گفتگوی خواندنی با عکاسباشی بهشت

بيشترين تعداد عکس هايي که تاکنون از حرم مطهر امام رضا(ع) گرفته شده است مربوط به اوست. خودش مي گويد: آمار دقيقي ندارم اما تعداد عکس هايي که تا به امروز از مجموعه حرم گرفته شده احتمالا بيش از يکصد هزار است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  او سال هاست که اين آستان آسماني را گونه ديگري مي بيند. او مي بايست چشمي باشد براي همه آنان که در هر جاي دنيا حرم آقا را از نگاه او مي بينند. خودش يا همان مسعود نوذري يا همان عکاسباشي حرم امام رضا(ع) هم همين را مي گويد که براي هر عکسي که مي گيرد همه تلاشش را مي کند که اين عکس واسطه اي شود براي يک ارتباط معنوي بين تماشاگر عکس و حرم.

مسعود نوذري ۴۴ ساله ۲۰ سال است که در آستان قدس رضوي مشغول به کار است. ابتدا حدود ۳ سال عکاس خبري روزنامه قدس بوده و سپس توفيق يارش و به اداره روابط عمومي منتقل مي شود. در واقع از آن روز کارش مي شود عکاسباشي حرم.

بيشترين تعداد عکس هايي که تاکنون از حرم مطهر امام رضا(ع) گرفته شده است مربوط به اوست. خودش مي گويد: آمار دقيقي ندارم اما تعداد عکس هايي که تا به امروز از مجموعه حرم گرفته شده احتمالا بيش از يکصد هزار است.

گفتگویی خواندنی روزنامه "خراسان" را با این عکاسباشی بهشت در ادامه می خوانید.

آقاي نوذري از شما تاکنون عکس هاي زيادي از مجموعه حرم منتشر شده که برخي از آن ها عکس هاي خيلي مشهوري شده اند، درباره اين عکس ها بگوييد.

اين عکس ها شامل سه بخش هستند. جدا از مواردي که از مراسم و همايش هاي حوزه حرم و آستان قدس است، مابقي به مجموعه حرم مطهر، آيين ها و معماري و هنر اسلامي به کار رفته در مجموعه حرم مطهر رضوي مربوط مي شود.به ويژه عکاسي از معماري و هنرهاي اسلامي به کار رفته در حرم مطهر که به نظر در نگاه مردم تا حدودي مغفول مانده است و شايد کم تر ديده مي شود با اين عکس ها مي توان بخشي از عظمت معماري و هنر اسلامي را نمايش داد.

واقعا خيلي از عکس هايي که از مجموعه حرم و موضوع زيارت گرفته شده تصاوير ناب و دلنشيني را ثبت کرده است و حتي شايد مشهدي ها هم خيلي از اين تصاوير و صحنه ها را نديده باشند و يا کم تر به آن توجه کرده اند. گاهي اين عکس ها خيلي از دل ها را پرواز مي دهد و دل را به زيارت مي برد...

بله دقيقا همين گونه است و من خودم بارها با واکنش هاي عجيب مخاطبان عکس ها مواجه شده ام.بگذاريد در اين باره به نمايشگاه عکس هايي از حرم اشاره کنم که حدود ۳ سال قبل در نگارخانه رضوان برگزار کردم.با وجود اين که اين نمايشگاه در مشهد بود اما بارها مي ديدم که تماشاگران زماني طولاني مقابل عکس ها مي ايستادند و به نوعي با عکس ها خلوت مي کردند، اشک مي ريختند و حرف هاي دل شان را آن جا با آقا زمزمه مي کردند. اين ها را که مي ديدم واقعا احساس مي کردم چقدر مسئوليتم سنگين است...


آقاي نوذري در ميان اين همه عکس که تا به حال از حرم گرفته ايد کدام را بيشتر دوست داريد. اصلا مي توان يک عکس را انتخاب کرد؟

نمي دانم ولي هر عکسي که مخاطبان بيشتر توانسته اند با آن ارتباط برقرار کنند حتما لطف و عنايتي از طرف خود حضرت رضا(ع) بوده است به هر حال بخشي از اين عکس ها ماندگار و در جاهاي مختلف و کشورهاي ديگر منتشر شده است اما باورم اين است و هميشه هم مي گويم که عکس هايي که گرفته ام اگر خوب نباشند اين خوب نبودن و خراب بودن عکس کار من است و اگر خوب باشند به طور قطع لطف خود آقا امام رضا(ع) بوده که ايشان به آن عنايتي داشته اند.

در عکس ها، زاويه ها و قاب هايي که در عکاسي حرم انتخاب مي کنيد بيشتر به چه مي انديشيد؟

ببينيد جدا از اين که وظيفه ام را انجام مي دهم هميشه در پي اين هستم که بتوانم با عکس هايي که مي گيرم ارتباطي ميان تماشاگر عکس و حضرت رضا(ع) و حرم مطهر برقرار شود. بسياري از ارادتمندان حضرت رضا(ع) به دليل دوري راه و ديگر مشکلات نمي توانند به زيارت مشرف شوند و شايد اين عکس ها زمينه اي شود براي اين ارتباط.

عکاسي از کدام قسمت حرم برايتان جالب تر است؟

همه جاي اين حرم ملکوتي محل هبوط فرشتگان است و شايد نتوان جايي را بر جاي ديگر برتري داد. شايد هم صحن هاي قديمي حرم مطهر مثل صحن آزادي و انقلاب که بسياري از قديمي ها به دليل پايين پا بودن حضرت هنوز مقيد هستند از اين صحن هامشرف شوند، حس و حال خاصي دارد اگرچه هرجاي اين حرم مطهر حال و هواي خاص خودش را دارد و نمي توان يک جا را انتخاب کرد و حتي معماري فاخر اين مجموعه همواره براي من و بسياري از عکاسان ديگر جذاب بوده است. البته اين را هم بگويم که هنوز خيلي از عکس ها و قاب ها در اين حرم  مطهر هست که عکاسان آن ها را نگرفته اند.








برچسب ها: عکاسباشی ، بهشت ، امام ، رضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
عليخاني
۱۸:۳۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
گفتگوي بسيار جالبي بود...
آخرین اخبار