ضرورت تعيين متولي استاندارد براي ساخت تجهيزات نفت/توجه اساسي براي حمايت از بخش خصوصي

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی از احداث پالایشگاه های کوچک در داخل و خارج کشور خبر داد و خواستار مشخص شدن متولی تعیین استاندارد تجهیزات ساخته شده در داخل کشور شد و تاکید کرد: بهتر است این متولی از سازمان‌های داخلی مانند سازمان ملی استاندارد باشد تا این که مرجع مورد نظر از بین شرکت‌های خارجی تعیین شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران اولین بارزترین مزیت نسبی کشور و نقطه اتکای اقتصادی ایران است. با توجه به اهمیت این بخش و لزوم هماهنگی و سازماندهی هر چه بیشتر فعالان حوزه تولید و صادرات فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی عدهای از دوراندیشان و کارآفرینان بخش خصوصی کشور تصمیم گرفتند، به جهت اقدامات جمعی و برخورد یکپارچه با تهدیدها و فرصت ها و بهره گیری از توان و خرد جمعی گردهم آیند.

با این تفکر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران (OPEX) در تاریخ 82.7.30 با حضور 54 شرکت شکل گرفت.

تلاش جهت ساماندهی کلیه امور تولید، صادرات ، واردات، ترانزیت، سوآپ و بنکرینگ، جمع‌آوری اطلاعات پیرامون تولید، عرضه، تقاضا، قیمت و بازارهای مصرف و در دسترس قرار دادن آنها برای ارتقاء دانش اعضاء، بازاریابی مستمر جهت کالا و خدمات قابل عرضه اعضاء و بهره‌گیری از رهیافت‌های جدید برای افزایش سهم در بازارهای مختلف و گسترش فعالیت‌ها، ارائه خدمات به اعضاء و تلاش در جهت رفع مشکلات اعضاء، مقررات و بخشنامه های مرتبط با صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری کشور و همچنین سازمان‌های مالی و پولی بین الملل جهت فراهم سازی خدمات و تسهیلات مالی و اعتباری برای اعضاء از اهداف اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی است.

همچنین ایجاد ارتباط با کلیه مراجع و سازمانهای دولتی و همچنین اتحادیه ها و تشکل های غیر دولتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی ذیصلاح جهت رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در کلیه بخشهای مرتبط با صادرات فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی از جمله حمل و نقل، امور گمرکی، انبار داری و مخازن، بسته بندی، کنترل کیفیت و استاندارد، تأمین مواد اولیه و غیره، جذب افراد حقیقی و حقوقی واجد صلاحیت جهت عضویت در اتحادیه، ایجاد واحدهای آموزشی و تحقیقاتی، برگزاری نمایشگاه ها و همایش های تخصصی و بازرگانی در داخل و خارج از کشور و همچنین هماهنگی و اعزام هیأتهای تخصصی به سایر کشورها و حضور در همایش های خارجی مرتبط با فعالیت اتحادیه، تشکیل دفاتر در خارج از کشور به منظور کسب و تحقق اهداف اتحادیه، انجام امور اداری، فرهنگی، علمی، صنعتی، اقتصادی، بازرگانی، تحقیقاتی،تبلیغاتی و حقوقی در داخل و خارج از کشور، تشویق و ترغیب اعضاء جهت توسعه همکاری از طریق تاسیس شرکت های سرمایه‌گذاری،کنسرسیوم‌های صادراتی و اقتصادی،مشارکت،عقود اسلامی، شرکت های تعاونی و سایر موارد مشابه، معرفی اعضاء به وزارتخانه ها ، سازمان ها و دستگاههای مختلف جهت استفاده از خدمات و تسهیلات مورد نیاز و همچنین عضویت در کمیته های تخصصی، علمی و صنفی، ارائه پیشنهادات اجرایی و تعامل در راستای تحقق اهداف اتحادیه به نهادها، سازمان ها ، وزارتخانه ها و دستگاههای ذیربط، خاصه وزارت نفت و کمیسیون های تخصصی مربوطه در مجلس شورای اسلامی، کوشش برای جذب سرمایه، بازار، فن آوری، مدیریت، برنامه ریزی و پیگیری در جهت بهره مندی بیشتر اعضاء از سیاست های حمایتی دولت و سایر قوا وتلاش و تعامل جهت کاهش تصدی گری دولت در صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی و تشکیل خوشه های صادراتی در بین اعضاء را می توان از جمله اهداف و وظایف اتحادیه براساس اساسنامه ذکر کرد.

بنابراین اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران براساس اهداف تعیین شده جهت ساماندهی صادرات محصولات، پیشبرد برنامه ها و رفع مشکلات صنفی اعضاء، ضمن تعامل با سازمانهای ذیربط نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرگ ایران، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گامهای موثری جهت ارتقاء کیفی و کمی صادرات فراورده های نفتی سالهای اخیر برداشته که دلیل این مدعا در اختیار داشتن سهم حدود نیمی از صادرات غیرنفتی کل کشور با استفاده از فراهم کردن تسهیلات صادراتی برای اعضای اتحادیه است.

این اتحادیه با تحت پوشش داشتن حدود 200 شرکت فعال در زمینه تولید و صادرات فراورده های نفتی به سرعت در مسیر پیشرفت و بالندگی قرار گرفته و تا رسیدن به جایگاه واقعی خود در کشور راه چندان درازی نخواهد داشت.

در همین راستا با حسن خسروجردی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی مصاحبه ای را در خصوص فعالیت های این اتحادیه انجام دادیم.

"اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی ایران" 9 سال پیش با حضور 66 شرکت خصوصی تشکیل شد و در حال حاضر با رشد چشمگیر این تعداد به 258 شرکت فعال در این بخش رسیده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراوردهای نفت، گاز و پتروشیمی، خاطرنشان کرد: این اتحادیه در زمینه تولید و صادرات روغن، پارافین، قیر و پتروشیمی و تجار سوآپ و برخی از شرکت های مرتبط با بیمه مشغول بکار است.

خسروجردی با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه صادرات به نوعی زمینه ای برای ایجاد انسجام و وحدت رویه در بخش های مختلف اقتصادی است افزود: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت های اقتصادی کشور به نحو شایسته استفاده کنیم باید وحدت و انسجام و یکپارچکی را در کشور نهادینه کنیم.

وی تاکید کرد: باید پتانسیل های بخش خصوصی را در توسعه اقتصادی بکار گیریم و مسایل و مشکلات موجود برسرراه آنها را برداشته و به آینده کشور بیندیشیم تا بستر را برای روان سازی بخش صادرات انواع فراورده های نفتی در کشور هموار کنیم.

خسروجردی با تاکید براینکه نوسانات نرخ ارز در کاهش صادرات فراورده های نفتی بی تاثیر نبوده است گفت: در سالجاری ارزآوری محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کرده مسئولان باید بازار نرخ ارز را ساماندهی و به صادرات محصولات نفتی به وسیله بخش خصوصی توجه ویژه ای داشته باشند.

خسروجردي با تاكيد بر اين كه، پالايشگاه هايي كه قرار است بخش خصوصي در ديگر كشورها احداث كند از نوع پالايشگاه هاي با مقياس كوچك است، گفت: ظرفيت اين پالايشگاه ها حداكثر ۲۰ هزار بشكه تعريف شده است.

خسروجردی اظهار داشت: تکنولوژی پالایشگاه کوچک متعلق به بلوک شرق است، به این دلیل احداث این پالایشگاه ها برای کشور ما با سرمایه گذاری اقتصادی مناسبی قابل اجراست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اضافه کرد: این تکنولوژی تا سالهای گذشته به دلیل بالا بودن تولید فرآورده های سنگین مورد استقبال قرار نمی گرفت اما اکنون تنها حداکثر 15 درصد از محصولات این پالایشگاه ها را فرآورده سنگین تشکیل می دهد.

وي با اشاره به اين كه، جانمايي محل احداث اين پالايشگاه ها آغاز شده است، گفت: تامين منابع مالي اين پالايشگاه ها با سرمايه گذاري مشترك ايران و كشوري كه پالايشگاه در آن احداث مي شود، انجام خواهد شد، به گونه اي كه غالب سهام در اختيار آن كشور خواهد بود.

رييس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران اظهار اميدواري كرد كه شركت هاي خارجي طرف قرارداد ايران نيز با يكديگر يك كنسرسيوم تشكيل دهند و به اين ترتيب تمامي شركت ها در پالايشگاه يكديگر سهامدار باشند.

وي با اشاره به اين كه، تامين خوراك اين پالايشگاه ها به طور ۱۰۰ درصد از ايران تامين مي شود، اضافه كرد: احداث پالايشگاه در ديگر كشورها علاوه بر اين كه از صرفه اقتصادي مناسبي برخوردار است، كمك مي كند كه فشار سرمايه گذاري بر ما متمركز نباشد و علاوه بر اين، تعهدات دولت جمهوري اسلامي ايران نسبت به برخي از قراردادهاي گذشته خود از طريق ما عملي شود.

رييس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي افزود: اميدواريم با به جريان افتادن سوآپ نفت خام، بتوانيم از كشورهاي آسياي ميانه خوراك دريافت و معوض آن را در جنوب براي پالايشگاه هاي خارج از كشورمان ارسال كنيم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی تاکید کرد:‌ امیدواریم مجوز صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی و واگذاری سوآپ فرآورده که در دولت گذشته به بخش خصوصی داده شده بود در دولت جدید نیز ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون تفاهم نامه ساخت 20 پالایشگاه کوچک در داخل و خارج از کشور امضا شده است گفت:‌ سرمایه‌گذاری برای ساخت این تعداد از پالایشگاه به صورت مشترک با کشورهای مورد نظر است. به همین منظور نیز کنسرسیومی از این کشورها تشکیل شده است تا تمامی آن‌ها در ساخت پالایشگاه‌های کوچک سهیم شوند.

خسروجردی در مورد کشورهایی که این پالایشگاه‌های کوچک در آن ساخته می‌شوند نیز گفت: از 9 پالایشگاهی که درخارج ساخته می شود شش پالایشگاه در آفریقا و باقی در آسیا ساخته خواهد شد. همچنین این کشورها بیشتر از مناطقی انتخاب شده‌اند که به دلیل فاصله دور آن ها از منابع انرژی فاقد پالایشگاه هستند.

وی ظرفیت پالایشگاه‌های مورد نظر را بین 2000 تا 20 هزار بشکه در روز اعلام کرد و در مورد روند پیشرفت این پالایشگاه‌ها توضیح داد: اگرچه در 20 ماه گذشته سرعت ساخت این پالایشگاه‌ها افزایش یافته و حتی در برخی از نقاط کشور این واحدهای پالایشی به تولید رسیده‌اند اما به دلیل این‌که جانمایی خوبی برای آن‌ها صورت نگرفته بود دچار مشکل تامین خوراک شده‌اند.

خسرو جردي تصريح كرد: علاوه بر پالايشگاه هاي خارج از كشور، احداث ۱۱ پالايشگاه با مقياس كوچك با ظرفيت ۲ تا ۱۰ هزار بشكه نيز در كشور آغاز شده است كه تعدادي از اين پالايشگاه ها به خاطر جانمايي نامناسب، امروز دچار مشكل تامين خوراك شده اند.

رييس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران با تاكيد بر ظرفيت سوآپ نفت در شمال كشور، گفت: برنامه احداث پالايشگاه در گرگان كماكان پا برجاست و انتظار مي رود سه پالايشگاه كوچك ديگر در نقاط شمالي كشور احداث شود.

وي در تشريح مزاياي احداث پالايشگاه هاي كوچك در شمال كشور، گفت: با استفاده از ظرفيت هاي سوآپ در نقاط شمالي كشور، مي توان نفت دريافتي را به اين پالايشگاه ها ارسال كرد و با توليدات آنها، بازار افغانستان و پاكستان را تامين كرد.

خسرو جردي بار ديگر بر جاري شدن روند سوآپ نفت خام تاكيد كرد و اظهار اميدواري كرد كه سوآپ نفت خام هر چه سريعتر به جريان بيافتد.

وي ادامه داد: با توجه به اين كه، روزانه ۸۰۰ هزار بشكه به ظرفيت توليد نفت قزاقستان اضافه شده است، ايران مي تواند با به جريان انداختن سوآپ نفت خام، از اين ظرفيت استفاده كند، هر چند توقف سوآپ باعث شده است آمريكا در حوزه قزاقستان ورود پيدا كند و با ساخت كشتي، سكو و تدارك ديدن بارج هاي ۱۷۰ هزار تني كار را براي ما سخت كند.

خسروجردی در خصوص ساخت پالایشگاهی در گرگان که ابتدای سال جاری مجوز آن صادر شده بود گفت: این برنامه ادامه دارد و با شناختی که از آقای زنگنه داریم بعید است نسبت به ساخت این پالایشگاه مخالفت کند.

وی افزود: نگرانی وزیر نفت اقتصادی نبودن ساخت این پالایشگاه است که ما باید به عنوان سرمایه گذار نگران اقتصادی بودن آن باشیم که در این خصوص سرمایه گذاران مجاب شده اند ساخت این پالایشگاه اقتصادی خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه پالایشگاههای کوچک کشور که تاکنون به مرحله تولید رسیده اند با زیر ظرفیت و به سختی فعالیت می کنند، گفت: دلیل فعالیت این پالایشگاهها با زیر ظرفیت اسمی، کمبود خوراک است که بیشتر از این ناشی می شود که این پالایشگاه ها در جای درستی و با جانمایی کارشناسی ساخته نشده اند و عملا با زیرساختهای فعلی امکان رساندن خوراک بیشتر به آنها نیست.

به گفته وی، هم اکنون برخی پالایشگاه های کوچک برای بقا اقدام به واردات سوخت با کامیون از کردستان عراق و آسیای میانه می کنند.

اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در این دوره نیز مثل دوره گذشته از دولت حمایت می کند و انتظار داریم در وضعیت حساس کنونی اقتصاد، با همکاری متقابل، تیمی مشترک از دولت و بخش خصوصی برای حل مشکلات صنعت نفت کشور تشکیل شود.

وی افزود: اتحادیه در دولت دهم برای دور زدن تحریم ها و رفع مشکلات، کنسرسیوم هایی را تشکیل داد و این رویکرد در دولت جدید نیز ادامه می یابد.

این فعال بخش خصوصی در مورد صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی گفت: منتظر اعلام سیاست های دولت جدید در این خصوص هستیم.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به افزایش استانداردها در جامعه امروز اروپا تصریح کرد: باید از قبل استاندارد تعریف شود و متولی آن مشخص شود تا دچار مشکل نشویم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم در بخش های مالی حمایت شویم چرا که بخش خصوصی در بخش مالی انصافا ضعیف است و همچنین انتظار داریم بانک مرکزی در دادن ضمانت ها وقتی ما شریک خارجی برای کار در پروژه ای می آوریم با ما همکاری کند.

خسروجردی در خصوص میزان صادرات به بازار افغانستان خاطرنشان کرد: دولت مستقیما اقدام به صادرات گازوئیل به افغانستان می کند و بخش خصوصی تنها از طریق سوآپ و ترانزیت در تجارت سوخت با افغانستان در فعالیت است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که علیرغم این که سیاست دیپلماسی دولت جدید امیدبخش است اما اوضاع اقتصادی و سیاسی دنیا به گونه‌ای نیست که به سرعت به ایران امتیاز دهند گفت: تازه دادن اره و تیشه آغاز شده است پس نیاز به وحدت همگانی بین دولت و بخش خصوصی است تا از این بحران خارج شویم.

خسروجردی در مورد صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی توضیح داد: در حال حاضر منتظر سیاست های دولت جدید در این زمینه هستیم. البته این کار در دولت گذشته شروع شد اما به دلیل آن که بدنه نفت بخش خصوصی را باور نکرد و این بخش را به عنوان یک رقیب می دید روان نبود.

وی ادامه داد: در دولت گذشته این کار شروع شد اما به دلیل اینکه بدنه صنعت نفت ما را رقیب خود می دید و عملا بخش خصوصی را باور نکرده بود، صادرات نفت توسط بخش خصوصی روان پیش نرفت اما در اواخر دولت دهم توافقات خوبی برای ادامه این مسیر انجام گرفت که باید در دولت جدید ادامه یابد.

خسروجردی با بیان اینکه اگر دولت می توانست بیش از این نفت صادر کند در دو سال گذشته انجام می داد، اذعان داشت: ما حاضریم با سناریویی که دولت دارد در بخش هایی که دولت امکان فعالیت ندارد وارد شویم تا بتوانیم از مشکلاتی که دشمن برای ما در صادرات نفت ایجاد کرده عبور کنیم.

وی افزود:‌ اگر بخش خصوصی و دولت دست در دست هم بدهند و با نگاهی فراجناحی تیمی هماهنگ ایجاد کنیم می توانیم از مشکلات تحریم عبور کنیم.

خسروجردی با بیان اینکه انتظار داریم دولت جدید روی تمامی برنامه های دولت قبلی خط نکشد، گفت: انتظارمان از زنگنه این است که در بخش مدیریت نفت، خطوط قرمز به صورت مشترک و یکسان برای همه تعریف شود و رانت را در نفت تعریف کند.

وی افزود: رانت باید تعریف شود به طوری که از وزیر نفت تا یک مدیر رده چندم در یک نقطه دور دست، تعریف مشخصی از آن داشته باشند تا مدیری نتواند به بهانه رانت خواری، شرکتی را که خوشش نمی آید از دور خارج کند.

وی از وزیر نفت جدید خواست که مدیران کلیدی (مدیران اجرایی، نظارت و امنیتی) برای تعریف یکسان از خطوط قرمز این وزارتخانه آموزش ببینند و از مسائلی مانند رانت تعریف مشخصی ارائه شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی خواستار مشخص شدن متولی تعیین استاندارد تجهیزات ساخته شده در داخل کشور شد و تاکید کرد: بهتر است این متولی از سازمان‌های داخلی مانند سازمان ملی استاندارد باشد تا این که مرجع مورد نظر از بین شرکت‌های خارجی تعیین شود.

خسروجردی یکی دیگر از خواسته‌های خود از دولت جدید و وزارت نفت را ادامه حمایت مالی از بخش خصوصی عنوان کرد.

حسن خسروجردی با اشاره به این‌که بخش خصوصی با وزیر نفت سابق تعامل خوبی داشت گفت: بهتر است که در دولت جدید همه عملکرد دولت گذشته و وزارت نفت را سیاه و سفید نبیند و اقدامات مثبت وزارت نفت در دولت دهم را ادامه دهد.

خسروجردی با اشاره به این‌که برای اولین بار در صنعت نفت کمیته‌ای متشکل از مدیران رده بالای نفت در بخش خصوصی تشکیل شد گفت: با تشکیل شدن این کمیته به آسیب شناسی مشکلات بخش خصوصی پرداخته شد البته بهتر است در مدیریت جدید در فضای این کمیته بازنگری صورت گیرد.

وی افزود:‌ همچنین بخش خصوصی آمادگی این را دارد که اگر دولت به کشوری برای کمک وعده‌ای داده است این وعده از طریق ساخت پالایشگاه در آن کشورها محقق شود.

وی با تاکید براینکه اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی به دنبال شناسایی بازارهای هدف صادارتی جدید است افزود: توقف در بخش تجاری یعنی مرگ، این اتحادیه مرتب به دنبال شناسایی رقبای جدید است و سعی برآن دارد که برای رفع مشکلات بازارهای جدید را جایگزین کند.

خسروجردی، تشکیل کارگروه برای روان سازی رفع موانع قانونی ، شناسایی مسایل روز دنیا برای تقویت کرد بخش صادرات، تشکیل کنسرسیوم برای احداث پالایشگاه های کوچک در اکثر کشورها با مقیاس کوچکتر، شناسایی بازارهای هدف صادراتی از جمله اولویت های اساسی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی در سال جاری ذکر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار