گزارش/قضا در هفته‌اي که گذشت؛

از ارسال پرونده کهريزک به ديوان عالي تا صدور حکم پرونده فائزه هاشمي

واگذاري ماموريت رسيدگي به حادثه درياچه سد کارون به دادستان کل کشور، حقوق بشر اسلامي و حق مبارزه با استعمار، اجراي طرح دستبند و پابند الکترونيکي در تهران و اصفهان، ارجاع پرونده کهریزک به دیوان عالی كشور، برگزاري دادگاه فائزه هاشمي، و... از مهم‌ترين اخبار اين هفته دستگاه قضايي بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، واگذاري ماموريت رسيدگي به حادثه درياچه سد کارون به دادستان کل کشور، حقوق بشر اسلامي و حق مبارزه با استعمار، اجراي طرح دستبند و پابند الکترونيکي در تهران و اصفهان،  ارجاع پرونده کهریزک به دیوان عالی كشور، برگزاري دادگاه فائزه هاشمي، و... از مهم‌ترين اخبار اين هفته دستگاه قضايي بود كه به شرح زير است.

**بسیاری از افراد مجرم در کشور به صرف یک ابلاغ حکم از دادگاه انقلاب اسلامی به خارج رفته و پناهندگی سیاسی می‌گیرند، بنابراین با این شفاف سازی کشورهای دیگر به محورهای جرایم سیاسی جمهوری اسلامی ایران پی می‌برند.





"جرايم سياسي" به طور شفاف تعريف مي‌شود

سخنگوي كميسيون حقوقي گفت: جرايم سياسي به طور شفاف در كميسيون تعريف مي‌شود، بنابراین با این شفاف سازی کشورهای دیگر به محورهای جرایم سیاسی جمهوری اسلامی ایران پی می‌برند.

**رئيس قوه قضاييه با صدور دستوري دادستان كل كشور را مأمور بررسي حادثه درياچه سد كارون كرد و از وی خواست تا با ارسال هیاتی ویژه به منطقه موضوع بررسی و نتیجه به وی منعکس شود.





دادستان كل كشور مامور رسيدگي به حادثه درياچه سد كارون شد

رئيس قوه قضاييه با صدور دستوري دادستان كل كشور را مأمور بررسي حادثه درياچه سد كارون كرد.

 
آغاز تحقیقات حادثه سد کارون از سوي هیات اعزامی دادستان کل کشور

هیاتی برای بررسی حادثه دریاچه سد کارون از سوی دادستان کل کشور عازم اهواز شدند و تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند.





مقصر اصلي كشته شدن 12 نفر درياچه سد كارون كيست؟

پس از ساخت سد کارون 3 در شهرستان ايذه، جاده و پل‌های این منطقه زیر آب رفت و بسياري از روستاييان با مشکلات در رفت و آمد روبه‌رو شدند و اين مشكلات تا آنجا ادامه پيدا كرد كه سرانجام منجر به غرق شدن "۷ کودک و ۵ زن" در نهم مرداد ماه جاري شد.

**سال گذشته بازار گوشت و مرغ  در تلاطم بود و گمانه زنی‌هاي زيادي درباره اختلال در بازار گوشت و مرغ و نوسانات افزایشی قیمت این دو کالای اساسی وجود داشت، در اين بين وزارت کشاورزی تقصیرها را به گردن وزارت صنعت، معدن و تجارات می‌انداخت و وزارت صنعت نیز توپ گرانی را به زمین وزارت کشاورزی باز می‌گرداند، گاهی هم دولتی‌ها متفق‌القول می‌گفتند گرانی‌ها زیر سایه دست‌های پنهانی است که بازار را کنترل می‌کنند و دولت در این خصوص بی‌تقصیر است.




پرونده سلطان گوشت به کجا رسيد؟

سال گذشته بازار گوشت و مرغ در تلاطم بود و گمانه‌زنی‌هاي زيادي درباره اختلال در بازار گوشت و مرغ و نوسانات افزایشی قیمت این دو کالای اساسی وجود داشت که ناگهان خبر از کشف سلطان گوشت رسيد که هنوز اين فرد تحويل مقامات قضايي نشده است.

**حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود. هیچ کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد.





حقوق بشر اسلامي حق مبارزه با استعمار را براي همه بشريت قائل شده است

اعلامیه حقوق بشر اسلامی حق رهایی و تعیین سرنوشت را برای تمامی ملت‌هایی که از استعمار رنج می‌برند به رسمیت شناخته و تمام دولت‌ها و ملت‌ها را موظف به یاری رساندن به قربانیان استعمار در جهت نابودی این پدیده مخرب دانسته است.

**تولید دستبند و پابند الکترونيکي براي زندانياني که توسط سازمان زندان‌ها درمرخصي يا اعزام به کار هستند، استفاده و در مواردي نيز توسط قاضي صادر کننده حکم از دستبند يا پابند الکترونيکي استفاده مي‌شود.





رئيس سازمان زندان‌های کشور گفت: به زودی استفاده از دستبند و پابندهای الکترونیکی در زندان‌های اصفهان و تهران اجرایی می‌شود.

**برای پرونده کهریزک در 11تیر در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران حکم صادر شد و پس از صدور حکم شکات و متهمان این پرونده به نتیجه دادگاه اعتراض کردند.





پرونده کهریزک تا هفته آینده به دیوان عالی می‌رود

وكيل يكي از شاكيان پرونده موسوم به کهریزک گفت: پرونده مذكور با اعتراض شکات و متهمان تا هفته آینده به دیوان عالی کشور می‌رود.

**چهارشنبه(16مردادماه) قرار است که به اتهام فائزه هاشمي با عنوان اخلال درامينت زندان اوين رسيدگي شود که البته رسيدگي به اين پرونده در شعبه 15 دادگاه انقلاب صورت مي‌گيرد.




مشروح دادگاه رسيدگي به پرونده فائزه هاشمي/

پايان دادگاه/ فائزه هاشمي: اعتراضي به روند دادگاه ندارم/ حكم هفته آينده صادر مي‌شود

فائزه هاشمي گفت: دادگاه به طور قانوني برگزار شد و اعتراضي به روند دادگاه ندارم.

**مدتي است كه متاسفانه برخي ارازل واوباش به آمران به معروف و ناهيان از منكر حمله مي كنند و ضمن هتك حرمت، صدمات و جراحاتي هم به آنها وارد مي كنند، جلسه اين هفته مسئولان عالي قضايي كشور به اولتيماتوم رئيس دستگاه قضا به متعرضان اختصاص داشت.

آيت‌الله آملي لاريجاني تاكيد كرد

برخورد قاطعانه دستگاه قضا با متعرضان به آمران به معروف/شناسايي عوامل حادثه سد درياچه كارون

رئيس قوه قضاييه دادستان‌هاي سراسر كشور را به برخورد قاطع با متجاوزان و متعرضان به حقوق آمران به معروف و ناهيان از منكر موظف كرد و گفت: در جمهوري اسلامي ايران نبايد كساني جرأت تعرض به آمران به معروف و ناهيان از منكر داشته باشند و دادستان‌هاي سراسر كشور بايد با اراذل و اوباشي كه متعرض حقوق اين افراد مي‌شوند قاطعانه برخورد كنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قضا ، هفته ، گذشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار