"حميد حامي" در دوراهي ماندن يا رفتن از ايران

خلاء موسيقي پاپ ايران با رفتن "حامي" از كشور بيشتر احساس خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ موسيقي پاپ، اين روزها حال و هواي آرامش بعد از طوفان را دارد. گويي قدم باد بهار را در خود حس مي‌كند و چشم به راه فردايي روشن است. در سالهاي اخير، ورود خيل كثيري در حوزه‌ي موسيقي پاپ صرفا به سبب توهم داشتن صدايي دلنشين و يا افرادي كه تنها با پشتوانه‌ي نقدينگي با صفرهاي بي‌نهايت، اقدام به توليد آثار موسيقي كرده و در اصل هر يك تيشه‌اي بوده‌اند بر ريشه‌هاي اين نهال شكننده، نتيجه‌هاي وخيمي را براي اين موسيقي در پي داشته است.

كاهش فاحش سطح سليقه‌اي مخاطبان، گسترش بازار مافياي موسيقي، دل‌مردگي و آزردگي خاطر موسيقي‌دانان و هنرمندان،‌ فاصله‌ي هر روز موسيقي پاپ ايران از استانداردهاي جهاني از جمله آثار مخرب حضور چنين افراد ناكارآمدي به اين حوزه از موسيقي است.

دهه‌ي 80 را شايد بتوان درخشان‌ترين دهه‌ي موسيقي پاپ ايران دانست، زيرا بهترين آثار تكرارنشدني بعد از انقلاب اسلامي را در اين دوره مي‌توان جستجو كرد.

با حضور هنرمنداني چون "ناصر عبدالهي"، "ماني رهنما"، "نيما مسيحا"، "امير كريمي"، "خشايار اعتمادي" و "حميد حامي".

"حميد حامي در دوران جواني به اين عرصه پا نهاد و در بدو ورود مورد توجه منتقدين و مخاطبان موسيقي پاپ قرار گرفت.

كسي كه خيلي از اهالي موسيقي معتقدند سبب نجات و درخشش "سام و نرگس" شد و "غزل" با صداي او گيشه‌ها را تسخير كرد.

به عنوان اولين آلبوم با "محمدرضا چراغعلي" همكاري كرد و در اولين ديدار با "بابك بيات"، اسطوره‌ي دقيق و سختگير موسيقي موسيقي پاپ، وي را شگفت‌زده نمود تا آنجا كه لقب "شريف" را برايش برگزيد و همين ديدارها به توليد آلبوم "دو نيمه‌ي رويا" به آهنگسازي "بابك بيات" و با صداي "حامي" منجر شد.

آلبومي به ياد ماندني كه بسياري از منتقدين موسيقي قطعات آن را در زمره‌ي بهترين آثار موسيقي پاپ قرار مي‌دهند.

روزهاي خوب زندگي حرفه‌اي "حميد حامي" كه بي‌شك با اميدي وافر به آينده همراه بود.
كارنامه‌ي هنري وي سرشار از اسامي بزرگاني است كه هر يك را مي‌توان ستون‌هايي از موسيقي اين مرز و بوم دانست: "ناصر چشم آذر"، "مجيد انتظامي"، "بابك بيات"، "محمدرضا چراغعلي" و ... در طول دهه‌ي 80 شمار خوانندگان حرفه‌اي قطعا بيش از امروز بود،‌ زيرا نه مافيايي به اين شكل وجود داشت و نه شرايط ورود به اين عرصه،‌ براي هر فردي تا اين حد سهل و هموار بود.

"حامي" در زمره‌ي هنرمنداني است كه در تمام 15 سال فعاليت حرفه‌اي هنري‌اش، بسيار خردمندانه و گزيده به انتخاب و توليد آثار موسيقي پرداخته و براي سليقه و تفكر مخاطب احترام زيادي قائل است.

اما مشكلات سالهاي اخير وي را مانند بسياري ديگر از خوانندگان به نام و فاخر اين عرصه به ترك وطن و هجرت از مام ميهن مجبور كرده است.

وجود آثار متعدد ملي، ميهني فاخر در كارنامه‌ي هنري "حميد حامي" نشان از ارادت و عشق عميق وي نسبت به وطن و سرزمين مادري خود كه برايش بسيار مقدس است را دارد.
اما در 3 سال گذشته موسيقي پاپ چهره‌ي سرد و تاريك خود را براي "حامي" شريف نمايان كرد، به حدي كه در اين چند سال اخير نه آلبومي از وي منتشر شده و نه كنسرتي را به روي صحنه برده است.

آلبوم "يه لحظه عاشق شو" كه به اهتمام مجموعه‌اي از بهترين‌هاي موسيقي در ترانه‌سرايي، نوازندگي، تنظيم و خوانندگي توليد شده است، مدتهاست در ليست انتظار اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باقي ماند، در حاليكه بسياري از قطعات بي‌محتوا و مجموعه‌هايي تقليدي از سبك‌هاي كشورهاي همسايه در عرض چند ماه موفق به اخذ مجوز شده‌اند.

با همه‌ي اين تفاسير، هجرت و ترك ديار گفتن براي هنرمندي معتقد و متعهد كه دغدغه‌ي هميشگي‌اش بهبودي سطح كيفيت موسيقي پاپ است، قطعا به طور تحميلي و اجباري است و نه با ميل و اراده‌ي قلبي.

در دهه‌هاي اخير بسياري از هنرمندان موسيقي به سبب دل‌مردگي از مصائب و سختي‌هاي مكرر و با روياي آزادي كار بيشتر، اقدام به مهاجرت كرده‌اند، در حاليكه شايد هيچ يك از روياهاي آنان، جامه‌ي عمل به خود نپوشانده و چيزي جز غربت و دلتنگي عايدشان نشده است در حاليكه نياز موسيقي امروز، خصوصا در حوزه‌ي پاپ، حضور بزرگان و هنرمنداني است كه خشت خشت اين موسيقي را با جان و دل بنا كرده‌اند.

لذا حال كه تحولات چشم‌گيري از قبيل افتتاح موزه‌ي موسيقي در اين حوزه‌ي هنري ارزشمند رخ داده و اين زمان مقارن با حضور و رياست "علي مرادخاني" گرديده است، وقت آن رسيده تا با اهتمام ايشان و همچنين حمايت از آثار فاخر و ارزشمند توسط مردم كه مخاطبان اصلي موسيقي پاپ هستند، روزهاي طلايي و پرشكوه به اين عرصه بازگردد و به جاي دل آزردگي از فقدان هنرمندان نامي،‌ شاهد موفقيت و دل‌گرمي هنرمندان جوان و توانای کشورمان  براي توليد آثاري گران‌بها در تمامي حوزه‌هاي هنري باشيم./ص

يادداشت از مينا طوطي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.