زاهدان/

گفتار درمانی بهترین راهکار برای تکلم ناشنوایان است

معاون کانون ناشنوان ایران گفت: آموزش گفتار درمانی و لب خوانی از کودکی به صورت مستمر بهترین راهکار برای تکلم ناشنوایان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران زاهدان ، شیدا شهیدی اظهار داشت: هم‌اکنون در تهران حدود 8 هزار نفر ناشنوا وجود دارد و این جدای از آمار کسانی است که در دوران جنگ ناشنوا شده‌اند.

معاون کانون ناشنوایان ایران بیان کرد: مشکلات ناشنوایان در سطح کشور بسیار زیاد است که از جمله آنها مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اشتغال است.

وی ادامه داد: بعضی اوقات برای تحصیل دانش آموزان ناشنوا را به مدارس دانش آموزان شنوا می فرستند که این به هیچ عنوان درست نیست.

وی اضافه کرد: درخانواده‌ها نیز هنوز پدر و مادرها فرزند ناشنوا را با تمام استعدادهایی که دارد قبول ندارند، و بین این فرزند و فرزندان سالم تبعیض قائل می‌شوند.

وی گفت: نباید ناشنوای کامل را برای کاشت حلزون راهنمایی کرد بلکه باید به از بچگی با وی آموزش گفتار درمانی و لب خوانی را تمرین کرد تا زمانی که بزرگ شد بتواند تکلم کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه قانون سه درصد «قانون اشتغال کمتر برای ناشنوایان» محقق می‌شود به طوریکه هم اکنون کانون ناشنوایان بیشترین جمعیت بیکار را دارد.

معاون کانون ناشنوایان ایران ادامه داد: ناشنوایان بیکار جامعه دچار افسردگی شدید شده‌اند.

وی افزود: قطعنا اگر برای اشتغال آنان راهکاری اندیشیده نشود، مجبور می‌شوند به کارخلاف روی بیاورند و نا خواسته در دام ناهنجاری‌های گرفتار شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
سلام خسته نباشی ناشنواهستم من هم تمرین میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
سلام خسته نباشی جلمه تمرین میکنم