با رمز "نصرمن‌الله‌ و فتح‌ القريب"؛

عمليات" ثامن‌الائمه" نقطه عطفي در تاريخ جنگ 8 ساله

پیروزی در عملیات ثامن‌الائمه، نیروهای انقلابی را برای ادامه جنگ مطمئن كرد و وضعیت روانی مناسبی در جامعه به‌وجود آمد و امید و اعتماد برای كسب پیروزی حاصل شد.

به گزارش ويژه‌نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران، عملیات "ثامن‌الائمه" با رمز "نصرمن‌الله‌ و فتح‌القريب" و با هدف شكست حصر آبادان، آزادسازي جاده‌هاي آبادان، اهواز، ماهشهر  در تاریخ 5 مهر 1360 در شرق رودخانه كارون آغاز شد.

"حصر آبادان بايد شکسته شود"

اين پيام امام (ره) به نيروها، قدرت و روحيه داده ، عمليات در نيمه‌هاي شب و با غافلگيري کامل دشمن آغاز شد و اين در حالي بود که دشمن در روزهاي 30 و 31 شهريور منتظر حمله از سوي نيروهاي ايراني بود و به همين دليل، آماده باشي را که در آن روزها برقرار کرده، لغو  شد  و نيروهايش را به مرخصي فرستاد.

در چنين شرايطي رزمندگان يک ساعت پس از آغاز عمليات، خود را به سنگرهاي دشمن رساندند وپس از 48 ساعت نبرد،تامين کليه اهداف از جمله آزادسازي 130 کيلومتر مربع از خاک ايران؛ کشته و مجروح شدن 1500 نفر ، مواضع دشمن در هم کوبيده  و اسارت 1800 نفر از افراد دشمن به بار نشست.

در این عملیات سردار صفوی(فرمانده  ستاد عملیات جنوب) و شهیداحمدكاظمی(فرمانده تیپ 8 نجف اشرف) در جبهه فیاضیه، ایستگاه 7 و 12 سردار مرتضی قربانی(فرمانده لشكر 25 كربلا) و سردار رشید(جانشین ستاد عملیات جنوب) با همراهی تیپ 2 لشكر 77 ارتش و در جبهه دارخوین شهید حسین خرازی(فرمانده تیپ 14 امام حسین) و شهید حسن باقری(فرمانده اطلاعات ستاد عملیات جنوب) وارد عمل شدند.

همچنین از محور ماهشهر به آبادان هم عملیات ایذایی انجام شد كه البته چون عمق جبهه دشمن كم بود خیلی وارد نشدند.

پیروزی در عملیات ثامن‌الائمه، نیروهای انقلابی را برای ادامه جنگ مطمئن كرد و وضعیت روانی مناسبی در جامعه به‌وجود آمد و امید و اعتماد برای كسب پیروزی حاصل شد.

در نتیجه این تحول، موقعیت و زمینه لازم برای طرح ریزی استراتژی آزاد سازی مناطق اشغالی بر اساس ساختار و تركیب جدید نیروها و استراتژی و تاكتیك‌های جدید فراهم شد.

پیروزی‌های حاصله در صحنه سیاسی كشور با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست جمهوری و گذر از مرحله بحران و بی‌ثباتی همراه با پیروزی در عملیات ثامن‌الائمه به دو اقدام اساسی انجامید:

نخست اینكه سپاه، سازمان رزم جدید خود را توسعه داد و دیگر اینكه به موازات گسترش سازمان رزم، اقدامات جدی و اساسی را برای طرح‌ریزی یك سلسله عملیات با هدف آزاد سازی كلیه مناطق اشغالی آغاز كرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: حصر ، آبادان ، عملیات ، ثامن ، ائمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار