
وزارت فرهنگ و آموزش عالي:حسن عارفی
 
وزارت ارشاد: عباس دوزدوزانی
 
وزارت کار و امو اجتماعي: میر محمد صادقی
 
وزارت کشور: مهدوی کنی
 
وزارت مسکن: محمد شهاب گناآبادی
 
وزارت نفت: جواد تندگویان  
 
وزارت نیرو: حسن عباسپور 






پس از برگزاری انتخابات مجلس و پیروزی حزب جمهوری اسلامی، مجلس شهید رجایی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد.
 

ادامه دارد....
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار