وزير نفت؛

هدف اصلي دولت اتمام فازهاي زودبازده است/ توسعه پارس جنوبی شتاب می گیرد

زنگنه با اشاره به لزوم تمرکز فعالیت‌ها بر روی فازهایی که در کوتاه‌مدت امکان تولید گاز از آنها امکان‌پذیر است، بر پرداخت سریع مطالبات پیمانکاران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، وزیر نفت در آخرين روز مرداد 92، پس از 8 سال وارد منطقه پارس جنوبي شد و پالايشگاه فاز 12 اولين مكاني بود كه از آن بازديد كرد. 

زنگنه پس از بازدید از پالايشگاه فاز 12 پارس جنوبی در جريان پيشرفت پروژه قرار گرفت و در نشستي با حضور مجریان طرح توسعه اين فاز، از روند کار در پروژه فاز 12 اظهار رضايت کرد و گفت: زحمات زيادی در اين فاز بزرگ منطقه پارس جنوبی صورت گرفته و تا مرحله توليد بايد ادامه داشته باشد.

وزیر نفت با اشاره به کمبود شدید گاز و وضعیت بحرانی در شبکه گاز کشور بر لزوم تسریع در عملیات اجرایی فاز 12 تاکید کرد و گفت: مردم انتظار افزایش برداشت گاز از میادین مشترک را دارند؛ بنابراین هدف اصلی ما تولید به موقع گاز از فاز 12 پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه توسعه در منطقه است که امیدواریم با بهره‌برداری از این فاز دل مردم را شاد و آرزوی افزایش برداشت گاز از میدان‌های مشترک گازی را برآورده سازیم.

وي هدف اصلي دولت را تولید هرچه سریع‌تر از ذخایر گازي میدان پارس جنوبی و تمرکز فعالیت‌ها بر فازهایی همچون فازهای 12، 17 و 18 و 15 و 16 که در کوتاه مدت امکان تولید گاز دارند دانست و اظهار داشت: فعالیت بر روی دیگر فازهای باقیمانده از پارس جنوبی در مراحل بعدی توسعه است.
وزير نفت افزود: دولت اعتقاد دارد تولید بیشتر از میدان پارس جنوبی علاوه بر این که موجب تقویت روحیه ملی و تامین نیازهای کشور می‌شود، بر زندگی مردم نيز تاثیر مستقیم داشته و ارتقاي جایگاه ایران در جهان انرژی را به دنبال دارد.

زنگنه با تفاوت قائل شدن بین دو مقوله «مشکل نقدینگی» شرکت‌های پیمانکار و «مطالبات» این شرکت‌ها افزود: اگر چه دولت برای رفع مشکلات پیمانکاران میدان پارس جنوبی تمام تلاش خود را به کار مي‌گيرد و برای شتاب در عملیات توسعه می‌کوشد تا منابع مالی مورد نیاز به موقع تامین شود، اما انتظار این است که پیمانکاران، خود مشکل نقدینگی را حل نموده و منابع مالی مورد نیازشان را تامین نمایند چرا که اگر از دولت توقع حل مشکل نقدینگی شرکت‌های وجود داشته باشد در این صورت دولت خود صاحب شرکت می‌شود که این امر به هیچ عنوان موردنظر و خواسته دولت نیست. لذا هدف ما تسریع در پرداخت مطالبات قانونی شرکت‌های پیمانکار پارس جنوبی است.

وي با اشاره به اقدامات بسیاری که برای بهره‌برداری از فازهای باقیمانده پارس جنوبی انجام شده گفت: اگر چه کار زیاد شده اما واقعیت این است که گاز تولید نشده است؛ بنابراین پارس جنوبی نیازمند تلاش بیشتر همه کارفرمایان و پیمانکاران است که باید تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات توسعه این میدان به کار گیرند.

گفتنی است، پیش از سخنان وزیر نفت، شمس، مدیرعامل شرکت پتروپارس و اکبری، مدیر طرح توسعه فاز 12 به همراه مجری و سایر مدیران این طرح، با ارائه گزارشی وزیر نفت را در جریان آخرین وضعیت طرح توسعه فاز 12 قرار دادند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار