حاشيه‌هاي سومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌ علني/

از ماجرای "شیره" و "شیشه" تا هنرنمایی دزد 3 هزار میلیاردی

نوبت صبح و عصر جلسه علني نمايندگان مجلس امروز هم با حاشيه‌هاي مختلف و جالب توجهي همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، در حالي بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي دادگستري در جلسه علني امروز چهارشنبه ادامه داشت كه با حاشيه‌اي همراه شد.

**چانه زني بر سر نطق

براين اساس مهدي كوچك‌زاده نماينده تهران كه به عنوان مخالف حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي وزير پيشنهادي دادگستري نطق مي‌كرد در بخشي از سخنان خود نامي از ربيعي وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي برد و اين اقدام موجب شد تا علي لاريجاني نسبت به اين موضوع تذكر دهد.  
 
لاريجاني با قطع نطق وي گفت: آقاي كوچك‌زاده شما الان در خصوص وزير پيشنهادي دادگستري صحبت مي‌كنيد و بايد صرفا به عنوان مخالف ايشان نطق كنيد، اين مطالبي كه شما مي‌گوييد مي‌توانستيد در مخالفت با كليات وزراي پيشنهادي مطرح كنيد نه الان.  
 
كوچك‌زاده در ادامه گفت: بنده آقاي ربيعي را به عنوان فرد انقلابي شاهد آوردم، من بايد راجع به گذشته آقاي پورمحمدي صحبت كنم آينده وي را كه نمي‌دانم.  
 
اما طبق آيين نامه داخلي مجلس نمايندگان موافق و مخالف وزير پيشنهادي صرفا 15 دقيقه فرصت دارند تا نطق كنند بنابراين وقتي مدت زمان كوچك‌زاده به پايان رسيد و منادي سپيدان عضو هيئت رئيسه مجلس تذكر داد كه آقاي كوچك زاده وقت به پايان رسيده است كوچك‌زاده با تندي گفت بخشي از وقت من گرفته شد بايد لحاظ شود كه منادي سپيدان گفت لحاظ كرديم ولي مدت زماني كه روي صفحه مانيتور من قيد شد برخلاف اين است كه باز هم منادي سپيدان در پاسخ گفت همه وقت شما لحاظ شد.

**تذكر درگوشي لاريجاني به نمايندگان


اما قبل از آغاز اين جلسه و پيش از ورود خبرنگاران به صحن علني مجلس لاريجاني نمايندگان را مورد خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست با حفظ شان مجلس در جلسات رفتار كنند چرا كه مذاكرات نمايندگان در جلسات علني براي بررسي صلاحيت وزرا به صورت زنده از تلويزيون پخش مي‌شود.  
 
پورابراهيمي نايب رئيس كميسيون اقتصادي اولين نماينده‌اي بود كه در مخالفت با وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي صحبت مي‌كرد هم چنين پورابراهيمي اولين نماينده‌اي بود كه براي بيان نظرش درباره يك وزير اسلايد آمده كرده بود و اين اسلايدها را به حاضران جلسه نشان مي‌داد.  
پس از پورابراهيمي مويد حسيني صدر نماينده مردم خوي در جايگاه قرار گرفت تا به عنوان موافق وزير پيشنهادي سخنراني كند همين كه جواب پورابراهيمي را براي مخالفتش با اين وزير داد با واكنش تذكر پورابراهيمي مواجه شد. مويد حسيني صدر به لاريجاني گفت: آقاي رئيس نبايد بگذاريد كه در ميان نطق من شخصي اختلال ايجاد كند چرا كه اين ظلم است لاريجاني در پاسخ به اين اظهارات وي گفت: ظلم زياد است. 

** نطق ملّا حسينقلي خان

قبل از اين كه نوبت به دفاعيات وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي برسد رئيس‌جمهور در ساعت 9 و 44 دقيقه وارد مجلس شد پس از آن علي ربيعي وزير پيشنهادي كار در دفاع از خود گفت: وزارت تعاون، رفاه و امور اجتماعي نياز به يك مدير استراتژيست دارد و من مدير استراتژيست هستم وي سخنانش را با شعرخواني به اتمام رساند كه رئيس مجلس در واكنش به اين اقدام ربيعي گفت: ديگر خيلي عارفانه شد نطقتان شبيه ملّاحسينقلي خان احمدنقي شد.  
 
اين وزير ساعت 9 و 55 دقيقه دفاعيات خود را به اتمام رساند. پس از آن رسيدگي به صلاحيت وزير پيشنهادي جهاد كشاورزي رسيد اين وزير براي پاسخ به اظهارات مخالفان خود بيش از سي دقيقه وقت قانوني‌اش سخنراني كرد كه باعث اعتراض رئيس مجلس شد و به او گفت: زماني را به آقاي روحاني نداديد و وقت‌هاي ديگر را هم ميل فرموديد.  
 
**يادآوري هنر نمايي دزد 3000ميليارد توماني!


پس از بررسي صلاحيت وزيرپيشنهادي جهاد كشاورزي نوبت به وزير پيشنهادي دادگستري رسيد اولين مخالف جنجالي وي كوچك‌زاده بود كه در همان ابتدا احتمال تغيير نظرش را مطرح كرد ولي يادآور شد كه در زمان رياست جمهوري احمدي‌نژاد نيز به پورمحمدي وزير پيشنهادي دادگستري راي نداده است.  
 
كوچك‌زاده در مخالفت خود با اين وزير مدام به نقل قول‌ها و مصاحبه‌هاي علي ربيعي وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مقاطع مختلف اشاره مي‌كرد كه اين اقدام وي با اعتراض زياد نمايندگان حاضر در مجلس مواجه شد. اين اعتراض رئيس‌مجلس را وادار كرد كه به كوچك‌زاده بگويد شما در زمان بررسي كليات دولت مي‌توانستيد در مخالفت با ساير وزرا صحبت كنيد اكنون شما در زمان مخالفت با وزير پيشنهادي دادگستري قرار داريد از اين رو بايد فقط در مورد اين وزير صحبت كنيد.  
 
پس از آن عبدالرضا عزيزي رئيس كميسيون اجتماعي در موافقت با وزير پيشنهادي دادگستري سخنراني كرد و در ابتداي سخنانش پاسخ كوچك زاده را داد و خطاب به او گفت: صحبت‌هاي شما بايد در زماني كه خاوري دزد فساد سه هزار ميلياردي را به بار آورده بود مطرح مي‌كرديد و اين اقدام عزيزي نيز با مخالفت نمايندگان و فرياد تذكر تذكر آن‌ها روبه رو شد از اين رو منادي سپيدان يكي از اعضاي هيئت رئيسه خطاب به وي گفت: در موضوع صحبت كنيد.

**حاشیه‌های سومین روز بررسی کابینه

سومین روز بررسی رای اعتماد به کابینه یازدهم در حالی به پایان رسید که با حاشیه‌هایی همراه بود.

 نوبت عصر جلسه علنی امروز ساعت 14:22 آغاز شد و بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دادگستری اولین دستور این جلسه بود.
 
هنگامی که احمد بخشایش به عنوان مخالف پورمحمدی در جایگاه قرار گرفت مطالبی را عنوان کرد که با واکنش تند برخی نمایندگان مواجه شد.  
 
**سلسله تذکرات لاریجانی


علی لاریجانی که از صبح روز دوشنبه و همزمان با آغاز بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی مکررا به نمایندگان تذکر می‌داد که در صندلی‌های خود مستقر شوند در نشست عصر امروز بارها از نمایندگان خواست بر صندلی‌های‌ خود مستقر شوند به طوریکه ساعت 15:39، 16:29 و 16:5 به نمایندگان تذکر داد و پس از اینکه صحن را ترک کرد‌،‌باهنر نیز که طعم تذکر به نمایندگان را چشید به طوری که ساعت 18 به نمایندگان مجددا تذکر داد.  
 
**وزیر بدون مخالف


در حالی نمایندگان برای مخالفت با تمامی وزرای پیشنهادی ثبت نام کردند اما در این میان وزیر دفاع مخالفی نداشت و سردار دهقان به عنوان معرفی خود و برنامه‌هایش دقایقی در جایگاه قرار گرفت و پس از اتمام نطق خود با استقبال گرم نمایندگان مواجه شد.  
 
یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های نشست امروز زمانی بود که نمایندگان به صلاحیت وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیدگی می‌کردند به طوری که شهباز حسن‌پور به عنوان موافق نعمت‌زاده در جایگاه قرار گرفت و پاسخ مخالف وزیر پیشنهادی صنعت که معتقد بود سن وی زیاد است چیست؟ «شیر اگر پیر هم بود شیر است» که این با احسنت گفتن نمایندگان مواجه شد و تعدادی از نمایندگان به کرات لفظه شیره استفاده می‌کردند که منظورشان شیربودن نعمت زاده بود.  
 
وقتی عقربه‌های ساعت به 18 رسید تعدادی از نمایندگان از صحن فریاد می‌زنند، "شیشه" یعنی ساعت 6 است و باید صحن تمام شود اما جلسه تا ساعت 18:10 ادامه داشت.  
 
**دلجویی وزیر از وکیل
 
شاید یکی از قابل تامل‌ترین بخش‌های صحن امروز دلجویی وزیر بهداشت از نماینده ارومیه بود.  
 
روز گذشته نادر قاضی‌پور در حالی به عنوان مخالف سیدحسن  قاضی‌زاده هاشمی نطق کرد و در نطق خود عبارتی به کار برد که با واکنش تند نمایندگان مواجه شد و سرانجام قاضی‌پور معذرت‌خواهی کرد.  
 
امروز در حالی که قاضی‌پور در صندلی خود ساکت نشسته بود وزیر بهداشت با حضور در کنار صندلی وی دقایقی با او خلوت کرد و جواد جهانگیرزاده دیگر نماینده ارومیه نیز برای آنها چای برد و برای لحظاتی در کنار هم گپ زدند و سرانجام قاضی‌زاده با هاشمی روبوسی و خداحافظی کرد. 

**تکبیر وكلاي ملت


وکلای ملت در پایان نشست امروز به منظور حمایت از مردم مسلمان مصر در صحن علنی تکبیر گفتند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: وزیر ، پیشنهادی ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار