به همت مركز اسناد انقلاب اسلامي؛

خاطرات مرحوم آيت الله خرم آبادي منتشر شد

خاطرات آيت الله طاهري خرم آبادي در دو جلد چاپ گردیده است،که در جلد اول آن خاطرات آیت الله طاهری خرم آبادی از دوران كودكی، تحصیل، اساتید، شاگردان و … بیان شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، خاطرات آيت الله طاهري خرم آبادي در دو جلد چاپ گردیده است،که در جلد اول آن خاطرات آیت الله طاهری خرم آبادی از دوران كودكی، تحصیل، اساتید، شاگردان و … بیان شده است.

وی به تشریح روحانیت خرم آباد، شخصیت امام خمینی، وقایع سال 1341 و فاجعه مدرسه فیضیه در دوم فروردین 1342، سخنرانی روز عاشورای امام، واقعه 15 خرداد، آزادی حضرت امام و بازگشت به قم، رحلت آیت الله كمالوند، مسئله حوزه علمیه خرم آباد، كاپیتولاسیون، دستگیری و تبعید حضرت امام و … پرداخته است.

و در جلد دوم ایشان به شرح وقایعی می پردازند كه از زمان تبعید امام در سال 1343 تا پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است. این كتاب متن 50 جلسه مصاحبه حضوری آیت الله طاهری خرم آبادی با مركز اسناد انقلاب اسلامی قم می باشد كه پس از پیاده سازی و بازنویسی، در چهار فصل تدوین گردیده است. فصل اول به اشتغالات امام در تركیه و نجف و همچنین وقایعی كه در ایران اتفاق افتاد اختصاص دارد.

طرح بحث ولایت فقیه حضرت امام در نجف اشرف و تاثیرات آن در گسترش انقلاب، از جمله مباحث مهم این فصل است. در فصل دوم و با ورود به دهه پنجاه و سركوب و اختناق بیشتر، ایشان به بعضی از حوادث و جریان های فكری و سیاسی، همانند بحث شهید جاوید، انحرافات فكری سازمان مجاهدین خلق و تفكرات دكتر شریعتی اشاره دارد. فصل سوم كه بیشتر به وقایع سال های 1356 و 1357 می پردازد، به وضوعاتی مانند مرگ مشكوك حاج آقا مصطفی خمینی، قیام 19دی مردم قم و چهلم های متوالی مربوط می شود.

از جمله مطالب مهمی كه در این فصل اشاره می شود، بیان دیدگاه های حضرت امام در مورد تشكیل حزب از سوی روحانیون و اقدام مسلحانه است. فصل چهارم كه فصل پایانی كتاب است، بیشتر به وقایعی می پردازد كه در روزهای پایانی حیات رژیم پهلوی اتفاق افتاد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی گردید. در پایان ضمن تقدیر و تشكر فراوان از آیت الله طاهری خرم آبادی كه علیرغم كسالت جسمی، متن خاطرات را مجددا مطالعه كرده و نكاتی را گوشزد نمودند، از آقایان حجت الاسلام قاسم نجفی و جواد امامی مصاحبه گر و آقای دكتر علی شیرخانی، رئیس محترم مركز اسناد انقلاب اسلامی قم و از همه همكاران پرتلاش معاونت محترم انتشارات سپاسگزاریم. عناوین فصول این كتاب به این شرح است: فصل اول؛ تبعید امام خمنی و استمرار نهضت اسلامی فصل دوم؛ دهه 50، سركوب و ادامه مبارزات فصل سوم؛ اوج گیری نهضت اسلامی فصل چهارم؛ پایان سلطنت، طلوع فجر./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار