حاشيه‌هاي برنامه سينمايي "هفت"؛

مهدي كرم پور: دولت مقصر اختلافات اخير سينما است/شيخ طادي: در سينما تجربه‌سوزي بيداد مي‌كند

مهدي كرم پور گفت: دولت در به وجود آمدن اختلافات اخير ميان سينماگران مقصر است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه "هفت" ميزگرد سينمايي خود را به چشم‌انداز سينماي پس از انقلاب اختصاص داد و "پرويز شيخ طادي" و "مهدي كرم پور" با حضور خود اين بحث را به چالش كشاندند.

در ابتدا "پرويز شيخ طادي" كارگردان سينما با اشاره به برنامه مفصل "علي جنتي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: با توجه به برنامه وزير فرهنگ و ارشاد نشان از اين است كه برنامه مفصلي را در نظر دارد البته بحث كلي به تجربه‌سوزي در سال‌هاي گذشته برمي‌گردد.

وي ادامه داد: تا زماني كه وزارت ارشاد معاون تربيت نكند اتفاق خاصي نخواهد افتاد تاكنون وزارت ارشاد و معاونان اتوبوسي بودند يعني گروهي با اشخاص مشخص مي‌آمدند و آسيب جدي به برنامه‌ها مي‌زدند.

"شيخ طادي" با بيان جامع بودن برنامه "علي جنتي" عنوان كرد: با آشنايي به سابقه مديران قبلي نسبت به برنامه آنها نيز آشنايي داريم و مهم‌ترين مشكل به اجرا در آمدن اين برنامه‌ها است.

وي ادامه داد: در جلسات گفتگو از كارشناسان اين عرصه بهره‌اي نمي‌برند، چرا نامي از هنرمندان باتجربه برده نمي‌شود، در حال حاضر در دنياي امروزي نياز به تحقيق و جستجو است.

"شيخ طادي" تأكيد كرد: وزارتخانه به تنهايي بايد وزير و معاون تربيت كند و از وضعيت روحي، اقتصادي و هنري هنرمندان آشنايي كامل داشته باشد، با استفاده از انرژي و فكر هنرمندان نسبت به آن ارزش قائل شويم.

وي اظهار داشت: سازمان برنامه‌ي كوتاه مدت نداشته و حتي از "علي جنتي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه كوتاه مدتي شاهد نبوديم. با مشخص بودن وضعيت فعلي سينما اجازه دهيم هنرمندان كار اجرايي را به دوش بكشند.

"شيخ طادي" با تأكيد بر اختلافات ميان مديران افزود: با برگزاري تربيون آزاد امكان گفتگو و برطرف كردن اختلافات را به وجود آورديم، هنرمند خودزني مي‌كند اما زير حرف زور نمي‌رود زماني كه هنرمند را پس مي‌زنيم قادر به همراهي با نظام سينما نيست.

وي خاطر نشان كرد: بسياري از فيلمنامه نويسان در دهه 70 چه مي‌نوشتند كه اكنون شاهد نگارش ديگري از آنها هستيم، رقابت براي پول در آوردن ناگهاني شروع نشده بلكه آرام آرام با شكل‌گيري اختلافات طبقاتي اين اتفاق صورت گرفت.

در ادامه "مهدي كرم پور"، كارگردان "پل چوبي" آرزوي ديرينه اهل فرهنگ، داشتن دولت فرهنگي است نه فرهنگ دولتي چرا كه فرهنگ در ميان مردم جريان پيدا مي‌كند و با تزريق دستورالعمل و ماده امكان‌پذير نيست.

وي ادامه داد: با كاهش تصدي‌گري دولتي در عنوان فرهنگ و هنر به سمت خصوصي‌‌سازي واقعي همراه با قوانين شفاف برويم و بسترسازي را براي رقابت سالم ايجاد كنيم.

"كرم پور" تأكيد كرد: 12 ارگان داريم كه هر كدام فيلمي با سلايق خود توليد مي‌كنند در حالي كه نياز دولت فرهنگي كوچك كارآمد و شفاف داريم.

وي با اشاره به بهره‌گيري از تجارب دنيا افزود: دعواي اصلي سينماي ايران بر سر منافع مالي است، در طول مديريت سازمان سينمايي شاهد مديريت اجرايي نبوديم.

"كرم پور" اظهار داشت: ميل به سكون اجازه آسيب‌شناسي نداد تا دولت با بسترسازي عرصه بين‌الملل دلايل اقبال فيلم‌هاي ايران در دهه 70 و افول آن در حال حاضر را تعيين كند.

وي ادامه داد: اكنون مراكز دولتي به جاي ايجاد رقابت ميان بخش خصوصي، خود را وارد رقابت كردند.

"كرم پور" در پايان خاطر نشان كرد: در اين چند ساله گروهي با حذف ديگري و يا لابي كردن براي اجازه ندادن اكران و توليد در عرصه فرهنگ و هنر به مديريت رسيدند و دولت در به وجود آمدن اختلافات اخير مقصر است./ي2
برچسب ها: کرم پور ، سینما ، شیخ طادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار