اراک/

ثبت ملی امامزادگان فضل و یحیی (ع) در استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از ثبت ملی چندین اماکن مذهبی شهرستان محلات خبر داد.

 رضوانی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، گفت: اقدامات اولیه به‌منظور ثبت ملی مسجد جامع محلات و امامزادگان فضل و یحیی(ع)به پایان رسیده و هم‌اکنون این آثار در آستانه ثبت ملی قرار گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: تاکنون 20 اثر تاریخی شهرستان محلات در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است که با ثبت شدن این دو اثر به 22 مورد افزایش خواهد یافت.
رضوانی ادامه داد: تاکنون محوطه تاریخی خورهه از آثار تاریخی به جا مانده از دوره اشکانیان و سلوکیان، آتشکده آتشکوه، امامزاده فضل و یحیی(ع)، پل تاریخی و یخچال نیمور، میل میلونه، حمام عرش، تپه تاریخی، تکیه آقاخان محلاتی و محوطه شهریاری به‌عنوان مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.
وی با اشاره به ثبت مسجد جامع محلات خاطرنشان کرد: این مسجد دارای قدمتی بسیار طولانی است، اصل بنای این مسجد در اوایل اسلام زمانی که مردم ایران به اسلام روی آوردند بنا گذاشته شده و از قدمت بالایی برخوردار است.
امامزاده فضل و یحیی نیز درمحله بالای محلات واقع شده و مدفن دو تن از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام است.

گفتنی است، بنای این امامزاده دارای حیاط وسیعی است که بقعه را فرا گرفته است و بقعه دارای قبه، رواق و ایوان هایی است و اطراف حیاط نیز حجره هایی به چشم می خورد.
بنای امامزادگان فضل ویحیی از قدمت بالایی برخوردار است./س

برچسب ها: ثبت ملی ، امام زاده ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.