نمایش "سعادت لرزان مردمان تیره روز"، به کارگردانی احسان بیات فر و روجا جعفری، در دومین جشنواره تئاتر شهر در خانه نمایش اداره تئاتر به صحنه می رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی  اداره تئاتر- خانه نمایش، این نمایش روایت خانواده ای است که در معرض فروپاشی است و مدت زمان زیادی، شادی از میان آن ها رفته و ...
عوامل اجرایی این نمایش عبارت اند از: نویسنده: علیرضا نادری، بازیگران: محمد علی ساربان، مهری سادات آل آقا، فریبا شاهسون، احسان بیات فر، روجا جعفری، هیرداد ترک زاده، نگین زمانی، طراح صحنه و لباس: وحید لاری، طراح چهره: محمد قومی، دستیار کارگردان و انتخاب موسقی و صدا: ایمان بیات فر و طراح پوستر: سینا افشار.

علاقه مندان می توانند برای تماشای این نمایش چهارشنبه، 22 و 23 مردادماه، ساعت 18  به اداره تئاتر در میدان فردوسی، خیابان شهید موسوی، خیابان شهیدمحمد آقا مراجعه کنند.

برنامه پنجمین روز از دومین جشنواره تئاتر شهر

برج میلاد از پنجمین روز جشنواره تئاترشهر با اجرای یک نمایش در بخش تئاتر امروز شهر، به جمع سالن های اجرای جشنواره می پیوندد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی دومین جشنواره تئاترشهر، نمایش "تهران امروز، تهران فردا" به کارگردانی حمید دادگر در ساعت 19:30 اجرای خود را در برج میلاد آغاز می کند. این در حالی است که در بخش کودک و نوجوان جشنواره نیز یک نمایش روی صحنه می رود. نمایش "تاج محمد و دیوهای سیاه و سفید" به کارگردانی سپیده اقدامی در دو نوبت 17:30 و 19:30 مهمان فرهنگسرای اندیشه می شود و فرهنگسراهای بهمن و شفق در این روز اجرایی نخواهند داشت.

تالار هنر پنجشنبه به اجرای نمایش "پله آخر" به کارگردانی هادی سروری اختصاص دارد که در نوبت های 16 و 18 اجرا می شود.

در بخش صحنه ای نیز 4 نمایش به رقابت می پردازند. نمایش "مادر مانده" به کارگردانی میلاد محمدی در دو نوبت 18:30 و 20:30 در تالار مهر حوزه هنری و نمایش "من علیه خودم" به کارگردانی امین آبان در نوبت های 17:30 و 19:30 در تالار ماه اجرا می شوند. اما در خانه نمایش، "خانه آقای مگس" کار رامین اکبری روی صحنه خواهد رفت. این نمایش در دو نوبت 18 و 20 اجرا می شود. فرهنگسرای ارسباران نیز پنجشنبه میزبان یک اجرا از نمایش "شبیه رهایی ورای یک نفس" به کارگردانی ساناز زمانی است که در نوبت 19:30 به صحنه می رود. نمایش "پرواز به تاریکی " کار افشین هاشمی نیز پنجمین اجرای خود را در تماشاخانه آو پشت سر خواهد گذاشت.

در بخش خیابانی دومین جشنواره تئاتر شهر نیز، 7 نمایش به اجرا در می آیند که میزبانی آن ها را فرهنگسراهای امید، سرو و اندیشه بر عهده دارند. در فرهنگسرای امید نمایش های "همسایه" به کارگردانی فرامرز قلیچ خانی و "آموزش در خیمه" کار مجتبی دربندی اجرا می شوند و در فرهنگسرای سرو نیز دو نمایش "یک روز با معلول" کار مرتضی علایی زاده و "درد زندگی" کار احسان فلاحیان میزبان علاقه مندان تئاتر خواهند بود. در فرهنگسرای اندیشه نیز سه نمایش "همه چیز برعکس" کار احمد صمیمی و امین وحیدی پور، "بازگشت به وطن" کار مرتضی وکیلیان و پروین ملک علایی و "معرکه" کار ابراهیم ناصری اجرا می شوند.

بخش نمایشنامه خوانی نیز در این روز به اجرای "صحنه هایی از زندگی پدرم" نوشته مهدی میرباقری و کارگردانی مرتضی آقاحسینی اختصاص یافته است.

دومین جشنواره تئاترشهر شنبه، 26 مردادماه، با برپایی مراسم اختتامیه در فرهنگسرای اندیشه به کارخود پایان می دهد.

مهدی حاجیان کارگردان مراسم اختتامیه شد  

کارگردانی مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر شهر به مهدی حاجیان سپرده شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی دومین جشنواره تئاترشهر، مهدی حاجیان، بازیگر تئاتر و مسئول دبیرخانه جشنواره های تئاتر مرکز هنرهای نمایشی، کارگردانی مراسم اختتامیه را بر عهده گرفت.

در حالی که رقابت نمایش های شرکت کننده در جشنواره تئاتر شهر به نیمه راه خود رسیده، ستاد اختتامیه دومین جشنواره تئاتر شهر با کارگردانی مهدی حاجیان کار خود را آغاز کرد.

این مراسم شنبه، 26 مردادماه، ساعت 18 در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود تا برترین های جشنواره در حضور هنرمندان و مسئولان تئاتر کشور و شهر تهران معرفی شوند.

گذری بر رویدادهای سومین روز جشنواره تئاتر شهر


استقبال تماشاگران از نمایش های سومین روز جشنواره، شهرام کرمی، دبیر جشنواره، را نیز پشت در نگه داشت.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی دومین جشنواره تئاترشهر، در این روز تالارهای اجرا با استقبال زیاد تماشاگران مواجه شده بود؛ به طوری که در حوزه هنری تعدادی از تماشاگران و از جمله دبیر جشنواره امکان ورود به سالن را پیدا نکردند.

فرهنگسرای سرو نیز، که میزبان بخش نمایشنامه خوانی است، با حضور تعداد زیادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر و تلویزیون رنگ و بوی خاصی داشت؛ به طوری که تالار نمایش این فرهنگسرا، که ظرفیت پذیرایی از 100 تماشاگر را دارد، بیش از 150 تماشاگر را به خوانش نمایشنامه های برتر جشنواره جذب کرده بود.

تالار هنر نیز همچون روزهای گذشته با تمام ظرفیت خود پذیرای تماشاگران بود، به طوری که علاوه بر تالار، صندلی های بالکن نیز پر شد.

حرفه ای ها به دیدار آثار جوانان رفتند

سومین روز جشنواره با حضور تعداد زیادی از هنرمندان حرفه ای تئاتر و تلویزیون در بین تماشاگران ویژگی خاصی داشت. رامبد جوان، یحیوی، زیتونی، سلوکی ، دادشکر، فرجاد، مشهدی عباس و بسیاری دیگر از بازیگران حرفه ای تئاتر در بین تماشاگران سالن های خانه نمایش، تالار هنر و فرهنگسرای اندیشه و سرو حضور یافتند تا آثار گروه های جوان راه یافته به دومین جشنواره تئاتر شهر را ببینند.

کاتالوگ جشنواره از راه رسید

کاتالوگ دومین جشنواره تئاترشهر، که امید بی نیاز، از منتقدان و نویسندگان تئاتر، آن را آماده کرده است، آخرین مراحل چاپ را پشت سر گذاشت، تا در سومین روز جشنواره به دست هنرمندان شرکت کننده در جشنواره برسد.

در این کتاب که با طراحی متفاوت چاپ شده است، اطلاعات کامل هئیت های بازخوانی، بازبینی و داوری به همراه اطلاعات کامل نمایش ها و کارگردانان دومین جشنواره به تفکیک هر بخش گنجانده شده است.

”وقتی برلین شورایی می شود” به شیوه مشارکتی به صحنه می رود

آریان رضایی، کارگردان نمایش "وقتی برلین شورایی می‌شود" گفت: این نمایش به شیوه مشارکتی در تئاتر شورایی روی صحنه می‌رود. در این شیوه نمایشی موضوعاتی انتخاب می‌شود که برای تماشاگران ملموس، قابل فهم  و جز دغدغه‌های آن ها هم باشد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از  روابط عمومی دومین جشنواره تئاتر شهر، به گفته رضایی در شیوه اجرایی تئاتر مشارکتی فردی به عنوان اجراگردان در اجرا حضور دارد که رابط بین گروه اجرایی و تماشاگر است. او از تکنیک مجادله در اجرا استفاده می‌کند و از تماشاگران سوال می‌پرسد و هرجا تماشاگر احساس کند باید در اجرا تغییر داده شود، اجراگردان مسیر نمایش را تغییر می‌دهد.

رضایی تاکید کرد: برای اولین بار است که یک مونولوگ به شیوه تئاتر مشارکتی اجرا می‌شود. این نمایشنامه به شیوه تئاتر مرسوم نوشته شده، اما ما تصمیم گرفتیم آن را به این شیوه اجرا کنیم و به همین دلیل هم آقای محمد یعقوبی یک یادداشت برای این اجرا نوشته است.

مضمون "وقتی برلین شورایی می‌شود" درباره این است که آیا از دروغ گفتن می توان به عنوان راه‌حل در بعضی موقعیت‌های سخت استفاده کرد.
فرید گودرزی بازیگر این نمایش است و رضایی اجراگردانی آن را برعهده دارد. مختار اصغری نیز طراح پوستر نمایش است.

رضایی از مسئولان جشنواره می‌خواهد که به شکل تخصصی‌تری به بخش‌های مختلف جشنواره پرداخته شود.  به گفته این کارگردان، تئاتر شورایی از انواع  تئاتر محیطی است که باید به شکل صحیح به مخاطب معرفی شود و این جشنواره فرصت خوبی برای این اقدام است.

«من علیه خودم» نمایشی با ژانر وحشت است


امین آبان، کارگردان نمایش «من علیه خودم»، گفت: این نمایش در ژانر وحشت است  و تلخی‌های زندگی ماشینی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از  روابط عمومی دومین جشنواره تئاتر شهر، امین آبان، نویسنده و کارگردان تئاتر، اظهار کرد: «من علیه خودم» نمایشی کاملا اکسپرسیونیسم است که در آن خفقان و دلتنگی های امروز انسان نسبت به زندگی ماشینی و نفرت از دنیای مکانیکی نمایان می شود.

وی در ادامه افزود: این نمایش با استفاده از به کارگیری عناصر ترس، عشق بی‌پایان، ناهنجاری‌ها و مشکلات اجتماعی تولید شده و  باید منتظر ماند تا خروجی آن را روی صحنه تئاتر شاهد باشیم. نمایش «من علیه خودم» کاملا در ژانر وحشت است و تماشاگر خود را در حین دیدن دچار استرس و ترس می‌کند تا حقایقی را شرح دهد.

به گفته آبان در این نمایش سهیل برخورداری، رویا بهنام،‌ سمانه رجبی و خود وی به عنوان بازیگر حضور دارند. همچنین شقایق جعفرپور و میثم شاهکاری آهنگساز، فرشاد جوان و ایران باوی منشی صحنه، سوگند ایران منش دستیار کارگردان و شهره بیاتی طراح پوستر و بروشور هستند.

نمایش «من علیه خودم» به نویسندگی و کارگردانی امین آبان در پنجمین روز جشنواره تئاتر شهر، 24 مرداد ماه، در دو نوبت 17:30 و 19:30 در سالن ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود.

دومین جشنواره تئاتر شهر به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا 26 مردادماه در فرهنگسراهای اندیشه، شفق، ارسباران، امید، بهمن و تالارهای ماه و مهر حوزه هنری، خانه نمایش اداره تئاتر، تالار هنر مرکز هنرهای نمایشی، مجموعه برج میلاد، گالری های آو و لاله در حال برگزاری است.

«همسایه ها» با استفاده از حرکات مفهومی و پانتومیم اجرا می شود

کارگردان نمایش خیابانی «همسایه ها» گفت: این اثر با استفاده از حرکات مفهومی و پانتومیم داستان را خود را به واسطه هنر نمایش روایت می کند.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از  روابط عمومی دومین جشنواره تئاتر شهر، محمد زوار بی ریا، نویسنده و کارگردان تئاتر، اظهار کرد: نمایش خیابانی «همسایه ها» با استفاده از زبان ماورایی و با بهره گرفتن از حرکات مفهومی و پانتومیم اجرا می شود که موسیقی نقش مکمل آن را دارد. این نمایش روایت دو شخصیت به نام تمیز و کثیف است که کثیف با رفتار خود تمیز را در پارک آزار می دهد که ....

در این نمایش محمد کنگرانی و پیام کیانی پور به عنوان بازیگر حضور دارند و کاوه تسخیری آهنگسازی این اثر را انجام داده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر جشنواره تئاتر شهر را مثبت دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره فضای مناسبی را برای حضور جوانان فراهم کرده، اما نباید اجراهای این جشنواره منوط به ایام برگزاری باشد، بلکه باید با ایجاد شرایط اجرای عمومی فرصتی را برای مردم برای تماشای آثار نمایشی این جشنواره ایجاد کنند.
 
نقش آفرینی سالمندان در نمایش "ننه قمر"

نمایش «ننه قمر»، به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین یکتاعربانی، با حضور سالمندان عضو کانون جهان دیدگان فرهنگسرای امید، به عنوان بازیگر روی صحنه می رود.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی دومین جشنواره تئاترشهر، یکتا عربانی گفت: بازیگران نمایش همگی عضو این کانون اند که 50 تا 60 سال سن دارند. داستان این نمایش درباره زن سالخورده ای است که با دستگاه های دیجیتال و تکنولوژیک مانند عابربانک یا کارت خوان آشنایی ندارد و همین مسئله مشکلات بسیاری برای او ایجاد می کند تا اینکه سعی می کند به کمک همسن و سالان خود با این دستگاه ها آشنا شود.

وی در ادامه افزود: داستان نمایش اقتضا می کرد که از همه بازیگران سالمند باشند و به دلیل اینکه خودم هم در فرهنگسرای امید مشغول به کار هستم، تصمیم گرفتم از اعضای این کانون برای بازی در این نمایش دعوت کنم.

به گفته این کارگردان، این افراد باید توانایی حرکت، دیالوگ گفتن، شعر خواندن و هماهنگی با دیگر بازیگران را می داشتند. این افراد در کانون جهاندیدگان فرهنگسرای امید به شعرخوانی، سرودخوانی، تمرین نمایش و برگزاری اردو می پردازند.

کارگردان «ننه قمر» درباره مشکلاتی که برای بازی گرفتن از این افراد داشته تصریح کرد: ما دو تا سه ماه تمرین داشتیم. اوایل سخت بود، اما به مرور بازیگران درک کردند که من چه انتظاراتی از آن ها دارم.

یکتاعربانی سال گذشته هم در اولین دوره جشنواره تئاتر شهر با نمایش "شهر فرنگ" در بخش جنبی شرکت داشته است.

عضو هیئت داوری بخش کودک و نوجوان: نمایش‌ها نوآورانه و خلاقانه است

عضو هیئت داوران بخش کودک و نوجوان گفت: خوشبختانه نمایش‌های جشنواره تئاتر شهر نوآورانه و خلاقانه است و بعضی نمایش‌ها سطح بالایی از لحاظ کیفی و کمی داشتند.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی جشنواره تئاترشهر، ناصر آویژه اظهار کرد: نمایش‌های این دوره از جشنواره متن‌های خوبی داشتند. درمیان افرادی که در این جشنواره شرکت کردند،‌کارگردانانی هستند که اولین یا دومین نمایش خود را کارگردانی می‌کنند؛ با این حال نمایش‌های خلاقانه‌ای را روی صحنه بردند. بخش تئاتر کودک و نوجوان جشنواره از کیفیت خوبی به طورکلی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: باید از هر جشنواره‌ای در حد و اندازه خودش انتظار داشت و نمایش‌هایی که در این جشنواره دیدیم از انتظار ما بالاتر بود. با همه این ها به گروه‌ها پیشنهاد می‌دهم متن‌های بهتری را انتخاب کنند. البته ما نویسنده خوب در عرصه تئاتر کودک کم داریم و تعداد نویسنده‌های خوب به یک تا دو نفر می‌رسد. کارگردانان نمایش‌ها هم باید اطلاعات و دانش خود را به روز کنند تا نتیجه کار آن ها بهتر از این باشد.

دومین جشنواره تئاتر شهر شنبه، 26 مردادماه، با برپایی مراسم اختتامیه برترین های خود را معرفی می کند. علاقه مندان می توانند اخبار و گزارش تصویری این جشنواره را از طریق سایت تئاتر نت به نشانی www.theatrnet.ir و سایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و وبلاگ جشنواره تئاتر شهر پیگیری کنند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار